۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۳۲۴۳۱۳
مدیر اداره کل فرهنگی معاونت تبلیغ حوزه علمیه مطرح کرد؛

حاکمیت معنویت؛ خواهانی نسل جوان جامعه

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم استقبال چشمگیر جوانان و نوجوانان در مراسم معنوی اعتکاف سال های گذشته و شب های قدر را نشان از حاکمیت معنویت در جامعه دانست و گفت: شاید در ظاهر فساد نسبت به گذشت شیوع بیشتری داشت باشد؛ اما در باطن جامعه نکات مثبت فراوانی وجود دارد.
حجت الاسلام مقدمي

حجت الاسلام محمود مقدمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا،با اشاره به آسیب هایی که ممکن است معتکفان را دچار کند، اظهار داشت: برخی اعتکاف را فرصت مناسبی برای خوابیدن می دانند و در کنار اندک عبادتی که انجام می دهند وقت زیادی را برای استراحت صرف می کنند.

مدیر اداره کل فرهنگی معاونت تهذیب حوزه علمیه با ابراز تأسف از اینکه برخی جوانان بسیاری از وقت خود را در این فرصت استثنائی، با گوشی همراه خود پر می کنند، گفت: باید توجه داشت که چنین فرصت هایی در زندگی انسان کمتر پیش می آید که وقت آزادی برای فکر کردن، عبادت داشته باشد.

 

تنهایی و غربت زمینه را برای بهر برداری بیشتر معتکفین مهیا می کند

وی به معتکفان ماه رجب توصیه کرد: تا جایی که می توانند با دوستان خود در یکجا معتکف نشوند تا زمینه گپ زدن، درد و دل کردن و مرور خاطرات فراهم نشود؛ تنهایی و غربت در این فضا به انسان کمک می کند که بهره بیشتری ببرد.

حجت الاسلام مقدمی افزود: معتکفان تا جایی که ممکن است وسایل سرگرم کننده را به همراه خود نبرند؛ مطالعه کردن به ویژه در مباحث دینی و علمی می تواند بخشی از عبادت باشد اما مطالعه در زمینه های دیگر به وقت معتکفین لطمه می زند.

مدیر اداره کل فرهنگی معاونت تبلیغ حوزه علمیه با بیان اینکه برخی از معتکفین به خوبی از وقت خود استفاده می کنند، گفت: اینها اغلب به مناجات روزانه و شبانه مشغول هستند و بخشی از اوقات خود را به تفکر، ذکر گفتن و تلاوت قرآن می گذرانند.

 

حاکمیت معنویت در جامعه در ایام اعتکاف و لیالی قدر به اثبات می رسد

وی با اشاره به استقبال پرشور از مراسمات معنوی از جمله اعتکاف و شب های قدر، ابراز داشت: اینکه برخی می گویند فساد همه جامعه را فراگرفته و همه چیز از دست رفته است را قبول ندارم؛ درست است که بی حجابی نسبت به گذشته بروز بیشتری دارد اما این تنها یک گناه است.

حجت الاسلام مقدمی افزود: دشمن تمام تلاش خود را به کار می گیرد که بی حجابی را گسترش دهد؛ بر اساس دستورالعملی یکی از مسؤولان رژیم غاصب صهیونیستی داده است در می یابیم آنها به این نتیجه رسیده اند که به جای بمب و موشک باید بر سر ایرانی ها رژ لب و دامن کوتاه ریخت.

مدیر اداره کل فرهنگی معاونت تبلیغ حوزه علمیه به فعالیت گسترده شبکه های ماهواره ای و رسانه های مختلفی که دشمن به این منظور راه اندازی کرده است، اشاره کرد و گفت: اینها تا حدودی بر روی جوانان ما اثر می گذارد اما فرصتی مانند شب قدر و اعتکاف پیش می آید می بینیم که همان کسانی که آرایش کرده اند و سر و وضع نامناسبی دارند، شرکت می کنند و با چشمانی پر از اشک، الهی العفو می گویند.

 

معنویت روح حاکم بر جامعه است

وی با تأکید بر معنویت روح حاکم بر جامعه است، ابراز داشت: واقعیت این است که جامعه ما، یک جامعه معنوی است؛ همچنان که در برخی چیزها ظاهری خوب اما باطنی بد دارند، بسیاری از موارد نیز ظاهر مناسب نیست اما باطن به آن بدی نیست و نکات مثبت فراوانی دارد.

حجت الاسلام مقدمی با اشاره به اینکه به دلیل حضور پر شور مردم  برای شرکت در اعتکاف در بسیاری از مناطق مجبور هستند که قرعه کشی کنند، گفت: در سال های گذشت که نام نویسی به صورت حضوری بود، افراد در صف های طولانی می ایستادند؛ مگر می شود چنین حرکتی صرفا احساسی باشد؛ بسیاری از جوانان، نوجوانان و افراد مسن این سختی را به جان می خرند تا بتوانند سه روز در مسجد مشغول عبادت و روز داری باشند.

 

مسؤولان فرهنگی هزینه کردن در جشنواره فیلم و موسیقی را به مراسمات معنوی ترجیح می دهند

مدیر اداره کل فرهنگی معاونت تبلیغ حوزه علمیه با انتقاد از عملکرد برخی مسؤولان در زمینه پشتیبانی از برگزاری مراسمات معنوی مانند اعتکاف، خاطرنشان کرد: مسؤولان این مسائل را می دانند و جزو وظایف شان است و بودجه هم دارند اما در این فکر نیستند و متأسفانه نگاه دیگری دارند.

وی افزود: برخی مسؤولان می گویند مساجد و حسینیه ها را باید خود مردم اداره و تأمین کنند؛ از سوی دیگر می بینیم که برای برگزاری جشنواره های فیلم و موسیقی هزینه های فراوانی برای دکوراسیون و مسائل جانبی اش می کنند اما اگر وقتی نوبت به جشنواره عمار می رسد، کمکی نمی کنند./928/ ت302/س

ارسال نظرات