۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۴۳۳۳۶۹

چند خبر کوتاه فرهنگی از مشهد

ارائه قرآن چاپ ویژه آستان قدس رضوی در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد، برگزاري برنامه‌هاي قرآني در زيارتگاه شهيد مدرس، گشوده شدن سفره هاي میهمانی خدا در ميقات الرضا(ع)، چشم‌نوازی قرآن خطی ارسنجانی در کتابخانه و موزه ملی ملک از جمله خبرهای کوتاه فرهنگی در مشهد است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مدیر عامل موسسه چاپ و نشر آستان قدس رضوی از ارائه قرآن چاپ ویژه آستان قدس رضوی در یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد خبر داد.


مسعود فرزانه با اعلام این خبر اظهار کرد: این موسسه امسال نیز همانند سال های گذشته در بیست‌ و چهارمین دوره نمایشگاه قرآن تهران و یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد حضور گسترده‎ای داشته و به ارائه محصولات فرهنگی پرداخته است.
 

وی با اشاره به چاپ ویژه قرآن کریم از سوی آستان قدس رضوی افزود: این قرآن با خط استاد یعقوبی و ترجمه دکتر غلامعلی حدادعادل و آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی، منتشر و در این دوره از نمایشگاه ارائه شده است.
 

مدیر عامل مؤسسه چاپ و نشر آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه این کتاب، اولین قرآنی است که در آن از دو رنگ مشکی و طلایی ترکیب شده است، ادامه داد: در این قرآن ترکیب دو رنگ به کار رفته است که در آن آرایه‌ها و هنر اسلامی را نشان می‌دهد.
 

فرزانه عمده‌ترین برنامه مؤسسه چاپ و نشر آستان قدس رضوی را چاپ این قرآن ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: صاحب امتیاز و ناشر این قرآن نفیس مؤسسه چاپ و نشر آستان قدس رضوی است. این قرآن با تعداد صفحات ۶۰۴ صفحه با جلد نازک، قطر کم  با وزن ۴۰ گرم، جلد گالینگور و قطع وزیری به چاپ رسیده است.
 

وی با اشاره به این مطلب که این قرآن در یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد با تخفیف ویژه نمایشگاهی عرضه می‌شود، عنوان کرد: این قرآن به لحاظ خوانش کم علامت است و برای مطالعه بر روی کاغذ مخصوصی چاپ شده است تا از طول عمر بالایی برخوردار باشد.
 

مدیر عامل مؤسسه چاپ و نشر انتشارات آستان قدس رضوی گفت: افزون بر ارائه این قرآن ارزشمند، قرآن‌های معمولی در بیش از ۴۰ نوع در این نمایشگاه ارائه و با تنوع زیادی در نوع صحافی و کاغذ، خط، ترجمه و تذهیب به علاقه‌مندان عرضه شده است

حضور موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد
 

 همزمان با ماه مبارک رمضان، موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی در یازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد حضور یافته و محصولات خود را در معرض دید مخاطبان قرار داده است.


موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، در این نمایشگاه بیش از 36 نوع قرآن با تنوع های بسیار در نوع صحافی و کاغذ، خط، ترجمه و تذهیب به علاقه‌مندان عرضه کرده است.


همچنین این موسسه 15 مدل انواع مفاتیح، ادعیه، نهج البلاغه و سایر کتاب های دینی و مذهبی را در انواع و قطع های مختلف در این نمایشگاه عرضه کرده است.


نمایش پوسترهایی از صفحات قرآن های نفیس و ارزشمند بایسنغر میرزا و ابراهیم سلطان و اهدای قرآن تک برگی اهدایی مقام معظم رهبری به آستان قدس رضوی از دیگر برنامه های اجرایی این موسسه در نمایشگاه قرآن  و عترت مشهد بود که با استقبال ویژه بازدیدکنندگان مواجه شد.


این موسسه همچنین افزون بر حضور در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد در بیست چهارمین نمایشگاه قرآن تهران نیز حضور یافته و به عرضه محصولات خود پرداخته و بیش از 20 نوع قرآن متفاوت در  نوع خط، تذهیب، قطع و ترجمه های مختلف در این نمایشگاه ارائه شده است.
 

برگزاري برنامه‌هاي قرآني در زيارتگاه شهيد مدرس
 

مدير عامل آستان حضرت حسين بن موسي الكاظم(ع) و زيارتگاه شهيد مدرس با بيان اين خبر گفت:‌ آیين جزء خواني قرآن كريم از روز اول ماه مبارك رمضان با حضور قاريان برتر شهرستان كاشمر از جمله حميدرضا ناظمي و محمد شيرين برگزار مي‌شود.
 

حمزه سپهريان عنوان كرد: آیين جزء خواني  قرآن كريم در دو نوبت صبح و عصر وي‍ژه خواهران و برادران  با حضور بيش از 600 روزه دار در زيارتگاه شهيد مدرس هر روز در حال برگزاري است.


وي ادامه داد:‌ جلسات سخنراني هر روز همزمان با اقامه نماز ظهر و عصر، در زيارتگاه شهيد آيت الله مدرس(ره) با حضور خيل عظيم روزه داران برگزار مي‌شود كه در  دهه اول ماه مبارك رمضان، حجت الاسلام و المسلمين زرگران استاد حوزه و دانشگاه به ايراد سخنراني درباره معارف اسلامي و اهميت ماه رمضان پرداخت.
 

سپهريان ادامه داد: از دهه دوم ماه رمضان آيت الله سيد احمد حسيني خراساني؛ استاد حوزه و دانشگاه و عضو مجلس خبرگان رهبري  به ايراد سخنراني خواهد پرداخت. حجت الاسلام والمسلمين علي احدي؛ امام جمعه موقت كاشمر و مدير حوزه علميه امام جعفر صادق(ع) نيز سخنراني دهه سوم ماه مبارك رمضان را در زيارتگاه شهيد مدرس(ره) برعهده دارد.
 

مدير عامل آستان حضرت حسين بن موسي الكاظم(ع) و زيارتگاه شهيد مدرس(ره) از تهيه و توزيع كتابچه ادعيه ماه مبارك رمضان در اين زيارتگاه خبر داد و گفت:‌ همزمان با روزهاي آغازين ماه مبارك رمضان، كتابچه «به سوي خدا» شامل اعمال و ادعيه ماه مبارك رمضان به صورت رايگان در بين زائران و مجاوران زيارتگاه شهيد مدرس(ره) توزيع شد.
 

وي با اشاره به برگزاري مراسم بافضيلت ليالي قدر در جوار زيارتگاه شهيد مدرس(ره) افزود:‌ امسال نيز همچون سال‌هاي گذشته مراسم پرفيض شب‌هاي قدر به صورت باشكوه با سخنراني حجت الاسلام و المسلمين زرگران استاد حوزه و دانشگاه و مرثيه سرايي غلامرضاپور، نغمه سراي حرم مطهر رضوي برگزار خواهد شد.
 

وي يادآور شد: همچنين نماز عيد سعيد فطر با حضور گسترده مردم ولايتمدار شهرستان كاشمر در جوار زيارتگاه شهيد مدرس(ره)  اقامه مي‌شود. 
 

گشوده شدن سفره هاي میهمانی خدا در ميقات الرضا(ع)
 

همزمان با ماه مبارك رمضان، روزه داران طبس ميهمان خوان با بركت حضرت حسين بن موسي الكاظم(ع) شدند.
 

مدير عامل آستان حضرت حسين بن موسي الكاظم(ع) و زيارتگاه شهيد مدرس(ره) گفت: سفره‌هاي اكرام رضوي در آستان حضرت حسين بن موسي  الكاظم(ع) از شامگاه هشتم ماه مبارك رمضان گسترده شد كه در اولين روزهاي اجرايي اين طرح، خانواده‌هاي معظم شهدا، جانبازان، مستضعفان و مددجويان كميته امداد امام خميني(ره) پذیرایی شدند.
 

حمزه سپهريان عنوان كرد: آستان حضرت حسين بن موسي الكاظم(ع) روزانه میهمان250 روزه‌دار است  كه تا پایان ماه مبارك رمضان، بيش از 5 هزار و 700 روزه‌دار میهمان این آستان خواهند بود.


وی با اشاره به شیوه دعوت افراد به ضيافت افطاري اين آستان مقدس افزود: امسال حدود 2 هزار كارت الكترونيكي براي شركت¬كنندگان در طرح گلشن وحي (آئين ترتيل خواني قرآن كريم) صادر شده است كه هر روز 250 نفر از  دارندگان اين كارت‌ها، ميهمان خوان با بركت آستان حضرت حسين بن موسي الكاظم (ع) هستند.
 

سپهريان افزود: ضیافت افطاری ماه مبارک رمضان تا شب بیست و نهم ماه مبارک رمضان در آستان مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) برپا خواهد بود كه در این ضیافت اقشار مختلف اعم از واقفان، هیئت امنای گروه‌های مذهبی و مساجد سطح شهر، خانواده معظم شهدا و ایثارگران، خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی، شرکت کنندگان در جلسه ترتیل خوانی قرآن کریم، فعالان فرهنگی و مسئولان اجرایی، بازاریان و ... پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در حرم مطهر حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس با صرف افطار متبرک پذیرایی خواهند شد.


وي با تاكيد بر اينكه تکریم زائران و فراهم آوردن محیط زیارتی آرام و مناسب در شأن میهمانان حضرت حسين بن موسي الكاظم(ع) از جمله اولویت‌های مهم این موسسه در اجراي طرح ضيافت افطاري است، افزود: همزمان با ایام ماه مبارك رمضان، جمعی از زائران که در آستان مبارک اقامت داشته باشند نيز متنعم به غذای متبرک مي‌شوند.
 

چشم‌نوازی قرآن خطی ارسنجانی در کتابخانه و موزه ملی ملک


اثر خطی فاخری معروف به قرآن ارسنجانی در تالار آثار اهدایی بانو عزت الملک ملک، مورد توجه بازدیدکنندگان کتابخانه و موزه ملی ملک قرار گرفته است.


این قرآن ارزشمند توسط محمدشفیع ارسنجانی به خط نسخ و با ترجمه فارسی علی‌نقی شیرازی به‌خط نستعلیق، در سال 1315 هجری قمری نوشته شده است.
 

این اثر کم‌نظیر بر روی کاغذ آهار مهره ضخیم به رنگ نخودی با جلد معرق سوخت دو رو همراه با تزئینات بی‌بدیل در قطع 6/43 ×8/26 سانتی‌متر کتابت شده است.
 

در پایان این قرآن نفیس می‌توان یادداشتی به خط مظفرالدین شاه قاجار به شرح «از آنجا که ما کمال مرحمت را نسبت به میرزا علی‌اصغرخان صدراعظم داریم در حقیقت او هم از جان گذشته خدمت می‌کند، لهذا این کلام مجید را به او مرحمت فرمودیم. فی شهر رمضان المبارک، 1316» به چشم می‌خورد.
 

این اثر برای مظفرالدین شاه به درخواست میرزا حسین‌خان صاحب دیوان تحریر یافته بود که بر طبق این دست‌خط، قرآن به میرزا علی‌اصغرخان صدراعظم اهدا شده است.
 

در دو صفحه نخست آن، فهرست اسامی سور تمام تذهیب است. در دو صفحه اول قرآن نیز دو سرلوح و چهار کتيبه قلمداني نفيس قرينه که در دو کتيبه بالايي نام سوره فاتحه الکتاب و بقره نوشته شده، دیده می‌شود. همچنین حاشيه‌های این صفحات، تمام تذهيب با نقوش اسليمي و خطايي نفيس است.
 

از جمله آرایش‌های زیبای این قرآن بی‌بدیل می‌توان به دو ترنج و سرترنج در وسط هر صفحه که درونش دعاي قبل از تلاوت قرآن نوشته شده است، تحریر اسامي سوره‌ها درون شمسه مانندهاي تمام تذهيب به خط ثلث زر و شنگرف،  حاشيه‌ها تمام تذهيب با نقوش گل و بوته اسليمي و خطايي نفيس، سرسوره‌ها درون کتيبه قلمداني زرپوش به خط ثلث؛ يک درميان به زر و شنگرف و صفحات مجدول به طلا، لاجورد، مشکي و کمند زر تحريردار، اشاره کرد.
 

این اثر توسط بانو عزت¬الملک ملک؛ فرزند ارشد حاج حسین آقا ملک به مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک اهدا شده است و در تالار آثار اهدایی این بانوی بخشنده و هنردوست در کنار دیگر آثار ایشان مانند قرآن‌های نفیس، قطعات خوشنویسی، تابلوهای رنگ و روغن و آبرنگ و ... به عنوان آثار برگزیده هنرمندان کشور در دوره‌های صفویه و قاجاریه، در معرض دید عموم علاقه‌مندان گذاشته شده است.


لازم به ذکر است؛ دوستداران هنر و فرهنگ ایرانی اسلامی می‌توانند از این اثر فاخر قرآنی در تالار آثار اهدایی بانو عزت¬الملک ملک مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک واقع در تهران، خیابان امام خمینی(ره)، سردرباغ ملی، میدان مشق دیدن کنند یا با مراجعه به وب‌سایت این مؤسسه به نشانی: www.malekmuseum.org   به تماشای فیلم قرآن ارسنجانی بنشینند و با این نسخه قرآنی بیشتر آشنا شوند.


همزمان با ماه مبارک رمضان؛ منزل پدر شهید «ولی‌الله اسفندیاری» میزبان موزه شهدای مشهد می‌شود
 

معاون فرهنگی شهردار منطقه 10 مشهد گفت: موزه شهدای منطقه 10 مشهد در منزل پدر شهید اسفندیاری برپا می‌شود.
 

یوسف اسماعیل‌زاده با اعلام خبر راه‌اندازی موزه شهدای منطقه 10، گفت: پدر شهید «ولی‌الله اسفندیاری» با اعلام آمادگی برای در اختیار قرار دادن منزل خود، پایه ایجاد موزه شهدای منطقه 10 مشهد را ایجاد کرد.
 

وی ادامه داد: پدر این شهید بزرگوار بیش از 80 متر از فضای منزل خود را در اختیار این موزه قرار داد تا یادگاری‌های جمع‌آوری‌شده پنج شهید دفاع مقدس، حسین دلخواه، ولی‌الله اسفندیاری، جواد کوهساری، مهدی ابراهیمی و عباسعلی علیمردانی به نمایش گذاشته شود.


معاون فرهنگی شهردار منطقه 10 مشهد ادامه داد: این مجموعه شامل وصیت‌نامه، عکس‌های شهدا قبل از شهادت و یک خاطره از زبان پدر یا مادر شهید در خصوص نحوه زندگی آنان است که با فضاسازی‌های مناسب در این محل به نمایش گذاشته خواهد شد.
 

وی با بیان این‌که این موزه در محله ولیعصر در منطقه قاسم‌آباد واقع است، عنوان کرد: مراسم افتتاحیه این مجموعه چهارشنبه دوم تیرماه با حضور اعضای شورای اسلامی و مدیران شهری مشهد مقدس برگزار خواهد شد.
 

اسماعیل‌زاده به اهمیت آشنایی نسل جوان و نوجوان با شهدا و همچنین حضور در موقعیت‌های مربوط به آنان اشاره و اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که برای موزه طراحی‌شده و در دستور کار قرارگرفته است، بازدید مدارس و سایر مجموعه‌های آموزشی و فرهنگی از این موزه است.
 

وی با اشاره به این‌که فعالیت فرهنگی پدر شهید اسفندیاری در منزل خود تنها به این موزه محدود نمی‌شود، گفت: ازآنجاکه در این محله مسجدی وجود ندارد، پدر شهید اسفندیاری طبقه همکف منزل خود را وقف مسجد کرده و نماز جماعت مغرب و عشا در این محل برگزار می‌شود.
 

معاون فرهنگی شهردار منطقه 10 مشهد یادآور شد: به همت فعالان فرهنگی و خیرین این محله، مراسم افطاری ساده در شب‌های ماه مبارک رمضان در این محل برگزار می‌شود.
 

گفتنی است: مراسم افتتاحیه این موزه چهارشنبه دوم تیرماه از ساعت 21:30 در مسجد ولیعصر واقع در خیابان اماميه 20 برگزار می‌شود./303/1310/ب1


منبع: آستان نیوز، فرهنگشهر

ارسال نظرات