۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۴۳۸۸۱۴
استاد حوزه علمیه:

عمل به قرآن تنها راه حفظ فرد و جامعه از گمراهی است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عمل به قرآن را تنها راه حفظ فرد و جامعه از گمراهی دانست و گفت: هیچ چیز حتی تحصیلات آکادمیک ما را از قرآن بی نیاز نمی‌کند.
ایت الله اسماعیلپور شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمدعلی اسماعیلپور، شب گذشته در مراسم سخنرانی و تفسیر قرآن کریم که در کتابخانه و حوزه علمیه صاحب الزمان(ع) شهرضا برگزار شد، با اشاره به آیه «رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ» از سوره مبارکه ابراهیم عنوان کرد: حضرت ابراهیم(ع) علی رغم آنکه یکی از پیامبران اولوالعزم الهی بود درخواست عفو بخشش کرد، زیرا آن حضرت عظمت و بزرگی دستگاه خلقت را دیده و دریافته بود که توان شکرگزاری در برابر نعمت‌های خداوند را ندارد.

 

وی تصریح کرد: حضرت ابراهیم(ع) در این سوره برای والدین خود نیز طلب بخشش می‌کند؛ همه افرادی که از نعمت والدین برخوردار هستند باید تا حد امکان برای خدمت به آن‌ها تلاش کنند و دعا کردن یکی از اقسام خدمت به والدین است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: بسیاری از افراد در دوران پس از وفات پدر و مادرشان، عاق والدین می‌شوند زیرا هیچ اقدامی برای جبران خطای آن‌های در دنیا انجام نمی‌دهند، بر اساس روایاتی که به این مضمون دلالت دارد، فرزندان در دوران حیات و وفات والدین در برابر آن‌ها مسؤولیت دارند.

 

آیت الله اسماعیلپور در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: حضرت ابراهیم(ع) برای آمرزش دیگران دعا کردند؛ بر اساس منطق قرآن کریم،انسان‌های خوب کشانی هستند که همان‌گونه که برای نجات خود از جهنم تلاش می‌کنند، برای نجات دیگران هم سعی کنند و این دعای حضرت ابراهیم مصداق بارز این اخلاق حسنه است.

 

وی با اشاره به آیه‌ «وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الأَبْصَارُ» اظهار کرد: در این آیه خداوند در اصل خطاب به ما می‌فرماید که هرگز گمان نکنید که خداوند از ظلم ظالمان غافل است، خداوند ممکن است مدتی را ظاهراٌ در برابر ظالمان سکوت کند اما در حقیقت در روزی که به زودی برای حساب‌رسی به اعمال بندگان فرا می‌رسد، پاسخ کوبنده‌ای به آنان می‌دهد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: مضامین این آیه از قرآن کریم برای بیان سختی و مشقت سختی روز قیامت و بیان شرایطی است که بندگان در آن قرار خواهند گرفت.

 

آیت الله اسماعیلپور در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: بهترین روش برای بیان مطلب در منابر و مجالس وعظ، پیروی از روش قرآن است، قرآن کریم مطالب مختلف مورد نیاز جامعه انسانی را بیان می‌کند البته در این روش طوری عمل می‌کند که از دلزدگی و آزار شنونده و خواننده هم جلوگیری شود؛ در قرائت آیات قران هم باید طوری بیان شود که خواننده به مضامین قرآنی جذب شود.

 

وی تصریح کرد: همه انسان‌ها باید در روز قیامت پاسخگوی کردار خود باشند، در آن روز ظالمان بیشتری عذاب الهی را تجربه می‌کنند اما باید بدانیم که ظلم تنها مختص پادشاهان و حاکمان نیست، همه ما ممکن است به درجاتی از ظلم علیه دیگران اقدام کنیم.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: بسیاری از مشکلاتی که در جامعه به وجود آمده در نتیجه ظلم مردم به یکدیگر بوده است، مردم ممکن است با استفاده از موقعیت و جایگاه خود در هر مرتبه از مراتب اجتماعی، به دیگر همنوعان خود ستم کنند و به این وسیله در شمار ظالمانی قرار گیرند که خداوند به آن‌ها وعده عذاب داده است.

 

آیت الله اسماعیلپور تأکید کرد: یکی از بدترین اقسام ظلم، شرک به خداوند است؛ عده‌ای مدت زمان زیادی از عمر خود را صرف علم آموزی در رشته‌های مختلف می‌کنند اما ثمره سال‌ها تلاش آن‌ها شک در وجود خداوند است؛ شرک و کفر ظلم عظیمی است که باز آن باید به خدا پناه ببریم.

 

وی ادامه داد: گاهی علم سبب گمراهی انسان می‌شود، در برخی موارد انسان در استدال‌های علمی خود منحرف شده و وجود ذات الهی را منکر می‌شود؛ مثل اینگونه انسان‌ها همانند فردی است که در شهری آباد و برخوردار از نعمت‌های الهی، سرگردان و گمراه شده باشند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: گمراهی از جمله معضلات ویژه انسان است، بنابراین انسان باید به دنبال راهی باشد که او را از گمراهی برهاند؛ عمل به قرآن تنها راه حفظ فرد و جامعه از گمراهی است، هیچ چیز حتی تحصیلات آکادمیک ما را از قرآن بی نیاز نمی‌کند، طبقه متجدد جامعه نیازمند استفاده از معارف قرآنی در محضر مفسران تأیید شده هستند.

 

آیت الله اسماعیلپور اذعان کرد: گاهی اوقات انسان‌ها با ساده انگاری انتظار دارند اقامه نماز سبب ایجاد تغییرات مادی و اقتصادی در زندگی آن‌ها شود در حالی که ما نباید مناسبات مادی خود را با مناسبات الهی مقایسه کنیم، یکی از اقسام گمراهی تفسیر خودسرانه از اعتقادات دینی است./202/868/ب1

ارسال نظرات