۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۳۲۴۵۸۰
مدیر حوزه علمیه باقر العلوم:

مراسم اعتکاف به قبل از دوران اسلام باز می‌گردد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه باقر العلوم گفت: مراسم اعتکاف به قبل از دوران اسلام باز می‌گردد، خدا به حضرت ابراهیم(ع) امر می‌کند تا کعبه را ساخته و آن را تطهیر کنند تا مردم در آن اعتکاف نمایند.
اعتکاف

حجت الاسلام مهدی متولی مدیر حوزه علمیه باقر العلوم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت ایام اعتکاف اظهار داشت: در معنی اسلامی اعتکاف یعنی شخصی به منظور عبادت در مسجد توقف داشته باشد، در اصل همان گوشه نشینی و جدایی از دنیا مادی و رفتن به سوی خالق است.

 

وی در ادامه با اشاره به آداب واجب اعتکاف گفت: ابتدا نیت به اعتکاف واجب است،سپس توقف باید در مسجد جامع شهر باشد و لزوما سه روز باید در محل اعتکاف ماند.

 

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه مراسم اعتکاف به قبل از دوران اسلام باز می‌گردد تصریح کرد: در سوره بقره آمده است که خدا به حضرت ابراهیم(ع) امر می‌کند تا کعبه را ساخته و آن را تطهیر کنند تا مردم در آن اعتکاف نمایند.

 

حجت الاسلام متولی در ادامه افزود: از سال72 به بعد مقام معظم رهبری خود پرچم‌دار فرهنگ‌سازی این مراسم شدند و تلاش کردند از طریق رسانه‌ها آن را پوشش دهند،بدین ترتیب این روحیه در مردم کم‌کم شکل گرفت که به صورت خود‌جوش در این مراسم شرکت کنند.

 

وی با اشاره به اینکه تاثیر مراسم اعتکاف بستگی به نحوه برگزاری آن دارد خاطرنشان کرد: یکی از ابتکارات استفاده از اساتید مشاور است،در این فضا با توجه به شبهات و سوال‌های دینی متعدد بهترین زمان برای مبلغین دینی است تا ریشه‌ای عمل کنند.

 

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه ایجاد بصیرت و شعور در این ایام بسیار تاثیر‌گذار است گفت: وظیفه مبلغین در این سه روز سنگین است چون حالا که شخص با پای خود به این مسیر قدم گذاشته شرایط محیاست که معرفت عمیقی در دل او بکارند.

 

حجت الاسلام متولی تصریح کرد: در ایام اعتکاف چناچه کار ضروری برای فرد پیش آید می‌تواند برود و زود برگردد،همچنین گرفتن روزه به نیت روزه‌های قضا اشکالی ندارد و حتما لزوم ندارد نیت روزه واجب اعتکاف کنید.

 

استاد اخلاق حوزه در ادامه با اشاره اینکه اوج مراسم اعتکاف عصر روز سوم است یادآور شد: در عصر روز سوم به دعا معروف به ام داوود می‌رسیم که اسم خیلی از انبیا الهی که در هیچ جا نام آنها نیست در این دعا بر لب جاری می‌شود.

 

وی در پایان گفت: انقلاب اسلامی در رشد مسایل دینی و اجتماعی تاثیر بسزایی داشته زیرا قبل از انقلاب حکومت سعی می‌کرد از برگزاری مراسم‌های دینی مثل محرم، رمضان و اعتکاف جلوگیری کند زیرا سبب آگاهی مردم می‌شود و وقتی مردم بصیرت و آگاهی پیدا کنند زیر بار ظلم نمی‌روند./9591/302/ب3

ارسال نظرات