۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۴۳۲۶۷۶
نماینده مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد؛

ضرورت شناسایی و احیای آثار و تألیفات علمای بلاد

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که زوایای زندگی بسیاری از علما و فقهای دین هنوز نیز گمنام مانده است، گفت: متولیان دینی و فرهنگی جامعه در این باره وظیفه سنگینی بر عهده دارند و باید نام و جایگاه علما از مهجوریت خارج شود.
نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قائمشهر، حجت الاسلام والمسلمین علی معلمی، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری امروز بعد از ظهر امروز در آیین تجلیل از پژوهندگان و نویسندگان کتاب شهرستان قائمشهر به نقش و جایگاه پژوهش در رونق علمی کشور اشاره کرد و گفت: پژوهش یکی از ارکان جدایی ناپذیر توسعه علمی هر جامعه ای است.

 

وی با بیان این که پژوهش همواره شاخصی مهم در توسعه و رونق بخش های مختلف هر مجموعه ای خواهد بود، افزود: پژوهش محوری باید به عنوان اصلی اساسی مورد توجه همگان بوده که می تواند زمینه ساز دستاوردهای ارزشمندی باشد.

 

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت پژوهش و علم در دین مبین اسلام، بیان داشت: قلم و ابزار علم و طلب علم از نماز، روزه، حج و جهاد در پیشگاه خداوند متعال بهتر و افضل تر شمرده شده است که این امر نشانگر اهمیت پژوهش و دانش در دین مبین اسلام است.

 

حجت الاسلام والمسلمین معلمی با بیان این که توجه به مسأله پژوهش اثرات و کارکردهای بسیاری در جامعه دارد، بیان داشت: حرکت در این مسیر والا و گرانقدر باید به نحوی شایسته مورد توجه بوده تا بتوانیم پیشتاز در عرصه های مختلف علم و توسعه یافتگی باشیم.

 

وی با اشاره به اهمیت علم و دانش، تصریح کرد: داشتن علم و دانش زمینه ساز عزت، سربلندی و عظمت فرد و جامعه است که باید در این عرصه گام های ارزنده ای برداشته شود.

 

امام جمعه قائمشهر با تاکید بر این که علم بدون معنویت می تواند میدان مانور شیاطین باشد، افزود: این علم تنها زمینه ساز قدرت های شیطانی و هواهای نفسانی می شود و این که انسان را از خاک به افلاک پرواز می دهد علم همراه ایمان، عمل و تهذیب نفس است.

 

حجت الاسلام والمسلمین معلمی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه اشاره کرد و با بیان این که احیای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور ضروری است، گفت: باید تلاش کرد تا میانگین ساعت مطالعه در کشورمان افزایش یابد.

 

وی با بیان این که احیای فرهنگ کتابخوانی در جامعه اسلامی یکی از راه های توسعه فرهنگی در یک کشور است، تصریح کرد: با تقویت فرهنگ کتابخوانی می توانیم شاخص های فرهنگی در کشور را توسعه دهیم.

 

امام جمعه قائمشهر با اشاره دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه گفت: تلاش مسؤولان فرهنگی کشور باید تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در این خصوص باشد و باید اولویت قرار دادن رهنمودهای ایشان می توان به جایگاه ارزشمندی در عرصه کتابخوانی دست یافت.

 

حجت الاسلام والمسلمین معلمی با بیان این که رونق علمی و رشد و تعالی هر کشوری در گرو توسعه فرهنگ کتابخوانی است، ادامه داد: باید از همه ظرفیت های موجود در کشور به منظور تقویت نشر و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی استفاده شود.

 

وی با بیان این که با بهره گیری از کتاب می توانیم مبانی دینی و اسلامی را در جامعه نشر و گسترش دهیم، افزود: کتاب بهترین ابزار برای رسیدن به اهداف ناب دینی در جامعه اسلامی است.

 

امام جمعه قائمشهر بر ضرورت محتوا بخشی در عرصه تألیف و چاپ کتاب تأکید کرد و گفت: محتوای کتاب ها نباید به گونه ای باشد که ذهن مخاطب را  از مبانی دینی و ارزشی منحرف کند.

 

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که کتاب بالا برنده فکر و اندیشه است و افراد اهل مطالعه و کتاب عاشق هستند، گفت: باید زمینه حمایت مناسب از ناشرانی که در حال تولید کتب هستند فراهم شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت شناسایی و احیاء علمای بلاد و آثار آنها تأکید کرد و گفت: مرحوم علامه طبرسی شخصیت علمی در فرهنگ و هنر مازندران بوده که باید برجسته شود و خانواده‌های طبری و طبرسی باید بیشتر برای جامعه معرفی شوند.

 

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مازندرانی‌ها مفاخر خود را نادیده نگیرند، افزود: لزوم جدیت در انعکاس تاریخ قائم‌شهر مورد توجه دست اندرکاران فرهنگی این شهرستان قرار بگیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین معلمی با اشاره به این که متأسفانه هنوز بسیاری از علما و آثار و تألیفات آنها ناشناخته و گمنام مانده است، تصریح کرد: باید آثار و تألیفات این شخصیت های بزرگ جهان اسلام شناسایی و احیاء و در جامعه امروز مورد بهره برداری قرار گیرد.

 

وی با بیان این که حوزه های علمیه همواره مهد پرورش علما و فقهای بزرگ دینی بوده است، افزود: باید سیره علمی و عملی بزرگان دینی الگوی نسل جوان جامعه امروز قرار گیرد تا در پرتو آن نورایت بتوان به سعادت و تعالی حقیقی دست یافت.

 

امام جمعه قائمشهر با بیان این که مجاهدت ها و تلاش های علمای دین در طول تاریخ بر کسی پوشیده نیست، افزود: خداوند نیز خود به لطف و عنایت خود، آنها را به مقامات عالیه ای رسانده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین معلمی سیره عملی و علمی بزرگان دینی را بهترین الگو برای نسل جوان جامعه دانست و خاطرنشان کرد: باید جایگاه رفیع علمای دینی برای جوانان و نوجوانان به خوبی تبیین شود.

 

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که زوایای زندگی بسیاری از علما و فقهای دین هنوز نیز گمنام مانده است، گفت: متولیان دینی و فرهنگی جامعه در این خصوص وظیفه سنگینی بر عهده دارند و باید نام و جایگاه علما از مهجوریت خارج شود./950/202/ب2

ارسال نظرات