عبادت برای ترس از جهنم یا رسیدن به حاجات ارزش چندانی ندارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری، استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه، ظهر امروز در مسجد کمرزرین اصفهان، با اشاره به روایتی گفت: اصحاب حضرت رسول اکرم(ص) پیرامون مخلوقاتی نظیر خورشید و اجرام آسمانی بحث و تفکر میکردند، حضرت به آنها فرمود که تفکر در این مسائل میتواند انسان را رشد دهد و موجب شود تا اشخاص به عظمت و بزرگی خداوند پی ببرند و حقایق آفرینش را بتوانند درک کنند.
وی در ادامه افزود: واجبات را باید انجام داد و ترک محرمات کرد، اما این موضوع میتواند طمعا و با هدف دست آوری منافع و اهداف باشد، شخص نمازی را می خواند تا بتواند به حاجتی برسد، این معامله است نه عبادت، یعنی شخص با عبادت خود با خدا در حال معامله است، یا اینکه شخص از جهنم و عذاب ترس دارد و به همین دلیل عبادت میکند، این در حقیقت عبادت واقعی نیست و ارزش چندانی ندارد.
استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با بیان اینکه عبد باید تابع مولی باشد نه آنچه دلش میخواهد اظهار کرد: نذورات اشتباه نیست، انجام بدهید ولی از خدا بخواهید که این کار را انجام میدهد برای رضا و خشنودی خودت در کنارش اگر به مصلحت است حاجت من را برآورده کن، یا برخی در نذورات و انجام برخی عبادات گرو کشی میکنند، این کار درستی نیست، شما کار خود را انجام بده و صبر کن تا خدا نتیجه را به تو بدهد.
آیت الله ناصری با اشاره به تأثیر عبادات در برطرف شدن حجاب های ظلمانی، تصریح کرد: عبادت باید برای خدا باشد و حاجات را هم باید به خود خداوند سپرد، نباید هدف ما از عبادت بشود دسترسی به حاجات، بنابر قرآن کسانی که ایمان آوردهاند هم عمل میکنند و هم این عمل برمبنای عقیده و دستورات الهی است، کسی که مدعی ولایت مداری است اگر این ادعا بر مبنای عقیده باشد پس رفتارش نیز ولایتی خواهد بود.
وی ادامه داد: امام علی (ع) در مناجاتش میگوید خدایا من تو را برای ترس از جهنم یا وعده بهشت پرستش و عبادت نمیکنم بلکه تو سزاوار پرستشی، تو عظمت و بزرگی داری و مخلوقاتت را با این قدرت کنترل و هدایت و مورد لطف داری و نعمات بسیاری قرار دادهای، پس من تورا عبادت میکنم چون سزاوار عبادت و پرستشی، دوستداران امیرمؤمنان (ع) و شیعیان ایشان نیز باید به این صورت باشند.
آیت الله ناصری با اشاره به نظارت همیشگی امام زمان(عج) و خداوند بر اعمال و رفتار انسان گفت: این دنیا برای تجارت است نه برای ماندن و زندگی دائمی، به ما فرصت داده شده است که در این دنیا تجارت کنیم، توشه ذخیره کنیم برای آخرت، اینجا برای چند روز زندگی زحمات بسیاری میکشیم اما برای آخرت که زندگی دائمی در آن است دست خالی باشیم متضرر شدهایم.
وی با بیان اینکه باید از گناه دوری کنیم و راه این موضوع درک این مطلب است که همواره در محضر حق هستیم، عنوان کرد: تجارت برای آخرت مهم ترین هدف ما در زندگی باشد اما این به معنای این نیست که از زندگی غافل شویم و به ضروریات و مهمات زندگی نپردازیم، باید ترک محرمات، انجام واجبات و اخلاص در عمل را سرلوحه خود برای موفقیت در تجارت قرار دهیم، لازمه این موضوع این است که غیر خدا در قلب ما نباشد و هدف ما چیزی جز خداوند نباشد./201/1304/ب1