۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱
کد خبر: ۳۲۵۶۹۱
آیت‎الله جوادی آملی:

علم غیب بالاتر از این است که در سند فقهی قرار بگیرد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‎الله جوادی آملی با بیان این که علم اصول باید خودش را نجات بدهد و حیات دوباره ببخشد، گفت: قطع حجت است، یک حرف علمی نیست، اصول باید خودش را نجات بدهد، حیات اصول در این است که قطع را باید بگذارد کنار و عقل را بیاورد.
آيت الله عبدالله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، دوشنبه در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم در ادامه تفسیر سوره مبارکه احقاف گفت: جریان حفظ حدود و حقوق پدر و مادر و خانواده و حدود و حقوق نسل آینده سه عنصری است که در توصیه قرآن کریم نسبت به جامعه بشری آمده است و اختصاصی به مؤمنان ندارد، نمیفرماید ما مؤمنان را توصیه کردیم یا اهل کتاب را توصیه کردیم، برخی احکام مخاطبش مؤمنان است، برخی احکام مخاطبش موحدان هستند و برخی هم از آن جامعه بشری است، اعم از محلی و منطقهای و بینالمللی، که رعایت سه نسل جزو احکام بینالمللی است، این برای تحکیم اصول خانواده است.

 

وی افزود: رنج بارداری و شیردادن یک رنج توانفرسایی است، این را قرآن گوشزد میکند تا پسرها قدردان باشند و دخترها نیز بدانند که همین مسیر را باید طی کنند، در سوره مبارکه لقمان نیز رنج مادر را ذکر میکند، و انسان را در حق پدر و مادرش سفارش کردیم که مادرش او را با ضعف روزافزون، آبستن بوده است، و شیر دادن‌ و از شیر گرفتن او دو سال به طول انجامیده، برای من و پدر و مادرت سپاس بگزار که سیر و سرانجام به سوی من است.

 

مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر این که علم اصول باید خودش را نجات بدهد و حیات دوباره ببخشد، اظهار کرد: قطع حجت است، یک حرف علمی نیست، اصول باید خودش را نجات بدهد، حیات اصول در این است که قطع را باید بگذارد کنار و عقل را بیاورد جلو، عقل مبادی و مبانی دارد و 25 فصل دارد و یک جان کندن علمی دارد تا ثابت کند عقل چیست و بعد هم باید ثابت کند که علم امام در بخشهای فقهی حجت نیست، اگر این کار را میکرد ما مشکل شهید جاوید و امثال ذلک را نداشتیم، علم غیب مما لاریب فیه است و علم غیب بالاتر از این است که در سند فقهی قرار بگیرد.

 

وی با اشاره به آیه «وَیَوْمَ یُعْرَضُ ٱلَّذِینَ کَفَرُوا۟ عَلَى ٱلنَّارِ أَذْهَبْتُمْ طَیِّبَـٰتِکُمْ فِى حَیَاتِکُمُ ٱلدُّنْیَا وَٱسْتَمْتَعْتُم بِهَا فَٱلْیَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ ٱلْهُونِ بِمَا کُنتُمْ تَسْتَکْبِرُونَ فِى ٱلْأَرْضِ بِغَیْرِ ٱلْحَقِّ وَبِمَا کُنتُمْ تَفْسُقُونَ ﴿٢٠﴾»، خاطرنشان کرد: حیات آخرت اصولا حیات بیدرک نیست، دار آخرت چه جهنمش و چه بهشتش و چه بین النار و الجنه، فضا فضای حیات است، پس مشکل ادراک نیست، گذشته از این که خصوص جهنم را مدرک را میدانند، پس آتش میفهمد که کفار را به آن عرضه میکنند، ظاهر آیات حجت است، کفار را به آنها عرضه میکنند و این آتش هم میشناسد، برخی میگویند کفار را که به آتش عرضه نمیکنند اما آتش را به کفار عرضه میکنند، هم انسان را بر خدا عرضه میکنند و هم انسان را بر جهنم و هم جهنم را بر انسان عرضه میکنند.

 

حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: به کفار گفته میشود شما سرمایههای خود را اینجا صرف کردید و عزت کاذب داشتید، یک بزرگی کاذب داشتید، اگر عزت و بزرگی کاذب بود، ذلت صادق است، چون ممکن نیست هم بزرگی و هم کوچکی کاذب باشد، کسی که عزتش کاذب است، ذلتش صادق است و قیامت هم روز ظهور حق است، سوخت و سوز حساب دیگر است و مال معصیتها است، اما این که فرمود آبرویشان میرود برای این است که آنان در این جا آبرو بردند./914/پ202/ج1

ارسال نظرات