۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۴۲۴۲۵۷

ارزش و مقام معلم در نگاه آیت الله مصباح یزدی

رییس مؤسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که اگر شناختی برای انسان صورت می گیرد به برکت معلم است، گفت: معلم می تواند به شاگرد خود بفهماند که خوشی در دنیا خلاصه نمی شود بلکه خوشی های آخرتی نیز وجود دارد، معلمان می توانند مردم را متوجه زندگی پس از مرگ و سعادت ابدی کنند.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عصر امروز در همایش بزرگداشت اساتید این مؤسسه که به مناسبت روز معلم برگزار شد، با اشاره به جایگاه معلم گفت: باید به معلم احترام گذاشته شود چون ایجاد کننده یا انتقال دهنده علم است.

 

وی افزود: علم به اندازه ای مطلوب است که اگر افرادی در این مسیر به انسان کمک کنند استحقاق احترام دارند، تلقی همه این است که مطلوبیت علم نیاز به دلیل ندارد اما می توان برهان منطقی قوی ارائه کرد که علم سبب کمال انسان است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که این امر به تنهایی برای احترام به مقام معلم کافی نیست، اظهار داشت: انسان باید در مقابل کسی که به او نعمتی می دهد حق شناسی و تشکر کند که شکرگزاری نیز یک امر فطری است.

 

وی ادامه داد: هر انسانی که سالم بوده و از مسیر انسانی انحراف پیدا نکرده می تواند شکرگزاری را در خود بیابد، یکی از بزرگ ترین راه های تربیتی که قرآن از آن برای هدایت انسان ها استفاده می کند بیدارکردن حس شکرگزاری است.

 

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که هرکس در ساختن وجود انسان و رسیدن به کمالات وجودی مؤثر باشد باید شکرگزار او باشیم، ابراز داشت: در این مسیر هرکس مؤثرتر باشد شکر او واجب تر است، از این رو شکر معلم یک شکر کاملا طبیعی به شمار می رود چون معلم عامل اعدای رسیدن انسان به خوبی ها و سعادت است.

 

وی عنوان کرد: قرآن از علم و معلمی به عنوان بهترین صفات انبیا یاد می کند، پس از انبیا کسانی که واسطه هستند محتوا و تفاسیر وحی به مردم را بیان کنند بالاترین حق را دارند، واسطه های فیض پدر و مادرهای معنوی انسان به شمار می روند.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: هر اندازه تأثیر علم در سعادت انسان و شکرگزاری واسطه فیض در جامعه ای مورد توجه قرار گیرد موفق تر خواهد بود، عموم مردم بیشتر به آثار مادی و دنیوی علم توجه دارند.

 

وی اضافه کرد: کسانی هستند که دستگاه ارزشی آنها کودکانه و مادی است و حتی اگر به سنین بالا نیز برسند صرفا درآمد و احترام را مدنظر خود قرار می دهند که شاید اکثریت مردم روی زمین این چنین باشند؛ عده ای دیگر فقط به خوشی های دنیا فکر نمی کنند و به زندگی ابدی نیز توجه دارند؛ از این رو علومی را در نظر می گیرند که افزون بر دنیا، آخرت را نیز تأمین می کند اما عده ای دیگر ذوب در نیات الهی بوده و تنها رضایت خداوند را مدنظر قرار می دهند.

 

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اگر شناختی برای انسان صورت می گیرد به برکت معلم است، گفت: معلم می تواند به شاگرد خود بفهماند که خوشی در دنیا خلاصه نمی شود بلکه خوشی های آخرتی نیز وجود دارد، معلمان می توانند مردم را متوجه زندگی پس از مرگ و سعادت ابدی کنند.

 

وی افزود: مراتبی برای انسانیت وجود دارد که دنیا و آخرت را در یک کفه بگذارند با نمودی از این نعمت قابل قیاس نیست، این گونه می شود که انسانی همانند امام حسین(ع) می تواند از بالاترین چیزها و فرزندان خود بگذرد، اگر این معرفت برای انسان به وجود بیاید مسائل برای او آسان می شود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در عصری زندگی می کنیم که خداوند متعال نعمت های ویژه ای را به صورت ارزان در اختیار ما گذاشته است، اظهار داشت: برای تحقق نعمت های الهی و شامل حال ما شدن، حضرت امام نقش بسیار مهمی داشتند که خداود هر لحظه بر درجات ایشان بیفزاید.

 

وی ادامه داد: حضرت امام نسبت به شهید مطهری می فرماید که او فرزند و حاصل عمر من است که نشنیدیم که درباره شخص دیگری گفته باشند، بهترین شخصی که می توانیم معرفی کنیم که نماد علم و معلمی است شهید مطهری به شمار می رود.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که شهید مطهری صرفا یک فقیه و کلامی یا این که بیانی روشن داشته باشد نبود، ابراز داشت: شهید مطهری چیزهایی داشت که امام فرمودند او حاصل عمر من است، غیر از تلاش ها و وظایف باید بدانیم بزرگ ترین عامل توسل به اهل بیت(ع) است./1323/پ202/ج

ارسال نظرات