۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۳۲۵۳۱۷

تشریح احکام وقف در حرم حضرت معصومه

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم احکام وقف را به صورت عام و خاص و در موارد و موضوعات مختلف برای زائران و مجاوران بانوی کریمه(س) تشریح و تبیین کرد.
احکام و مسائل شرعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمود اکبری، استاد حوزه علمیه قم بعدازظهر امروز در حرم حضرت معصومه(س) بابیان این‌که احکام وقف بسیار گسترده است، گفت: وقف به دو نوع خاص و عام تقسیم می‌شود که وقف خاص آن است که فرد چیزی از اموالش را برای فرد خاصی مانند اولاد و فرزندان خود وقف کند.


وی افزود: در وقف عام فرد به عنوان نمونه زمینی را برای ساخت مسجد، حسینیه یا بیمارستان و سایر کارهای عام‌المنفعه که مصرف عمومی دارد وقف می‌کند و درنتیجه وقف عام، عده زیادی از مردم را از برکات خود بهره‌مند کرده و بهتر است کسی که می‌خواهد چنین نوع وقفی را انجام دهد وقف خود را بر اساس نیازهای روز و باهدف تأمین نیازهای عده زیادی از مردم انجام دهد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر کسی بخواهد چیزی را وقف فرزند خود که هنوز صغیر است کند می‌تواند آن را به وکیل یا کسی بسپارد تا از آن نگهداری کند و زمانی که فرزند به بلوغ برسد به او تحویل دهد و در این زمینه وکیل موظف است که از موقوفه به خوبی نگهداری کرده و بر اساس همان نیتی که وقف‌شده، موقوفه را اداره کند تا آن را به صاحبش تحویل دهد و عمل نکردن به نیت واقف خیانت در امانت بوده و عقاب اخروی و دنیوی دارد.


حجت‌الاسلام اکبری ادامه داد: وقتی کسی مسجدی را وقف می‌کند از زمانی که اجازه دهد کسی در آن نماز بخواند، آن مسجد وقف حساب می‌شود و نیاز به خواندن صیغه تا تحویل دادن آن نیست.


وی افزود: در خصوص مسجد اگر بر بعضی از نقاط و مکان‌های آن صیغه خوانده نشود و حکم مسجد را ندارد؛ افرادی که دارای عذر شرعی هستند می‌توانند در این مکان‌ها وارد شوند.


استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: وقف صدقه جاریه است و این سنت حسنه در دنیا و در آخرت انسان را از ثواب بی‌نهایت و فراوانی بهره‌مند می‌کند./968/پ202/ی

ارسال نظرات