۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷
کد خبر: ۳۲۵۹۰۷
معاون تبلیغ حوزه علمیه کرمان:

اعتکاف از برکات جمهوری اسلامی است

خبر گزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه کرمان با اشاره به ابعاد گوناگون مراسم معنوی اعتکاف، گفت: روح اعتکاف تمرین انس با خدا و سامان دادن پراکندگی های روحی و معنوی انسان است.
حجت الاسلام عباس رضايي معاون تبليغ و تهذيب حوزه هاي علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام عباس رضایی، معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه کرمان، شب گذشته در جمع طلاب مدرسه محمودیه، با اشاره به ابعاد مختلف اعتکاف، گفت: روح انسان در اثر پر خوری، پر حرفی، پر خوابی و اختلاط با مردم به نوعی پراکندگی روحی و قلبی دچار شده است و اعتکاف این آسیب را درمان می کند؛ چرا که انسان در اعتکاف می تواند با استعانت از خدا، استغفار و انابه به این دردهای معنوی پاسخ دهد و خود را به سلامتی معنوی برساند.

 

وی افزود: بنابراین باید در اعتکاف از هر امری که انسان را از روح اعتکاف دور می کند، اجتناب کنیم؛ چرا که اعتکاف هداف دارد و انسان باید همواره برای رسیدن به هدف خود ممارست و تلاش داشته باشد.

 

حجت الاسلام رضایی تصریح کرد: حتی اگر تلفن همراه انسان را از این روح عبادی و معنوی دور می کند، لازم است از آن اجتناب کنیم، چرا که بی تفاوتی نسبت به این قضایا نشان می دهد که انسان پیام اعتکاف را فراموش کرده است.

 
اعتکاف از برکات جمهوری اسلامی است

این استاد حوزه علمیه با بیان این‌که اعتکاف جزء نیازمندی های انسان مومن است، گفت: روح اعتکاف تمرین انس با خدا و سامان دادن پراکندگی های روحی و معنوی انسان است.

 

حجت الاسلام رضایی گفت: اعتکاف از برکات انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است و می تواند پاسخ مناسبی در مقابل تهاجم فرهنگی باشد.

 

این استاد حوزه علمیه به شخصیت عالم جلیل القدر کرمانی، مرحوم آیت الله حقیقی اشاره کرد و افزود: در کرمان آیت الله حقیقی آرزوی یک اعتکاف را داشت و پس از تحمل مشقت ها و محنت ها توانست برای نخستین بار و در مسجد جامع کرمان اعتکاف را با 10 طلبه شروع کند؛ اما امروز می بینید که این مراسم معنوی در سراسر این مرز و بوم با شکوه و عزت برگزار می شود و در واقع همه این ها از برکات انقلاب و حرکت امام است.

 

وی اظهار داشت: وقتی دشمن این شکوه عبادی را می بیند، وقتی حضور پر رنگ جوانان را در تکایا و مساجد مشاهده می کند، احساس نا امیدی و شکست می کند. 

 

این کارشناس مسایل مذهبی گفت: نعمت اعتکاف را کوچک نشمریم و باید آگاه و هوشیار باشیم، چرا که دشمن برای تضعیف این برنامه ها نیز برنامه ریزی کرده است.

 

وی با اشاره به این که جامعه مومن نیازمند عبادت است، گفت: بر اساس روایتی از رسول خدا، با فضیلت ترین مردم کسی است که عاشق عبادت است و عاشقانه به راز و نیاز با معبود خود می پردازد.

 

این کارشناس مسایل دینی با اشاره به اعمال و اجزای اعتکاف، ابراز کرد: حضور در مسجد، روزه، تلاوت قرآن و ادعیه از مهم ترین اعمال اعتکاف اند و از سوی دیگر هر یک از این اعمال به خودی خود، مورد تاکید و تشویق بزرگان دین بوده اند.

 

وی گفت: بنا به فرمایش حضرت علی(ع) حضور در مسجد، جز برای عبادت، کسب علم و تفکر در آیات الهی جایز نیست، بنابراین باید برنامه ریزی مناسبی را برای این مهمانی الهی داشته باشیم.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) به اهمیت حضور در مسجد اشاره داشت و گفت: حضرت علی(ع) می فرمایند: حضور در مسجد را از حضور در بهشت، بیشتر دوست دارم و این نوع از روایات بیان کننده شأن مسجد و برکات حضور انسان در این پایگاه الهی است.

 

وی به ارزش روزه اشاره کرد و افزود: رسول خدا از دو چیز لذت می بردند، یکی کنترل زبان از حرف لغو و بیهوده و دیگری روزه؛ از سوی دیگر پاداش روزه بنابر احادیث خداست و در همین رابطه است که خداوند می فرمایند: الصوم لی و انا اجزا به؛ یعنی من خدا پاداش انسان روزه دار هستم؛ همه این روایات در این جهت هستند که انسان را به اسرار الهی و امور عالم آگاه کنند و او را در مسیر خدا شناسی قرار دهند./9701/202/ب1

ارسال نظرات