۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۴۲۹۳۵۴

تلاوت قرآن در حافظیه و برگزاری ۱۰۰۰ جلسه ختم قرآن در ایام ماه رمضان در فارس

مسؤول دارالقرآن تبلیغات اسلامی فارس ضمن تشریح فعالیت‌های ماه رمضان از اجرای طرح «با قرآن در رمضان» در جوار آرامگاه حافظ و برگزاری یک هزار جلسه ختم قرآن در استان خبرداد.
قرآن

به گزارش خبرگزاری رسا در فارس، سیدحمید موسوی، مسئول دارالقرآن‌الکریم تبلیغات اسلامی  در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به تشریح فعالیت‌های این سازمان پرداخت و گفت: چهارمین دوره مسابقات قرآنی تسنیم همزمان با سراسر کشور در استان فارس نیز برگزار خواهد شد.
وی افزود: با تصمیم شورای سیاستگذاری توسعه فعالیت‌های قرآنی در دستگاه‌های فرهنگی کشور، امسال طی چهارمین سال متوالی مسابقات قرآنی تسنیم اجرا خواهد شد.
موسوی اظهار کرد: این مسابقه ویژه کارکنان و خانواده کارکنان دستگاه‌های فرهنگی در رشته‌های حفظ، مفاهیم و قرائت قرآن کریم در مقاطع سنی مختلف انجام می‌شود.
مسئول دارالقرآن الکریم تبلیغات اسلامی فارس تصریح کرد: در مرحله استانی این مسابقه هر نهاد یا دستگاه فرهنگی مسابقات را در رشته‌های مختلف ویژه کارکنان و خانواده کارکنان مرتبط به خود اجرا می‌کند. مرحله کشوری از بین منتخبین استانی هر دستگاه و نهاد در تهران انجام خواهد شد و در مرحله نهایی نیز از منتخبین کشوری کل دستگاه‌های فرهنگی مسابقه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تاریخ مرحله استانی ۶ شهریورماه و مرحله کشوری ۲۶ و ۲۷ آذر ماه و مرحله نهائی نیز بهمن ماه سال خواهد بود. مهلت ثبت نام این مسابقه تا ۳۱ تیرماه سال جاری و از طریق سامانه اینترنتی مستقر در پایگاه اطلاع‌رسانی تلاوت است،‌ گفت: از جمله دستگاه‌ها و نهادهای شرکت‌کننده در این طرح می‌توان از اداره‌کل تبلیغات اسلامی،‌ اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ بنیاد شهید، کمیته امداد نام برد.
موسوی در ادامه همچنین، به برگزاری سومین دوره مسابقات قرآنی تلاوت اشاره کرد و گفت:‌ در سال جاری برای سومین سال متوالی مسابقات قرآنی تلاوت در ۲ رشته قرائت و حفظ کل انجام خواهد شد. شرکت در این مسابقه برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

وی با اشاره به اینکه ثبت نام مسابقه از طریق سامانه اینترنتی مستقر در پایگاه اطلاع‌رسانی تلاوت و یا به صورت حضوری در ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌های تابعه استان خواهد بود، افزود: ثبت نام در مسابقه تلاوت نیز تا ۳۱ تیرماه سال جاری بوده و متسابقان تنها در یکی از رشته‌های حفظ یا قرائت مجاز به ثبت نام هستند. مرحله استانی مسابقه تلاوت روز پنجشنبه، ۵ شهریور ماه سال جاری در مرکز استان و نیز مرحله کشوری آن در تاریخ ۲۵ تا ۲۷ آذرماه سال جاری انجام خواهد شد.

مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی فارس با یادآوری اینکه این امر به منظور توجه ویژه به فرمایش مقام معظم رهبری دامت برکاته جهت گسترش فرهنگ حفظ قرآن کریم انجام می‌شود، اظهار کرد: ویژگی مسابقات تلاوت این است که عزیزان شرکت کننده در مسابقه قرائت باید قطعات از پیش مشخص شده را حفظ کنند و در روز مسابقه به قید قرعه سه قطعه را از حفظ قرائت کنند.
موسوی در ادامه با اشاره به هشتمین دوره مسابقات تفسیر قرآن کریم نورالهدی عنوان کرد: این مسابقه امسال، برای هشتمین سال متوالی و با موضوعیت تفسیر قرآن کریم انجام می‌شود و در سال جاری این مسابقه در دو رشته حفظ یک جزء (جزء ۲۴) و ۳ جزء (اجزای ۲۴، ۲۵ و ۲۶) به اجرا درخواهد آمد.

وی با بیان اینکه مسابقه به صورت چهارگزینه‌ای و در روز جمعه ۲۲ آبان ماه سال جاری انجام می‌شود،‌ گفت: مهلت ثبت نام این مسابقه نیز تا ۳۱ تیر ماه سال جاری است و ثبت نام به صورت متمرکز از طریق سامانه اینترنتی مستقر در پایگاه اطلاع‌رسانی تلاوت است.
به گفته وی، این مسابقه تنها در یک مرحله در کل کشور انجام خواهد شد و از بین افرادی که در کل کشور امتیاز کامل را در هر دو مقطع یک جزء و سه جزء کسب کنند، به قید قرعه به تعدادی هدایایی نفیس اهدا خواهد شد و به نفراتی که نمره لازم را در مسابقه کسب کرده باشند گواهی تفسیر یک جزء یا سه جزء اهدا می‌شود.
موسوی در ادامه به اجرای طرح «با قرآن در رمضان» در جوار مرقد حافظ اشاره کرد و گفت: از شاخص‌ترین فعالیت‌های قرآنی ماه رمضان در سال جاری اجرای طرح با قرآن در رمضان، جزءخوانی قرآن کریم در جوار مرقد حافظ و مفسر قرآن کریم، حافظ علیه الرحمه است.

وی با تصریح اینکه این محفل نورانی همه روزه از ساعت ۱۸:۳۰ شروع می‌شود و ورود برای همگان آزاد است و جهت شرکت در مراسم قرآنی نیاز به هزینه ورودی ندارد،‌ گفت: این مراسم قرآنی با شکوه توسط مؤسسه قرآنی ذکر جمیل فارس و با همکاری مجموعه فرهنگی ـ تاریخی حافظیه و این اداره‌کل انجام می‌شود.
مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی فارس اظهار کرد: در حاشیه طرح با قرآن در رمضان نیز هر روز مسابقه قرآنی از مفاهیم قرآن کریم توسط حسینیه شهدای کوی پیروزی به اجرا درخواهد آمد که در پایان ماه مبارک رمضان به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد.
وی در ادامه از برگزاری جلسات ختم قرآن در نقاط مختلف استان در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت:‌ علاوه بر مراسم جزءخوانی قرآن کریم که طی سال‌های اخیر در سطح استان توسط اماکن و بقاع متبرکه به طور شاخص انجام می‌شود، بالغ بر یک هزار جلسه ختم قرآن نیز توسط تشکل‌های مردمی در طول ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد.
موسوی با اشاره به اینکه این مراسم عموماً در منازل و یا مساجد و حسینیه‌ها اجرا می‌شوند و هدف دسترسی فیزیکی و آسان آحاد مردم به جلسات ختم قرآن کریم است، گفت: این جلسات با همکاری تشکل‌های قرآنی مردمی، قاریان و معلمان و اساتید قرآنی انجام می‌شوند.

حمایت از فعالیت‌های قرآنی ۴ هیئت مذهبی در طول ماه مبارک رمضان از دیگر مواردی بود که وی از آن‌ها نام برد و گفت: این طرح به منظور ارتقای توان هیئات در انجام امور قرآنی و نیز تشویق و ترغیب هیئات دیگر جهت انجام طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی است ضمن اینکه تشخیص و انتخاب ۴ هیئت مذکور با کمیته‌ای متشکل از دارالقرآن الکریم، تشکل‌های دینی و شورای هیئات مذهبی استان است.

وی همچنین از حمایت از تشکیل ۵۰ کلاس صحیح‌خوانی قرآن کریم در ایام ماه رمضان خبر داد و گفت: با همکاری برخی از تشکل‌های قرآنی مردمی و دارالقرآن‌الکریم این اداره‌کل در برخی از مناطق محروم استان از تشکیل کلاس صحیح‌‌خوانی قرآن کریم حمایت شده است.
مسئول دارالقرآن فارس گفت:‌ کلاس‌های صحیح‌خوانی طی ۳۰ جلسه و ۶۰ ساعت آموزشی انجام می‌شوند و هدف آن توانمندسازی مخاطبان طرح در روخوانی، روانخوانی و فصیح‌خوانی قرآن کریم است.
وی در پایان با بیان اینکه حمایت از تشکیل ۱۹۰ کلاس حفظ قرآن در سطح استان در ایام تابستان و از ابتدای ماه رمضان نیز در دستور کار این سازمان قرار دارد، گفت: این کلاس‌ها شامل حفظ سوره مبارکه یاسین هستند که بالغ بر ۳ هزار و ۸۰۰ نفر مجموعاً از آن بهره‌مند خواهند شد./922/101/ب3

ارسال نظرات