۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۴۲۸۲۱۹
استاد مرکز تخصصی نماز قم:

بسیاری از معضلات اجتماعی به دلیل بی توجهی به احکام قرآنی است

استاد مرکز تخصصی نماز قم گفت: متأسفانه ما به بسیاری از تعالیم قرآن کریم از جمله در مورد عفاف و حجاب بی توجه بوده‌ایم تا جایی که مظلوم‌ترین مبحث فرهنگی کشور ما، حجاب است و به همین دلیل معضلات اجتماعی مختلفی در جامعه ایجاد شده است.
قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی اکبر وحیدی، صبح امروز در مراسم جشن نیمه شعبان که در آستان امامزاده شاهرضا در شهرضا برگزار شد، عنوان کرد: نیمه شعبان یکی از مهم‌ترین و بارزش‌ترین ایام سال در فرهنگ تشیع است.

 

وی در ادامه افزود: نیمه شعبان دارای یک ظاهر و یک باطن است، ظاهراٌ این روز موقعی برای تولد آخرین امام شیعه و آخرین فرزند از نوادگان روسل الله(ص) است، اما در اصل این روز، زمانی است که توجه تمامی بشریت را به سوی تعالیم نجات بخش شیعه متوجه می‌کند.

 

استاد مرکز تخصصی نماز قم اظهار کرد: ظهور منجی، در تمامی فرهنگ‌ها وجود دارد، تمامی ادیان و فرق عالم در فرهنگ خود منتظر فردی هستند که با ظهور خود عالم را پر از عدل و داد و احسان کند، اما آنچه بین فرهنگ تشیع و سایر فرهنگ‌ها در خصوص اعتقاد به ظهور منجی تفاوت ایجاد می‌کند، فرهنگ انتظار است.

 

حجت الاسلام وحیدی تصریح کرد: شیعه در فرهنگ مهدویت خود بیش از آنچه که به بر ظهور منجی عالیم بشری تکیه کند، بر لزوم تبیین فرهنگ انتظار تأکید می‌کند.

 

وی در تشریح فرهنگ انتظار از منظر تعالیم شیعه اظهار کرد: امامان شیعه(ع) به تبعیت از رسول گرامی اسلام(ص) همواره بر این مسأله که منتظران ظهور حضرت مهدی(عج) دارای خصائص و ویژگی‌های خاصی هستند، تأکید کرده‌اند؛ از منظر تعالیم شیعه منتظر واقعی باید طوری زندگی و رفتار کند که هر لحظه آماده ظهور امام زمان(عج) باشد، از به گونه‌ای زندگی می‌کند که از هر زمانی امام زمان(عج) ظهور کرد، بتواند امور زندگی خود را رها کرده و به یاری ایشان بشتابد.

 

استاد مرکز تخصصی نماز قم گفت: در واقعه عاشورا افرادی موفق به همراهی امام حسین(ع) شدند که در طول دوران حیات خود علاوه بر کسب معارف حقیقی درباره مسأله امام شناسی، واجبات الهی و عبادات خود را نیز به طور کامل انجام داده و هیچ دینی نیز از حق‌الناس بر ذمه نداشتند.

 

حجت الاسلام وحیدی تأکید کرد: ما همه ساله روز نیمه شعبان را جشن می‌گیریم تا به خودمان یادآوری کنیم که اگر امروز امام زمان(عج) ظهور کند، آیا ما می‌توانیم با فراق خاطر به یاری او برویم یا اینکه باید مدتی را برای ساماندهی امور مادی خود بگذرانیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به فرازهایی از زیارت جامعه کبیره، گفت: بر اساس این متن اسلامی و سایر متون اعتقادی شیعه، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های امامان(ع) و اهل بیت(ع)، کرامت ذاتی آن‌هاست، به این معنا که ائمه طاهرین(ع) افرادی بوده‌اند که از کار کوچکی برای آن‌ها انجام می‌داده‌اند، آن‌ها چند کار بزرگ برای فرد انجام می‌داده‌اند.

 

استاد مرکز تخصصی نماز قم تصریح کرد: ما در دوران غیبت نیازمند کرامت وجودی امام زمان(عج) هستیم، اگر ایشان نظری بر احوالات ما بکنند، تمامی امور دنیوی و اخروی ما کفالت می‌شود، البته این مسأله منافاتی با دعای امام زمان(عج) در حق ما ندارد، دعای ایشان جنبه عام دارد و نظر کرامت ایشان، جنبه خاص دارد چنانچه اگر فردی بتواند به زیارت ایشان نائل شود، بهشت برای او تضمین شده است.

 

حجت الاسلام وحیدی در ادامه افزود: زمانی که در روایات اسلامی سفارش شده که برای سلامتی امام زمان(عج) دعا کنید، این عمل در واقع به سود خود دعا کننده است زیرا یک دعای کوچک ما باعث می‌شود کرامات خاصه امام زمان(عج) شامل حال ما شود.

 

وی همچنین ضمن انتقاد از برگزاری برخی جشن‌ها و مراسم‌های نیمه شعبان گفت: در برخی از این مراسم‌ها به اندازه‌ای اعمال خلاف شرع انجام می‌شود که گویا برگزار کنندگان آن‌ها، خواستار تأخیر در فرج امام زمان(عج) هستند.

 

استاد مرکز تخصصی نماز قم تأکید کرد: وقتی که ما در جشن نیمه شعبان از موسیقی لهو و لعب استفاده می‌کنیم یا بانوان ما حجاب خود را رعایت نمی‌کنند، این اقدام امام زمان(عج) را آزده خاطر کرده و مانع ظهور ایشان می‌شود؛ منتظران واقعی ظهور امام زمان(عج) در جشن‌ها و اعیاد خود، از اعمال خلاف شرع پرهیز کرده و مانع ارتکاب محرمات می‌شوند زیرا این مراسمی است که برای گرامی‌داشت یکی از بانیان مذهب برگزار شده و از این نظر باید معرف تمام ویژگی‌های مذهبی ما باشد.

 

حجت الاسلام وحیدی تصریح کرد: شب و روز نیمه شعبان فرصتی برای کسب معرفت در شب قدر است، در نیمه شعبان ما باید از معاصی خود توبه کنیم و با خدا و امام زمان(عج) تهعد کنیم که اعمال خلاف شرع خود را ترک کنیم، در شب قدر نیز فرصتی برای تقرب به خداوند به ما داده می‌شود، مسلمان و مؤمن زیرک اجازه نمی‌دهد فرصتی که برای تقرب به خداوند به او داده شده، در توبه از اعمال خلاف بگذرد، بنابراین قبلاٌ از اعمال خود توبه می‌کند تا در فرصت تقرب، معارف الهی را درک کند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بی توجهی به نماز را مهم‌ترین عامل گرایش افراد به ارتکاب معاصی و گناه برشمرد و تصریح کرد: سبک شمردن نماز فرد را آماده ورود به دوزخ می‌کند، زیرا کسی که بتواند به حکمی که یک ششم آیات قرآت را به خود اختصاص داده بی توجهی کند، به سادگی بازیچه دست شیطان قرار گرفته و گناه می‌کند.

 

استاد مرکز تخصصی نماز قم در ادامه افزود: متأسفانه ما به تعالیم قرآن کریم در مورد عفاف و حجاب نیز بی توجه بوده‌ایم، مظلوم‌ترین مبحث فرهنگی کشور ما، حجاب است و به همین دلیل معضلات اجتماعی مختلفی در جامعه ایجاد شده است.

 

حجت الاسلام وحیدی تأکید کرد: تا زمانی که جامعه ما ادای کامل دستورات دینی و احکام اسلامی را در دستور کار خود قرار ندهد و هر فردی در حد توان خود فریضه امر به معروف و نهی از منکر را اقامه نکند، مشکلات اجتماعی ما حل نمی‌شود./202/868/ب1

ارسال نظرات