۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۴۳۴۹۴۲
آیت الله سیدان:

امتحانات الهی عامل رشد و تکامل انسان است

آیت‌الله سیدان گفت: خداوند هیچگاه ظلم نمی‌کند زیرا فردی ظلم می‌کند که دارای نقص و کمبودی باشد در حالی که خداوند کامل است و ناگواری‌های زندگی نیز ممکن است برای امتحان باشند زیرا امتحان الهی عامل رشد انسان است.
سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، شب گذشته، در محل حسینیه بیت‌الرضا(ع) ضمن بیان روایتی در فضیلت و برتری حضرت علی(ع) نسبت به جانشینی رسول خدا(ص) بیان داشت: خداوند ظلم نمی‌کند، زیرا ریشه ظلم به یکی از این سه مورد برمی‌گردد؛ نادانی و ناآگاهی به امور، عجز از ناتوانی انجام کار از راه صحیح و مورد سوم بیهوده‌کار بودن است. تمام این موارد در خدا راه ندارد و شامل او نمی‌شود، در نتیجه خدا ظلم نمی‌کند.

 

وی در ادامه افزود: گاهی عکس‌العمل کار ما سبب گرفتاری و عذابمان می‌شود و تصور می‌کنیم خداوند ظلم کرده است. کار نادرستی انجام می‌دهیم و نتیجه آن گرفتاری و عذاب می‌شود. گاهی نیز خداوند می‌خواهد بنده‌اش را امتحان کند زیرا امتحان عامل رشد و تکامل است.

 

آیت‌الله سیدان به یکی از سنت‌های الهی با نام مهلت اشاره کرد و گفت: خداوند به عده‌ای از گناه‌کار مهلت می‌دهد تا شاید به راه ‌راست باز گردند. این مهلت دادن ممکن است برای افراد دیگر دردسر ایجاد کند. این موضوع، بحث مفصل و گسترده‌ای می‌خواهد که در این جلسه امکان آن نیست.

 

وی با بیان حدیثی از حضرت علی(ع) بیان داشت: دنیا جای گذشتن است و هیچکس ماندگار نیست. مردم در این دوران گذران به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای خودشان را می‌فروشند و اسیر دنیا می‌شوند. حال عده‌ای خود را به پول و عده‌ای به مقام فروخته‌اند. عده‌ای دیگر خودشان را خریده‌اند و اجازه نداده‌اند امیال دنیوی آن‌ها را اسیر خود کند./202/862/ب1

ارسال نظرات