۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۴۳۲۶۵۹
حجت‌الاسلام صدوق:

اگر علوم انسانی مادی باشد منزلت زن هم مادی خواهد شد

استاد حوزه علمیه با تأکید بر این که در اسلام زن محدود به خانه نیست، گفت: وظیفه هر کس بر اساس شرایط و دایر مدار ولایت و حاکمیت است و اگر مبانی فکری اسلام را به جامعه تعلیم نکنیم منزلت زنان هم اسلامی نخواهد بود.
حجت الاسلام مسعود صدوق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مسعود صدوق، استاد حوزه علمیه امروز در سلسله نشست‌های تبیین جایگاه زن در نظام اسلامی که در مصلای قدس قم برگزار شد با اشاره به تقسیم بندی کفر و ایمان از دیدگاه اسلام، اظهار داشت: نگاه قرآن نگاه نظام اسلامی به منزلت زن است و محدود به احکام تکلیفی زنان نمی‌شود.

 

وی با بیان این که همسر جعفر تیار بعد از شهادت جعفر به همسری یکی از صحابه پیامبر(ص) درآمد، گفت: منزلت این زن برای اعتلای کلمه حق این است که با وجود زاویه داشتن از نظر اعتقادی با همسر دوم خود ولی در خانه او می‌ماند و فرزندان خود را محب حضرت علی(ع) تربیت می‌کند و این فضا را قبول می‌کند.

 

تعیین وظیفه در اسلام دایر مدار ولایت است

استاد حوزه علمیه تعیین وظیفه در اسلام را دایر مدار ولایت و حاکمیت دانست و افزود: در حکومت اسلامی باید بر اساس مبانی اسلامی مسؤولیت‌ها تبیین شود نه این که با علوم مادی مسؤولیت‌های خود را تعیین کنند؛ از نگاه اسلام زن و مرد یکی هستند و زن محدود به محیط درون خانه نمی‌شود.

 

وی با بیان این که از نگاه اسلام مرتب باید زن و مرد در زندگی مشترک اعتقادات خود را رصد کنند، گفت: در قرآن هم در سوره توبه خداوند می‌فرماید انسان در معرض امتحان قرار دارد و این اهمیت موضوع را می‌رساند که رسیدگی به وظایف اعتقادی در طول زندگی لازم و ضروری است.

 

حجت الاسلام صدوق خاطرنشان کرد: هیچ انسانی نسبت به تکامل مادی و معنوی خود بی اعتنا نیست و نسبت به شرایط خود به زندگی خود جهت می‌دهد و این برای حاکمیت‌ها مهم است؛ مثلاً در نظام سرمایه‌داری در تمام علومی که تدریس می‌کنند یک کلمه را تبیین می‌کنند که موضوع تکامل مادی نیاز ضروری مردم است و بر علم اقتصاد تأکید دارد.

 

وی با بیان این که سرمایه‌داری نیازهای جامعه را به سمت الگوهای رفاه جهت می‌دهد گفت: رکن اصلی در نظام سرمایه‌داری نیاز و ارضاء است و اعتقاد خود را کاربردی کرده‌اند و یک آیین دنیاپرستی را در صحنه عمل به مردم جهان تحمیل کرده‌اند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در نظام اسلامی موضوع فقر و تقرب رکن اصلی است، گفت: ماهیت نظام اسلامی با نظام‌های غربی متفاوت است و ماهیت که عوض شود عملکرد هم عوض می‌شود و دیگر صرف حضور زن در اجتماع رکن نخواهد بود.

 

لازمه نگاه اقتصادی به زن اختلاط است

وی با بیان این که اگر زن را تنها برای تأمین نیاز اقتصادی در نظر بگیریم لازمه‌اش اختلاط می‌شود، گفت: در چارچوب نظام سرمایه‌داری راندمان کار اهمیت دارد و تفکیک زن و مرد و اخلاق مداری اهمیتی ندارد؛ همه چیز در جهت کسب سود مادی در نظر گرفته می‌شود و لذا غرب همه هویت زن را در نظام سود محوری تعریف می‌کند و به کار می‌گیرد.

 

حجت الاسلام صدوق خاطرنشان کرد: اینکه حاکمیت جمهوری اسلامی از نظر نرم افزاری و اخلاقی از ارزش‌های اسلامی دور می‌شود به خاطر این است که ما احکام و لوازم این اقدام را نداریم؛ باید فقه و احکام حکومتی را فقه منزلت‌ها قرار دهیم و در صدر اسلام هم زنان بسیاری بودند که بنا بر وظیفه خود به زندگی خود جهت می‌دادند و به اعتلای اسلام کمک کردند.

 

اگر علوم انسانی ما مادی باشد منزلت زن هم مادی خواهد شد

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حوزه نباید احکام خود را در حد مشاوره به یک زن و مرد در خانه بداند گفت: از طرف دیگر هم اگر علوم انسانی دانشگاه‌های ما همه‌اش مادی باشد منزلت زن ما هم مادی می‌شود و هر چقدر از روی منبر نصیحت کنیم چیزی درست نخواهد شد.

 

وی اظهار داشت: منزلت زن بدون داشتن یک جامعه‌شناسی اسلامی؛ اقتصاد اسلامی و یک مدل اسلامی در بحث برنامه‌ریزی یا ما را منزوی می‌کند به ادبیات مکلف و حضور دین را از صحنه حذف می‌کند و یا به سمت نظام سکولار حرکت خواهد کرد./843/پ202/س

ارسال نظرات