۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۴۳۵۳۴۷
تولیت مدرسه علمیه امام حسین:

رسیدگی به فقرا و ضعفا در دین اسلام بسیار سفارش شده است

آيت‌الله حسینی مازندرانی با بیان اینکه رسیدگی به فقرا و ضعفا در دین اسلام بسیار سفارش شده است، گفت: خداوند متعال روزه را بر مسلمانان واجب نمود تا افراد غنی انسان‌های گرسنه را درک کنند و تشنگی و گرسنگی قیامت را هرگز فراموش نکنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مازندرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله حسینی مازندرانی، تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) و مفسر قرآن کریم، امروز در جلسه تفسیر سوره بقره که در مسجد امام حسین(ع)شهرری برگزار شد، گفت: خداوند در سوره بقره انسان‌ها را به سه دسته مومن، کافر و منافق تقسیم می‌کند.

 

وی افزود: خداوند در سوره بقره از خصوصیات منافقان بسیار سخن می‌گوید امام راحل درباره آنان فرمودند: منافقان به مراتب بدتر از  کافران هستند زیرا کافر به کفر خود معترف است اما منافق دوچهره بوده و در ظاهر نسبت به انسان ادعای دوستی کرده و در باطن با او دشمنی می‌ورزد.

 

آیت‌الله حسینی مازندرانی با اشاره به اوصاف پرهیزکاران در سوره بقره، بیان داشت: خداوند در سوره بقره مومنان را با اوصافی همچون ایمان به غیب، اقامه نماز، انفاق، یقین به قیامت و آنچه پیامبران الهی بدان مبعوث شدند، بیان می‌کند.

 

تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) درباره انفاق که از اوصاف مومنان است، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ» پرهیزکاران از تمام مواهبى كه به آنها روزى داده‏ايم انفاق مى‏كنند؛ «انفاق» در این آیه مبارک تمام مواهب مادى و معنوى را در بر مى‏ گيرد. 

 

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: بنابراين مردم پرهيزگار آنهایی هستند كه نه تنها از اموال خود، بلكه از علم و عقل و دانش و نيروهاى جسمانى و مقام و موقعيت اجتماعى خود، و خلاصه از تمام سرمايه‏ هاى خويش به آنها كه نياز دارند مى‏ بخشند، بى‏ آنكه انتظار پاداشى داشته باشند.

 

آیت‌الله حسینی مازندرانی درباره رسیدگی به امور معاش فقرا، عنوان کرد: در دین اسلام رسیدگی به فقرا و ضعفا بسیار سفارش شده است و خداوند متعال روزه را بر مسلمانان واجب نمود تا افراد غنی انسان‌های گرسنه را درک کنند و تشنگی و گرسنگی قیامت را هرگز فراموش نکنند.

 

وی با اشاره به آیه «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً»، گفت: این آیه شان اهل بیت(ع) که سه روز روزه گرفتند و همه افطاریشان را به کسانی که نیاز داشتند، دادند نازل شد.

 

این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِى الْسَّرَّآءِ وَالْضَّرَّآءِ وَالْكَظِمِينَ الْغَيْظَ متقین» خاطر نشان کرد: خداوند در سوره آل عمران می‌فرماید: متقین كسانى هستند كه در راحتی و رنج انفاق مى‏كنند وخشم خود را فرو مى‏برند و از خطاى مردم مى‏گذرند؛ امام صادق‏(ع) نیز فرموند: هيچ بنده‏اى نيست كه خشم خود را فرو ببرد، مگر آنكه خداوند عزت او را در دنيا و آخرت فزونى بخشد./813/202/ب2

 

ارسال نظرات