۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۳
کد خبر: ۴۳۶۶۵۲
استاد تفسیر حوزه علمیه خواهران مشهد:

داستان های قرآن برای پند گرفتن است/ افراد با ایمان خود را ایمن از شیطان ندانند

استاد تفسیر حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به این که داستان های قرآن برای پند گرفتن انسان ها است، گفت: خداوند متعال داستان بلعم باعورا که دانشمند و دین شناس است را مطرح می کند تا بگوید شیطان او را نیز از راه دین خارج کرد؛ بنابراین ما باید خیلی مراقب باشیم.
قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم احمدی پارسا، استاد تفسیر حوزه علمیه خواهران مشهد، پنجشنبه در جلسه تفسیر که در حسینیه معین الضعفا در مؤسسه دختران آسمان برگزار شد به تفسیر آیات 175 تا 178سوره اعراف و داستان بلعم باعورا پرداخت.
 

وی گفت: خداوند متعال در آیه 175 سوره اعراف می فرماید: «وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذي آتَيْناهُ آياتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَکانَ مِنَ الْغاوينَ، و براى بنى اسرائیل بخوان خبر آن کس را که ما نشانه هاى خود را به او دادیم و راه معرفت حق براى او آشکار شد ولى او خود را از آنها به درآورد و شیطان از پى او روان گردید و در نتیجه او از گمراهان گشت.»
 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: آیه در مورد دانشمندی است که هم عصر با حضرت موسی(ع) بود، کسی که خداوند به او علم داد و  آیات خود را به او نشان داده بود. کسی که در راه دین و حقیقت بود، حتی حضرت موسی(ع) از ایشان به عنوان یک مبلغ استفاده می کردند. نام این شخص در قرآن نیامده است، اما زمانی که به تفاسیر مراجعه می کنیم، متوجه می شویم که این فرد بلعم باعورا بوده است.
 

این محقق و پژوهشگر حوزوی ابراز کرد: او فردی دانشمند، دین شناس و دیندار بوده است و خداوند متعال قصه این شخص را برای ما بازگو می کند.
 

احمدی پارسا افزود: در جای جای قرآن داریم که خداوند داستان های متعددی همچون داستان حضرت یوسف(ع)، داستان حضرت موسی(ع)، داستان یونس(ع) را برای ما بازگو می کند.
 

داستان های قرآن برای پند گرفتن انسان هاست
این محقق و پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: آیا قرآن کتاب قصه گویی است؟ در جواب باید گفت، خیر منتهی این که خداوند داستان های مختلف را مطرح می کند به این علت است که انسان ها پند و عبرت بگیرند و خودشان را در آیینه این داستان ها تماشا کنند.

 

وی گفت: از تجربه دیگران استفاده کنید، اگر ما از تجربه دیگران استفاده کنیم، گویا دوبار به دنیا آمده ایم. اگر کسی این سرگذشت ها را عبرت بگیرد، گویی دوبار در تاریخ زندگی کرده است و از تجربیات آن ها استفاده کرده است.   
 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد ابراز کرد: واژه «انسلخ» از انسلاخ به معنای از پوست بیرون آمدن است بدین معنا که او چنان به آیات الهی احاطه داشت و مانند پوسته ای در برگرفته بود و خود را از آن خارج کرد.
 

احمدی پارسا افزود: از تعبیر «فاتبعه الشیطان» استفاده می شود که شیطان قبلا از او قطع امید کرده بوده است. او در مسیر حق قرار داشت اما همین که انحرف پیدا کرد، بلافاصله شیطان به سراغ او آمد.   
 

افراد با ایمان خود را ایمن از شیطان ندانند
این محقق و پژوهشگر حوزوی به پیام آیه 175 سوره اعراف اشاره و اظهار کرد: در هر جایگاهی که هستید، در هر مرتبه ای که هستید نگویید ما نمازگزاریم و روزه می گیریم و خانواده مقیدی هم داریم و شیطان سراغ ما نمی آید. نه، این اشتباه است. شیطان سراغ هر کسی می رود.

 

وی گفت: افرادی که از راه دین خارج هستند، برای شیطان کاری ندارد، روی افرادی که دم از ایمان می زنند، شیطان روی این افراد کار می کند.
 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد ابراز کرد: خداوند متعال، داستان این دانشمند و دین شناس را مطرح می کند که بگوید شیطان این او را نیز از راه دین خارج کرد؛ بنابراین ما باید خیلی مراقب باشیم.
 

شیطان دائما انسان ها را وسوسه می کند
احمدی پارسا به وسوسه های شیطان اشاره کرد و افزود: در سوره ناس می خوانیم که «الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ، كه در سينه‏ هاي انسان ها وسوسه مي ‏كند». «یوسوس» فعل مضارع است یعنی یکبار وسوسه نمی کند؛ بلکه دائم ما را وسوسه می کند؛ بنابراین من نیز باید دائم با او مبارزه کنم.  

 

این محقق و پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: انسان موجودی مختار است و خداوند متعال او را به اجبار هدایت نمی کند و به اجبار به ضلالت نمی کشاند.  
 

وی گفت: خداوند متعال عالم را سه گونه آفرید، فرشته را آفرید و به او عقل داد و دائم خداوند را عبادت می کند. حیوان را آفرید و به او غریزه و شهوت داد و انسان را آفرید که نیمی از فرشته و نیمی از حیوان است و به او هم عقل و هم غریزه داد. منتهی در کنار آن، قوه اختیار را نیز قرار داده است.
 

انسان با اختیار خود، بهشت را برای خود رقم می زنند
این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به این که من با اختیار خودم می توانم بهشتم را رقم برنم، ابراز کرد: انسان با اختیار خود می تواند به راه نیکوکاران و مؤمنان برود. کسانی به بهشت می روند که با اختیار راه خود را انتخاب کردند.

 

احمدی پارسا افزود: در روز عاشورا، منصور ملک به همراه 4000 ملک، خدمت امام حسین(ع) آمد و گفت من می خواهم به شما خدمت کنم. می خواهم با ملائک در سپاهیان شما قرار بگیرم. ابا عبدالله(ع) اذن ندادند و گفتند من می خواهم با همین نیروی بشری، خودم را کشته در راه خدا ببینم.  
 

این محقق و پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: او رفت به عرش الهی تا از خداوند اذن بگیرد، وقتی اذن گرفت و برگشت، دید امام حسین(ع) در گودی قتلگاه هستند و می گویند: «الهی رضا برضائک تسلیما لامرک».
 

وی با اشاره به آیه 176 سوره اعراف اشاره کرد و گفت: در این آیه عبارت «أَخْلَدَ إِلَي الْأَرْضِ» آمده است، «اخلد» از اخلاد می آید به معنای سکونت دائمی داشتن در جایی. بلعم باعورا به زمین و وابستگی ها چسبید و از هوای خودش تبعیت کرد.
 

قرآن مثل هایی را می زند که مأنوس به ذهن ما است
این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد ابراز کرد: در جای جای قرآن مثل هایی داریم که مأنوس به ذهن ماست. چون ما در زندگی عادی خود از مثل ها استفاده می کنیم.

 

احمدی پارسا افزود: خداوند متعال در قرآن می فرماید: «فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ يَلْهَثْ ذلِکَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذينَ کَذَّبُوا بِآياتِنا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَکَّرُونَ، پس حکایت او مانند حکایت سگ تشنه است که اگر بر او هجوم برى له له مى زند، و اگر رهایش کنى باز هم له له مى زند. این حکایت مردمى است که آیات ما را دروغ انگاشتند. پس این داستان را براى آنان بخوان، باشد که بیندیشند.»، یعنی این شخص از شدت هواپرستی مانند سرهار بود که سیراب نمی شد.
 

این محقق و پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: حال و روز زندگی بعضی از ما این گونه است که دنیا زده هستیم مانند کرم ابریشمی هستیم که پیله دنیا را به دور خود پیچیده ایم.  
 

وی گفت: عاقبت بخیری بسیار مهم است بعد از دعای فرج، برای عاقبت بخیر خود دعا کنید. بسیاری از افراد با ایمان بودند که بسیار انسان های خوبی بودند، اما عاقبت خوبی نداشتند./201/1309/ب1

ارسال نظرات