۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
کد خبر: ۳۲۵۳۳۶
دبیر شورای علمی تربیتی حوزه های علمیه خواهران کشور:

آشنایی با زبان های خارجه از مهم ترین نیازهای امروز طلاب است/ ترویج عبودیت هدف آرمانی حوزه‌ای علمیه

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای علمی تربیتی حوزه های علمیه خواهران کشور با بیان این که هدف حوزه های علمیه تحقق فلسفه خلقت انسان است، گفت: یکی از نیازهای امروز طلاب آشنایی با زبان های خارجه است، چراکه در سایه زبان های خارجی می توان اسلام و ارزش های ناب تشیع را فراگیر کرد.
حجت الاسلام حميد محمدي، دبير شوراي علمي تربيتي حوزه هاي علميه خواهران کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای علمی تربیتی حوزه های علمیه خواهران کشور، عصر امروز در همایش «طلیعه حضور» که با شرکت 200 طلبه خواهر از این استان به میزبانی شهر قم برگزار شد، با اشاره به این که همه چیز انسان در این سؤالات خلاصه می‌شود که از کجا آمده ایم؟ برای چه آمده ایم؟ به کجا می رویم؟ گفت: اگر نتوانیم به این سؤالات پاسخی درست و شفاف دهیم تنها روزگار گذرانده ایم و نمی توانیم ادعا کنیم که بزرگ شده ایم.

 

وی با تأکید بر این که انسان باید نسبت خود با مولایش را پیدا کند، تصریح کرد: فهم و درک این نسبت در گرو بینش است که متأسفانه بسیاری از انسان ها لحظه ای به آن فکر نمی‌کنند و این بزرگ ترین خسران است.

 

قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به تفاوت های خسران با ضرر، اظهار داشت: ضرر این است که انسان سودی نبرد اما خسران فراتر از آن است چرا که نه تنها انسان سودی نمی برد بلکه سرمایه را نیز از دست می دهد.

 

این مقام مسؤول با تأکید بر این که انسانی می تواند از خسران فرار کند که دارای چهار ویژگی باشد، افزود: نخستین ویژگی که باید در وجود انسان شکل گیرد تا خسران نبیند این است که ایمان بیاورد و مؤمن شود و این چیز کم و آسانی نیست.

 

ایمان بر پایه معرفت و محبت بنا شده است

حجت الاسلام محمدی با بیان این که ایمان بر پایه معرفت و محبت بنا شده است، گفت: بین معرفت و محبت ارتباط مستقیمی وجود دارد، به همان نسبت که سطح معرفت و محبت ارتقاء پیدا می کند، ایمان نیز افزایش می یابد.

 

وی عمل به صالحات را دومین ویژگی انسان فراری از خسران دانست و اظهار داشت: عمل به صالحات بر اساس ایمان است یعنی عملی که مطابق زمان و مکان و با اهمیت بالا در حق انسان باشد.

 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور اضافه کرد: عملی صالح است که انسان از مجموع گرینه های پیش رویش مهم ترین و بهترین کار را انجام دهد و به یقین این عمل سبب پیشرفت و تعالی انسان می شود.

 

این مقام مسؤول با تأکید بر این که در مسیر ایمان و عمل صالح باید به صورت جمعی حرکت کنیم و این سومین ویژگی انسانی است که می خواهد خسران نبیند، تصریح کرد: قرآن کریم همه چیز را جمعی و با هم می بیند و این منطق او است؛ بنابراین باید همیشه همدیگر را سفارش به حق بکنیم.

 

دبیر شورای علمی تربیتی حوزه های علمیه خواهران کشور صبر و شکیبایی را چهارمین راه برون رفت از خسران زدگی در زندگی ها دانست و افزود: انسان مؤمن در همه شرایط عمل صالح انجام می دهد و به صورت مستمر بر حرکت جمعی اصرار می ورزد و همیشه یکدیگر را به صبر و شکیبایی توصیه می کند و این راز فرار از خسران در زندگی است.

 

حجت الاسلام محمدی حضرت علی(ع) را یکی از فلسفه های خلقت عالم وجود دانست و اظهار داشت: یکی از مهم ترین نیازهای امروز طلاب این است که در کنار ختم قرآن، به ختم نهج البلاغه نیز اهتمام ویژه داشته باشند چراکه بهترین تفسیر قرآن، خود نهج البلاغه است.

 

نقش صحیفه سجادیه در صعود انسان به بالاترین جایگاه ها غیر قابل انکار است

وی با تأکید بر این که طلاب باید در کنار قرآن به مفاهیم و مضامین نورانی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه توجه جدی داشته باشند، خاطرنشان کرد: به یقین نقش صحیفه سجادیه در صعود انسان به بالاترین جایگاه ها غیر قابل انکار است.

 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به این فرمایش نورانی حضرت علی(ع) به کمیل که می فرماید: «هیچ حرکتی از تو صادر نمی شود مگر این که در آن حرکت نیازمند معرفت و شناخت باشی»، گفت: باید بکوشیم که کارهای ما با معرفت همراه باشد چراکه معرفت لازمه شکل گیری شناخت در وجود هر انسانی است.

 

این مقام مسؤول با تأکید بر این که برای شناخت هر چیزی باید در مرحله نخست هدف کار را بشناسیم، ابراز داشت: هدف حوزه های علمیه تحقق فلسفه خلقت انسان است.

 

ترویج عبودیت هدف آرمانی حوزه های علمیه

وی رویج عبودیت را هدف آرمانی حوزه های علمیه دانست و گفت: اگر عبودیت نبود، خلقت جن و انس معنا پیدا نمی کرد؛ عبودیت پیمودن راه به سوی خدا است و لازمه آن دین است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که ترویج عبودیت در جامعه از سه راه امکان پذیر است، خاطرنشان کرد: نخستین راه ترویج عبودیت فهم دین است و به یقین این فهم درجات مختلفی دارد؛ ممکن است فردی در همان درجات پایین فهم دین بماند و در مقابل فرد دیگری همه مراحل فهم دین را با تلاش و جدیت پشت سر بگذارد که هر کدام از این افراد به میزان شناخت و فهمشان از دین، مسیر به سوی باری تعالی را می توانند طی کنند.

 

این مقام مسؤول ابلاغ دین و اجرای دین را از دیگر لوازم ترویج عبودیت دانست و تصریح کرد: همه حرفی که در حوزه های علمیه در حال رقم خوردن است لبیک گفتن به امام حسین(ع) در روز عاشورا است.

 

حجت الاسلام محمدی با تأکید بر این که همه هویت طلبگی یک ندا به لبیک امام حسین(ع) است، گفت: به یقین این لبیک لوازمی دارد که باید هم دین را بفهمیم و هم آن را تبلیغ کنیم و هم به اجرای کامل آن بپردازیم.

 

دبیر شورای علمی تربیتی حوزه های علمیه خواهران کشور در تبیین مراحل طلبگی خاطرنشان کرد: طلاب باید موتور حرکتی خود را برای کسب جایگاه های بلند روشن کنند و بر اساس علاقمندی، توانمندی و نیاز جامعه به حرکت خود ساماندهی دهند.

 

موانع پیش روی طلاب در دوران طلبگی

این مقام مسؤول در ادامه به تشریح موانع پیش روی طلاب در دوران طلبگی پرداخت و تصریح کرد: برای آغاز هر کاری باید در مرحله نخست موانع پیش روی آن کار را بشناسیم و برای رفع آن ها برنامه ریزی کنیم چراکه موفقیت در سایه رفع موانع محقق می شود.

 

وی حسادت های مردم را یکی از مهم ترین موانع پیش روی طلاب دانست و افزود: بسیاری از افراد دوست داشتند در این راه قدم بگذارند اما به هر دلیلی نتوانسته اند؛ بنابراین باید مراقب حسادت های آن ها باشیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که هر طلبه برای رشد و تعالی باید دانش، بینش و ارزش را به صورت توأمان با هم داشته باشد، اظهار داشت: یکی از اسرار بزرگ در دوران طلبگی این است که هر چیزی را که می دانیم گناه است، انجام ندهیم و این راز موفقیت در همه کارها است.

 

حجت الاسلام محمدی با تأکید بر این که دانش، بینش و ارزش باید با روش همراه باشد، تصریح کرد: باید برای رشد و پیشرفت در هر کاری روش آن را بدانیم؛ یکی از موانع مهم طلبگی نداشتن روش های درست است که باید به آن توجه جدی شود.

 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور یکی دیگر از موانع جدی راه طلبگی را کاهلی، تنبلی و سستی دانست و افزود: باید روش زندگی خود را اصلاح کنیم؛ اگر طلاب روش تحصیل خود را با برنامه ریزی پیش برند و سستی و کاهلی را کنار بگذارند، به یقین موفق خواهند شد.

 

ازدواج؛ وجه تضمین تداوم تحصیل طلاب

این مقام مسؤول، وجه تضمین تداوم تحصیل طلاب را در ازدواج دانست و گفت: برخلاف نظر بسیاری از افراد که ازدواج را مانعی برای ادامه تحصیل می دانند، در حوزه های علمیه ازدواج نه تنها مانعی برای ادامه تحصیل نیست بلکه ضمانتی برای تداوم تحصیل و پیشرفت خواهد بود.

 

وی با تأکید بر این که پرفروغ ترین سفره ای که در جهان وجود دارد، سفره اهل بیت(ع) در مکتب تشیع است، ابراز داشت: به یقین محتویات این سفره نیز در حوزه های علمیه تدریس می شود و طلاب باید قدر این فرصت ها را بدانند.

 

دبیر شورای علمی تربیتی حوزه های علمیه خواهران کشور با بیان این که ارزش هر انسانی به مقدار همت اوست و همت ها هم به اندازه غم و غصه ها، خاطرنشان کرد: فنداسیون نظام غصه ها، اراده انسان را شکل می دهد؛ مهم این است که ما بخواهیم و اراده کنیم، به یقین ارزش ما نیز به اندازه همان اراده بالا می رود.

 

حجت الاسلام محمدی در ادامه با تأکید بر این که طلاب باید اهل قلم زدن باشند و با همه توان در حوزه کودکان ورود پیدا کنند، ابراز داشت: یکی از نیازهای امروز طلاب آشنایی با زبان های خارجه است، چراکه در سایه زبان های خارجی می توان اسلام و ارزش های ناب تشیع را فراگیر کرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که طلاب باید خود را با مطالعه وفق دهند و این از ضرورت های موفقیت است، گفت: اگر می خواهید موفق باشید و پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنید، باید در کنار کتاب های درسی، به مطالعه کتاب های دیگر هم بپردازید.

 

این مقام مسؤول راز پیشرفت طلاب در امور درسی را تدریس علوم دانست و افزود: اگر می خواهید کتاب هایی را که می خوانید خوب یاد بگیرید، باید آن ها را به دیگران درس دهید و تا این کار را نکنید، طلبه موفقی نخواهید شد./9457/201/ب2

ارسال نظرات