۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۳۲۵۶۰۲
حجت الاسلام والمسلمین رهنمایی:

توسعه زمانی و مکانی اعتکاف به نفع سلامت جامعه تمام می‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)با بیان اینکه برای بهره برداری بهتر و مفیدتر از مراسم اعتکاف باید برنامه ریزی دقیق و مدونی انجام داد، گفت: با این کار می توان مقاومت معنوی و بصیرت حاصل شده را به کل جامعه سرایت داد.
حجت الاسلام سيد احمد رهنمايي رهنمايي

حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد رهنمایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در تبیین اهمیت مسأله اعتکاف، اظهار داشت: در دهه های گذشته به برکت مجاهدت رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس، روح معنویت در جامعه دمیده شده است؛ آنها هنگام خطر و شرایط حساس جنگ به درگاه خداوند پناه می آوردند و امروز همین روحیه را در جوانان دانشگاهی و در مراکز علمی شاهد هستیم.

وی با اشاره به استقبال پرشور از مراسم معنوی اعتکاف، گفت: اعتکاف جریانی خودجوش است و رسانه ها باید پوشش مناسبی از آن ارائه دهند؛ تنها به گفت و گو و تهیه گزارش خبری نمی شود اکتفا کرد؛ باید سراغ افراد اهل حال و دارای فن بیان رفت و از آنها بخواهیم که با راهنمایی های خود سبب هدایت علمی و فکری معتکفین شوند.

عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: با کار کردن در این زمینه انگیزه جوانان برای ورود به این وادی مشخص می شود و دیگر به انگیزه های واهی و زودگذر توجه نخواهند داشت؛ در این شرایط معتکفین می توانند به کمک این 3 روز، یک سال خود را بیمه کنند و مقاومت معنوی و فرهنگی در روح آنان دمیده می شود.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین رهنمایی با تأکید بر اینکه آثار مراسم معنوی اعتکاف در اجتماع باید بروز پیدا کند، گفت: بصیرت، روحانیت و مقاومت معنوی باید از این 3 روز به کل ایام سال و از مساجد به همه مکان ها سرایت پیدا کند؛ اگر بتوانیم به چنین مهمی دست یابیم، در زمینه فرهنگ سازی موفق خواهیم شد و این کار شدنی است.

وی دست یابی به بصیرت و مقاومت معنوی را نیاز به برنامه ریزی مدون دانست و ابراز داشت: باید تدابیر این کار اندیشیده شود و با همفکری و مشارکت صاحب نظران، محتوای برنامه ها و شیوه اجرای آنها مشخص شود؛ کسانی که در مسائل تربیتی و عرفانی سر رشته دارند به صورت گروهی در این زمینه هم اندیشی کرده و راهکار ارائه دهند تا از این فرصت استثنائی کوتاه مدت، نهایت بهره برداری صورت گیرد.

 

 

عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه طبق فتوای بیشتر مراجع عظام تقلید، برگزاری اعتکاف محدود به مساجد چهارگانه نیست، گفت: بر اساس این فتاوا می توانیم مکان برگزاری این مراسم معنوی را بیشتر مساجد سطح شهر توسعه دهیم؛ برای همکاری در این زمینه باید متولیان و ائمه جماعات مساجد توجیه شوند.

حجت الاسلام رهنمایی توسعه زمانی اعتکاف را نیز مهم خواند و ابراز داشت: اعتکاف ماه مبارک رمضان نیز باید ترویج و تبیین کرد تا علاقه مندان بتوانند در این مراسم شرکت کنند؛ از این رو کسانی که نتوانسته اند به دلیل ازدحام داوطلبان در ماه رجب معتکف شوند می توانند از این فرصت استفاده کنند.

 

 

وی با تأکید بر اینکه نباید هیچ کس را به دلیل کمبود فضا و امکانات طرد کرد، گفت: می توان برخی از این افراد را برای خدمت گزاری به معتکفین به کار گرفت تا بخش عظیمی از داوطلبان به شکل های مختلف در این مراسم معنوی حضور داشته باشند؛ اجر خدمت به معتکفین کمتر از اعتکاف نیست.

عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برنامه ریزی در درازمدت را یکی از مسائل ضروری دانست که باید مورد توجه مسؤولان برگزاری اعتکاف باشد و اظهار داشت: برنامه های کلان اعتکاف باید حداقل هر 10 سال یک بار بازنگری شود و نقاط ضعف و قوت و نیازهای پیش رو سنجیده شود؛ متناسب با میزان رشد استقبال مردم در هر سال باید امکانات را فراهم کرد و مساجد جامع بازسازی شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رهنمایی با بیان اینکه می شود شرایط استفاده از برخی برنامه های اعتکاف را برای علاقه مندانی که نتوانسته اند در این مراسم حضور پیدا کنند نیز مهیا کرد، گفت: در این ایام می توان چند ساعتی را در ادارات و مراکز آموزشی به برنامه های معنوی اختصاص داد تا همه طعم اعتکاف را بچشند؛ بسیاری از مردم به دلیل مشغله کاری نمی توانند در این مراسم شرکت کنند./928/ت302/س

اجر خدمت به معتکفان کمتر از اعتکاف نیست

مراسم معنوی اعتکاف را باید به لحاظ مکان و زمان توسعه داد

بصیرت و مقاومت معنوی حاصل از اعتکاف را باید به دیگر ایام سال سرایت داد

ارسال نظرات