۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۴۳۳۰۷۳
آیین بیان احکام شرعی؛

روزه و احکام بقای بر جنابت تا اذان صبح

کارشناس مسايل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه باطل شدن روزه به خاطر بقای بر جنابت اختصاص به روزه‌ ماه رمضان و قضای آن دارد، گفت: بقای بر جنابت در روزه‌های مستحبی سبب بطلان نمی‌شود.
احکام و مسائل شرعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمود اکبری، ظهر امروز در آیین بیان احکام شرعی نماز جماعت آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد به بیان تفصیلی احکام غسل جنابت برای مکلفین روزه دار پرداخت و گفت: بر اساس فتوای تمام مراجع باقی ماندن بر غسل جنابت تا اذان صبح از مفطرات روزه است.

 

کارشناس مسایل شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح از مفطرات روزه است، گفت: بر اساس نظر ولی امر مسلمین حضرت آیت الله خامنه ای «کسی که در شب ماه رمضان دچار جنابت است باید تا پیش از اذان صبح غسل کند و اگر عمداً تا آن هنگام غسل نکند روزه‌اش باطل است» مکلف باید دقت داشته باشد که این حکم در مورد روزه‌ قضای ماه رمضان نیز جاری است.

 

حجت اسلام اکبری با اشاره به اینکه بر اساس این فَتوا مکلف باید توجه داشته باشد اگر در شب ماه رمضان جنب شود و بدون تعمد تا اذان صبح غسل نکند روزه‌اش صحیح است، گفت: به عنوان مثال این حکم زمانی صحت دارد که مکلف در خواب جنب شود و خواب او تا بعد از اذان صبح ادامه یابد.

 

کارشناس مسايل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه باطل شدن روزه به خاطر بقای بر جنابت اختصاص به روزه‌ ماه رمضان و قضای آن دارد، گفت: ملکف باید توجه داشته باشد که بقای بر جنابت در روزه‌های دیگر به خصوص روزه‌ مستحبی موجب بطلان نمی‌شود.

 

حجت الاسلام اکبری با اشاره به اینکه اگر جنب در روزه‌ ماه رمضان غسل جنابت را در شب تا طلوع فجر فراموش کند و با حالت جنابت صبح کند روزه‌اش باطل است، اظهار کرد: بر اساس آراء مراجع تقلید احتیاط واجب این است که قضای روزه‌ ماه رمضان هم در این حکم به آن ملحق شود؛ این در حالی است که در سایر روزه‌ها مانند روزه‌های مستحبی روزه بر اثر این شرایط مطرح باطل نمی‌شود.

 

کارشناس مسايل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه اگر شخصی در حال جنابت چند روز روزه بگیرد و نداند که طهارت از جنابت شرط صحت روزه است باید توجه داشته باشد که روزه‌های او در این چند روز باطل است و باید آنها را قضا کند، گفت: در حالتی دیگر از این مساله گاهی از سوی مکلفین پرسیده شده است که اگر شخصی در ماه مبارک رمضان با آب نجس غسل کند و بعد از چند روز متوجه شود که آن آب نجس بوده؛ روزه‌های او در این مدت صحیح است.

 

وی ادامه داد: از نگاه ولی امر مسلمین حضرت آیت الله خامنه ای کسی که در شب ماه رمضان شرایط غسل جنابت برایش به وجود آید و به دلیل تنگی وقت یا مضر بودن آب و امثال آن نتواند غسل کند بر او لازم و واجب است که تیمم بدل از غسل به‌جا آورد. این در حالی است که مکلف باید توجه داشته باشد که برای فردی که وظیفه‌ او بر اساس شرایطی تیمم است جماع و آمیزش برای او جایز است مشروط بر این که بعد از جنب شدن وقت کافی برای تیمم داشته باشد.

 

حجت‌الاسلام اکبری با اشاره به اینکه هرگاه کسی قبل از اذان صبح غسل جنابت و یا تیمم بدل از آن را انجام دهد روزه‌‌اش صحیح است، گفت: اگر بعد از نماز صبح بدون اختیار از او منی خارج شود روزه او بر صحت خود باقی است؛ این در حالی است که اگر در حال روزه در خواب جنب شود روزه باطل نمی‌شود، بنابراین اگر قبل از اذان صبح یا بعد از آن بخوابد و در خواب جنب شده و بعد از اذان بیدار شود جنابت به روزه‌ آن روز او ضرر نمی‌زند و فقط واجب است که برای نماز غسل کند و می‌تواند غسل را تا وقت نماز به تأخیر بیندازد./۸۳۷/پ202/ی

ارسال نظرات