۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۴۲۸۵۲۰
مدرس حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

ضرورت پاسخ به شبهات قرآنی/ در هیچ جنگی، مسلمانان کفار را به اجبار مسلمان نکردند

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: خشونت در قرآن به عنوان شبهه مطرح شده است؛ در حالی که در تاریخ آمده است که در هیچ جنگی نداریم که مسلمانان به زور، کفار را مجبور به مسلمانان شدن کرده باشند.
حجت الاسلام ایروانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جواد ایروانی، استاد حوزه و دانشگاه امروز در نشست بررسی شبهات جدید قرآن در عصر حاضر که در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد به پاسخ گویی به شبهات قرآن پرداخت.
 

وی ابراز کرد: شبهات قدیم، شبهاتی است که در آن بحث و بررسی شده است و شبهات جدید، شبهاتی است که بر اساس شرایط خاص اتفاق افتاده است. خشونت در قرآن به عنوان شبهه مطرح شده است؛ در حالیکه در تاریخ آمده است که در هیچ جنگی نداریم که مسلمانان به زور، کفار را مجبور به مسلمانان شدند کرده باشند.
 

حجت الاسلام ایروانی گفت: قرآن می فرماید: «أَلاَ تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَّكَثُواْ أَيْمَانَهُمْ وَهَمُّواْ بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُم بَدَؤُوكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَوْهُ إِن كُنتُم مُّؤُمِنِينَ، چرا با گروهى كه سوگندهاى خود را شكستند و بر آن شدند كه فرستاده [خدا] را بيرون كنند و آنان بودند كه نخستين‏بار [جنگ را] با شما آغاز كردند نمى‏جنگيد آيا از آنان مى‏ترسيد با اينكه اگر مؤمنيد خدا سزاوارتر است كه از او بترسيد.».
 

وی افزود: در صلح حدبیه، مشرکان مکه با مسلمانان پیمانه نامه صلح 10 ساله امضا کردند و یکسال بعد، آن را زیر پا گذاشتند، آن ها از یک قبیله ای بر علیه مسلمانان حمایت کردند و خودشان نیز در جنگ شرکت کردند و در تاریخ آمده است که عده ای از مسلمانان را در حال عبادت کشتند.
 

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: آن ها پیمان صلح را زیر پا گذاشتند و الا قبل از آن مسلمانان با آن ها پیمان صلح بسته بودند و با آن ها کاری نداشتند. ثانیا قرآن می فرماید این ها تصمیم به اخراج پیامبر اکرم(ص) از مکه گرفتند و ثالثا قرآن می فرماید که کفار جنگ را شروع کردند؛ بنابراین مسلمانان آغازگر جنگ نبودند.

 

در هیچ جنگی مسلمانان، کفار را مجبور به مسلمان شدن نکردند
وی ابراز کرد: اولا مسبب جنگ خود کفار بودند و ثانیا شما به تاریخ همین فرازهای آیه شریفه نگاه می کنید، می بینید در هیچ جنگی ابدا در تاریخ ندارد که مسلمانان کفار را مجبور به مسلمان شدن کرده باشند. من خودم هم تاریخ طبری، تاریخ ابن اثیر را بررسی کردم.
 

این محقق و پژوهشگر حوزوی گفت: تواریخ مختلف و آن چه در تفاسیر آمده است، هیچ جا ندارد که در فتح مکه، در جریان تبوک یا در جریان احد و بدر و خندق هیج جا ننوشته که مسلمانان حمله کرده باشند و به کفار گفته باشند که یا مسلمان شوید یا شما را می کشیم، همچین چیزی اصلا وجود ندارد.
 

فتح مکه، بدون خونریزی و با تدبیر پیامبر اکرم(ص) اتفاق افتاد
حجت الاسلام ایروانی افزود: آن چیزی که وجود دارد این است که چون بت پرستی را قرآن به رسمیت نشناخته است.؛ از این رو پیامبر اکرم(ص) دستور داد که بت خانه را از بین ببرند.

 

این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: مسلمانان حکومت ظالمانه قریش را نابود کردند، یعنی یک انقلاب سیاسی در فتح مکه. آن هم البته با یک حرکت نرم؛ چرا که فتح مکه بدون خونریزی اتفاق افتاد. با یک تدابیری که پیامبر اکرم(ص) اتخاذ فرمودند، با این تدابیر مکه فتح شد و قرآن می فرماید: وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا، و، مردم را ببينی که فوج فوج به دين خدا در می آيند».

وی ابراز کرد: بنابراین مردم خودشان فوج فوج داخل دینی اسلام شدند. کسی آن ها را به زور مجبور نکرده بود.  
 

این محقق و پژوهشگر حوزوی گفت: این ایده وهابیت تکفیری است که می گوید؛ یا وهابیت را بپذیرید یا شمشیر را و ربطی به دین اسلام ندارد.
 

حجت الاسلام ایروانی افزود: آن ها می گویند که امروز مسلمان شوید یا شما را می کشیم و منظورشان از مسلمان شدن، وهابی شدن است.
 

در تاریخ نداریم که مسلمانان به زور شمشیر بر ایرانیان پیروز شده باشند
این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: ابدا در تاریخ نداریم که مسلمانان به زور شمشیر بر ایرانیان پیروز شده باشند.

 

وی به چند نکته درباره مسلمان شدن ایرانی ها اشاره و ابراز کرد: وقتی عمر خواست لشکر را جنگ با ایرانیان بفرستد، عمر با صحابه پیامبر اکرم(ص) مشورت کرد؛ با عثمان و طلحه و حضرت امیر(ع).
 

این محقق و پژوهشگر حوزوی گفت: هر کس یک پیشنهادی داد و عمر پیشنهاد، حضرت علی(ع) را پذیرفت، پیشنهاد حضرت علی(ع) این بود که عمر، لشکر مکه و مدینه را به جنگ با ایرانیان نفرستد.
 

حجت الاسلام ایروانی افزود: مکه و مدینه را خالی نگذارد و از شام هم لشکر نفرستد و آن جا را خالی نکند و از یمن هم لشکر نفرستد.
 

این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: یک لشکر کوچک و محدودی از بصره و کوفه بفرستد که بالغ بر 60000 نفر بودند و حضرت علی پیشنهاد کردند که خود عمر هم به جنگ نرود. عمر هم پذیرفت و یک لشکر محدود را فرستاد.
 

وی ابراز کرد: جمعیت ایران در آن زمان را 140 میلیون نفر تخمین زدند، یعنی آن 60000 نفر در این جمعیت گم می شدند. امکان نداشت با شمشیر غلبه کنند.
 

این محقق و پژوهشگر حوزوی گفت: ایرانیان به دلیل این که از حکومت خود و از زرتشتیان خسته شده بودند با آغوش باز آن ها را پذیرفتند.
 

حجت الاسلام ایروانی افزود: در تاریخ طبری آمده است که مسلمانان به هر شهری که وارد شدند یک پیمان نامه صلح منعقد کردند و مردم را آزاد گذاشتند.
 

این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: دقیقا در پیمان نامه نوشتند، شما به هر دینی که هستید آزاد هستید، یعنی اگر زرتشتی و یهودی و مسیحی هستید، آزاد هستید.  
 

وی ابراز کرد: پیمان نامه ها در تاریخ است که وقتی مسلمانان به ایران حمله کردند، ابدا هیچ کس را مجبور نکردند که مسلمان شود.
 

این محقق و پژوهشگر حوزوی گفت: آن ها شهر را فتح کرده بودند در شرایطی که ایران کمترین مقابله ای با مسلمانان انجام نداد، آن ها با طیب خاطر اسلام را پذیرفتند و بعدها با طیب خاطر تشیع را پذیرفتند.  
 

این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: کمترین مطالعه تاریخ نشان می دهد که نه تنها ایرانیان به ضرب شیمشیر و زور مسلمان نشدند و اصلا این امکان ندارد.
 

ایده داعش، ایده تکفیری است و مربوط به 200 سال اخیر است
وی گفت: اصولا ایده ای که داعش و دیگران مطرح می کنند، ایده تکفیری سلفی مربوط به 200 سال اخیر است، ابدا ریشه ای در قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص) ندارد   

 

حجت الاسلام ایروانی ابراز کرد: برای تغییر عقیده در اسلام هیچ کس را مجبور نکردند، در عرصه رفتارها همه باید پیرو قانون باشند، اگر قانون نوشته شرب خمر علنی ممنوع است، پس ممنوع است.
 

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: هر کس بخواهد در خیابان رفتاری را انجام دهد باید طبق قانون با او رفتار کنند، در همه کشورها این گونه است و ربطی به عقیده طرف مقابل ندارد.
 

مطالعه تاریخ و روایات، کمک کننده در پاسخ به شبهات قرآنی است

این محقق و پژوهشگر حوزوی افزود: ما در جامعه ای زندگی می کنیم که باید هنجارها و قوانین را رعایت کنیم.
 

حجت الاسلام ایروانی گفت: عرصه اجتماعی مربوط به رفتارها است که قانون می طلبد، در همه کشورها رفتاری به نام سرقت ممنوع است، اما رباخواری و رفتاری مثل سقط جنین در برخی کشورها ممنوع و برخی مجاز است، وقتی رفتاری صورت گرفت مشمول قانون می شود و تا جائی که عرصه اعتقاد است نمی توان فرد را مجبور کرد.
 

وی خطاب به پژوهشگران گفت: قرآن کریم، اولین و مهم ترین منبع ما است، آیات جهاد را دسته بندی کنید و روی آن فکر کنید. گاهی نیاز است تاریخ و روایات را نگاه کنید، تاریخ و روایات، کمک به تفسیر آیات می کند  و همچنین کمک می کند که جواب شبهه مطرح شده را کامل بدهید./1309/201/ب2

ارسال نظرات