نابودی سنگرهای فرهنگی هدف غربی ها برای خاموش کردن قیام مردم بود/ کشف حجاب سخت ترین مبارزه با عواطف ملت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدحسن رجبی دوانی، مورخ تاریخ اسلام دوشنبه شب در همایش قیام ملی مسجد گوهرشاد که در تالار شهر مشهد برگزار شد، با بیان این که واقعه کشف حجاب، رویدادی مبتنی بر ایدئولوژی رژیم رضاشاه بود، اظهار کرد: بدون شک این ایدئولوژی مبتنی بر دو رکن تجددخواهی و باستان گرایی بود که از آغاز سلطنت رضاشاه در دستور کار مسؤولان فرهنگی وی قرار داشته است، در حقیقت نیز واقعه گوهرشاد باید در راستای این راهبرد رضاشاهی تعبیر شود.
وی ادامه داد: در تدوین این برنامه گروهی که به دنبال دیکتاتوری آن زمان بود، برای رضاشاه دستور العمل می نوشتند و او به عنوان نظامی اینان را با خشونت اجرا می کرد، در تاریخ مشروطه نیز شعرای نامدار چون فرخی یزدی و عارف قزوینی اشعاری در حوزه کشف حجاب سروده و زمینه ذهنی را برای قیامی این چنینی آماده و مهیا کرده بودند.
رجبی دوانی با بیان این که هدف متجددین بریدن از دوران فرهنگ اسلامی به عنوان نماد عقب ماندگی و رسیدن به کاروان تمدن غرب با زور رضا شاه بوده است، گفت: حکومت استبدادی رضاشاه برای خاموش کردن قیام مردم سعی می کردند تا سنگر های فرهنگی را از بین ببرند و از سال 1304 برای تضعیف روحانیت و ارزش های اسلامی برنامه هایی چون محدودیت برای ایجاد حوزه علمیه، دستگیری مرحوم مدرس و شهادت حاج آقا ملا اصفهانی در نظر گرفته شد.
این فعال فرهنگی و سیاسی با بیان این که کشف حجاب رضاخانی در 17 دی ماه با جشن سلطنتی به رسمیت شناخته و انجام شد، گفت: بدون شک کشف حجاب سرسخت ترین مبارزه با عواطف ملت ایران بود و خواستند این مسأله را از فکر و ذهن جامعه ایران بزدایند، به تمام شهر ها و روستاها دستور دادند تا با حجاب و عفاف مبارزه کرده و خانم های محجبه را بر اتوبوس ها سوار نکنند و در حمام های زنانه خانم ها نباید با حجاب باشند و تنها صنف مجاز به چادر، زنان بدنام بودند.
وی با بیان این که قیام گوهرشاد نه تنها حجاب و عفاف را میان مردم از بین نبرد بلکه تنفر و انزجار ایجاد کرد، ادامه داد: با اقدام مسجد گوهرشاد مشروعیت رژیم از دست رفت و اساعه ادب به بارگاه حضرت رضا(ع) نیز مدعی بر همین جریان بود.
رجبی دوانی با بیان این که در طی بیست سال حکومت رضاشاه اکثر شخصیت های روحانی به شهادت رسیده یا منزوی شده بودند، ابراز کرد: پس از رفتن رضاشاه شخصیت ملی باقی نماند و برخلاف دوران ما هر زمان خارجی ها آمدند با بسیج نیروهای مردمی همراه بود، اما بعد از رضا شاه این خصلت و خصوصیت از میان رفت و ما دچار ضعف در عفاف و حجاب شدیم.
مورخ تاریخ اسلام با بیان این که در این دوره به دلیل ظلم و ستم چنان روحیه شاداب و نشاط از مردم گرفته شده که هیچ مقاومتی از مردم ندیده و در طول پنج سال اشغال کشور مقاومت مسلحانه از طرف مردم برابر دولت های اشغالگر دیده نمی شود، همچنین ادبیات مقاومت، رمان، داستان تاریخی و نمایشنامه دیگر جایی ندارد.
وی با بیان این که در دوران حکومت رضاشاه روحانیان متفکر به حاشیه رفتند و باورهای انحرافی رشد و گسترش پیدا کرد، افزود: پس از رضاشاه هیچ کس در برابر استبداد نتوانست ظهور و بروز پیدا کند، اقدامات رضاشاه در کشف حجاب که به بهانه آزادی زنان انجام می شد، انقلاب هایی را به دنبال داشت.
رجبی دوانی با بیان این که پس از حضور متفقین در ایران جنایت فضای کشور را آلوده می کند، گفت: متفقین پس از حضور در کشور جنایاتی را مرتکب می شوند از جمله اینکه در آبادان و تهران آشکارا و در روز روشن به زنان تعرض کرده و اعتراضی نمی کردند، همچنین در امیر آباد تهران زنان متجدد تن فروشی می کردند و کشور در جایگاه آلوده ای قرار داشت.
این فعال فرهنگی و سیاسی با بیان این که از یک قوای بیگانه بیش از این ها انتظار نمی رود، تأکید کرد: پیش از رژیم رضاشاه زنان جایگاهی در جامعه نداشتند، من کتاب فرهنگنامه زنان ایرانی را تألیف کردم تا در آن 920 نفر از زنان فعال عرصه های فرهنگی، دینی و اجتماعی را که در تاریخ ایران منشأ اثر بودند، نشان دهم و دروغ های تاریخی برخی کتب را باید اهل فهم و قلم مبسوط کنند./864/202/ب2