۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۴۳۲۱۵۴
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم:

دانش تاریخ اسلامی نیازهای جامعه‌ اسلامی را برآورده می‌کند

حجت الاسلام محسن الویری در نشست مفهوم اسلامی شدن دانش تاریخ که با حضور دکتر سوزنچی و دانشجویان گروه تاریخ در سالن اجتماعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، گفت: دانش تاریخ اسلامی، دانشی است که نیازهای جامعه‌ی اسلامی را برآورده می‌کند.
الویری

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن الویری در نشست مفهوم  اسلامی شدن دانش تاریخ که با حضور دکتر سوزنچی و دانشجویان گروه تاریخ در سالن اجتماعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، گفت: دانش تاریخ اسلامی، دانشی است که نیازهای جامعه‌ی اسلامی را برآورده می‌کند.

 

مدیرگروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی چندین بار و تحت عناوین مختلف برای بومی­سازی و اسلامی­سازی علوم اقدام شده است وچهارمین حرکت در این مسیر تأسیس و راه ­اندازی شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، تصریح کرد: این شورا 14 رشته از رشته‌های موجود علوم انسانی را مورد توجه قرار داده است.وی ادامه داد رشته تاریخ نیز ازجمله رشته های تحولی بود که مورد بررسی این شورا قرار گرفت.وی درباره‌ی مفهوم اسلامی شدن دانش و امکان‌پذیری اسلامی شدن دانش گفت: در این رابطه دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد.

 

حجت الاسلام الویری، در ادامه با تقسیم علوم به دخیل و اصیل بیان کرد:  برخی علوم خاستگاه درون دینی دارد و  علومی دیگر خاستگاه برون دینی دارند.

 

وی افزود: مسلمان‌ها به لحاظ اسلامیت بین این دو نوع تمایزی قرار نمی‌دادند و هر دوی آنها را اسلامی می­ شمردند ولی میزان اهتمام به و بهره‌مندی‌شان از علوم دخیله به ضرورت و نیاز جامعه بستگی داشت.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تشریح فرآیندی که طی آن دانش‌های برون دینی به یک دانش اسلامی تبدیل می­ شدند، کارکردها، اهداف،روش‌های متناسب و مبانی معرفت شناختی را صفات چهارگانه  این دانش ها دانست  و اظهار کرد: با این بیان دانش تاریخ اسلامی دانش برآورنده‌ی نیازهای یک جامعه‌ی اسلامی در زمینه‌ی تاریخ است که کارکردها، اهداف، روش‌ها و ابزارهایش با آموزه‌های دینی سازگار است و مبانی‌اش برآمده از آموزه‌های دینی است.

 

وی تاکید کرد دانش تاریخ اسلامی شده دانشی است که نیازهای جامعه‌ی اسلامی را برآورده می‌کند. دانشی است که کارکردهای این دانش، اهداف این دانش، روش‌های این دانش با آموزه‌های دینی سازگار است چون برآورنده‌ی نیاز جامعه‌ی دینی است. با آموزه‌های دینی سازگاری دارد. این دانش وقتی این تغییرات را به خود دارد مبانی خاص خودش را پیدا می‌کند. مبانی غیردینی که هست خودبه‌خود کنار می‌رود. اگر دانش تاریخ را از هر جایی پیدا شده باشد در خدمت اهداف دینی قرار دهیم به صورت طبیعی و در یک فرایند شناخته شده و قابل درک و تعمیم مبانی آن هم تغییر خواهد کرد و به یک دانش اسلامی تبدیل خواهد شد.

 

ایشان در قسمت دیگری از سخنان خود شادی و انبساط روح ،قدرت تمییز حق از باطل ، زنده بودن روح انسان را از کارکردهای تاریخ برشمرد و تصریح کرد: تاریخی‌ها به مقام رضا و صبر نزدیک‌تر هستند.

 

گفتنی است این جلسه با نقدو بررسی حجت الاسلام و المسلمین دکتر سوزنچی و مشارکت دانشجویان و پرسش و پاسخ ناظر به مباحث مطرح شده به پایان رسید./1325/د102/س

 

منبع: روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)

ارسال نظرات