۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۴۳۸۹۱۸
روایت اوحدی از کارشکنی های متعدد آل سعود؛

برنامه قطع رابطه سیاسی با ایران از مدت ها قبل طراحی شده بود

رییس سازمان حج و زیارت با بیان این که از مدت ها قبل برنامه قطع رابطه سیاسی عربستان با ایران طراحی شده بود، گفت: در عربستان هیچ اراده ای برای پذیرش حجاج ایرانی وجود نداشت و تنها هدف عربستان تحمیل هزینه عدم پذیرش حجاج، به ایران بود.
سعید اوحدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت، پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی مهندسی حج و رسانه که در مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیمای قم برگزار شد، اظهار داشت: موضوع حج امسال به سه بخش قبل از مذاکرات و فرایند مذاکرات و بعد از مذاکرات تقسیم می شود.

 

وی با بیان این که قبل از مذاکرات مطابق همه ساله نشستی با وزیر حج عربستان صورت می گرفت و بر اساس این مذاکرات راه کارهای اجرایی را تفاهم می کردیم، افزود: قرار ما این بود که در 7 ربیع الثانی که دی ماه سال گذشته بود نشستی داشته باشیم و در رابطه با حج امسال به تفاهم برسیم.

 

برنامه قطع رابطه سیاسی با ایران از مدت ها قبل طراحی شده بود

اوحدی با بیان این که یک هفته قبل از موعد مذاکرات وزیر حج نامه ای را رسما نوشت که زمان مذاکرات را به 19 اسفند منتقل کنیم، خاطرنشان کرد: ما 19 اسفند را پذیرفتیم ولی در کشور عربستان یک برنامه قطع رابطه سیاسی از قبل طراحی شده بود که بعد از یک هفته به قطع رابطه سیاسی برخورد کردیم.

 

وی با اشاره به تعیین تکلیفی که آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد از مقام معظم رهبری در رابطه با وضعیت حج کردند، ابراز داشت: تکلیف شد که همه موظفیم همه تلاش خود را برای اقامه حج  به کار گیریم و ایشان فرمودند که اگر به موانع برخورد کردید به مردم اطلاع رسانی شود.

 

رییس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: علیرغم علم به قطع رابطه سیاسی با توجه به این که اعتقاد داشتیم که اقامه حج واجب است نامه ای به وزیر حج عربستان نوشتیم تا وضعیت حج و ویزای مسؤولان را مشخص کنند که با بد اخلاقی سیاسی با یک پیامک نوشتند که ویزا در دبی صادر می شود ولی ما باز با خویشتن داری اقدامی را انجام ندادیم.

 

هیچ اراده ای از طرف عربستان برای پذیرش حجاج ایرانی وجود ندارد

وی با اشاره به این که آنان تعمدا دبی را انتخاب کردند که هیأت ایرانی نتواند در موعد مشخص ویزا را بگیرد، گفت: در طول مذاکرات هیچ اراده ای برای پذیرش حجاج ایرانی از طرف عربستان مشاهده نمی شد.

 

اوحدی به دلایل اصرار بر حج با وجود بد اخلاقی های عربستان اشاره و خاطرنشان کرد: اولا حج یک واجب الهی است و بر ما مسؤولان واجب است که تمام تلاش خود را در این زمینه انجام دهیم و دوما به عنوان کشور جمهوری اسلامی ایران با این ادعا که حج از روابط سیاسی جدا است و اعتقاد داریم که قطع رابطه سیاسی نباید بر حج تأثیرگذار باشد اقامه احکام اسلامی را باید در عمل هم نشان می دادیم.

 

وی ابراز داشت: دلیل سوم ما هم این بود که عربستان اراده پذیرش را نداشت ولی می خواست هزینه این عدم پذیرش را به گردن ما بیندازد و ما با هوشمندی در مقابل تحقق اهداف عربستان ایستادگی کردیم.

 

رییس سازمان حج و زیارت با بیان این که بالاخره 26 فروردین برای مذاکرات مشخص شد، گفت: با توجه به این که عربستان می خواست هزینه این عدم پذیرش را به دوش ما بیندازد، ما روی مسأله عدم کفایت عربستان برای تأمین امنیت زوار تأکید کردیم زیرا اولین وظیفه کشوری که ویزا می دهد تأمین امنیت است.

 

اوحدی خاطرنشان کرد: تناقض گفتار و عمل در مسؤولان سعودی کاملا مشهود است و حداقل های ادب سیاسی را در مذاکرات رعایت نکردند ولی ما به دلیل همان رفتار هوشمندانه توأم با  عزت از آنها مطالبه کردیم که چگونه شما که برای 8 نفر نمی توانید به موقع ویزا صادر کنید می خواهید برای حج ویزا صادر کنید.

 

20 راهکار برای تأمین امنیت به وزیر حج عربستان داده شد

وی با بیان اینکه 20 راهکار تأمین امنیت را به وزیر حج عربستان دادیم، ابراز داشت: آنها گفتند که فاجعه منا قضا و قدر الهی بود و می گفتند که خداوند امنیت حجاج را ضمانت کرده و ما در بحث امنیت هیچ حرفی نمی زنیم؛ این تفکر آنان است که مذاکرات را به چالش می کشید.

 

رییس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: نکته دوم که در مذاکرات مطرح شد بحث پروازها بود که با قطع روابط سیاسی نه هواپیماهای عربستان می تواند وارد ایران شود و نه پروازهای ایران می تواند وارد عربستان شود و تعیین شد که یک کشور ثالث برای پروازها در نظر گرفته شود و همچنین در بحث ویزا هم می گفتند که باید  یک کشور ثالث ویزا دهد که به هیچ عنوان نپذیرفتیم.

 

وی با بیان این که انتظارات مقامات عربستانی در مذاکرات محقق نشد و ما دست برتر را در مذاکرات داشتیم، افزود: وزیر حج عربستان به همین دلیل عوض شد و قبول کردند که ویزا در داخل ایران انجام شود و در رابطه با پرواز پذیرفتند که از داخل ایران پرواز انجام شود ولی به خاطر این که اراده پذیرش حجاج ایرانی وجود نداشت نتوانستیم به توافق نهایی برسیم.

 

حمایت مراجع پشتوانه خوبی برای ما در مذاکرات با عربستان بود

اوحدی با اشاره به سفر به قم و دیدار با مراجع خاطرنشان کرد: تمام مراجع بر حفظ عزت حجاج تأکید داشتند و متفق القول تأکید کردند که حجی قابل قبول است که عزت، کرامت و امنیت زائر در آن حفظ شود و این پشتوانه خوبی برای ما در مذاکرات بود.

 

وی ابراز داشت: ما در دور دوم مذاکرات بحثی را تحت عنوان خدمات کنسولی مطرح کردیم که این خدمات را به زائران بدهیم ولی تا به امروز عربستان این پروتکل را با سوییس امضا نکرده است ولی وزارت خارجه ما یکطرفه این پروتکل را امضا کرد که آنها رسما قبول نکردند و  تنها شفاها قول هایی دادند که نمی شود روی آن اعتماد کرد.

 

عدم ارتباط بعثه با دیگر بعثه ها در حج تبعیضی ناروا است

رییس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: بحث دیگری که در مذاکرات مطرح شد این بود که بعثه مقام معظم رهبری نباید هیچ ارتباطی با دیگر بعثه ها داشته باشد که حتی علمای الازهر هم این را تبعیضی ناروا می دانستند که نباید در حج مطرح باشد.

 

وی با اشاره به این که وزارت خارجه عربستان در حرکت ناشیانه ای شب قبل از مذاکرات در نشست مطبوعاتی گفت که ما گردن ایران را بعد از 35 سال خم کردیم و ایران شرایط ما را پذیرفت، افزود: امروز هم می گوییم ما حاضر هستیم که قرار دادی را مانند سایر کشورها امضا کنیم و لی حجی را  که با عزت مردم ایران در تضاد باشد امضا نخواهیم کرد.

 

اوحدی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم که عربستان با تغییر رفتار خود حق شرعی حج را از مردم ایران سلب نکند.

 

وی در رابطه با موضوع اربعین ابراز داشت: این جریان عظیمی است که از چند سال گذشته آغاز شده است که در کشور جنگ زده عراق و جنایات داعش با پشتیبانی استکبار و دلارهای حرام نفتی برخی کشورهای منطقه انجام می شود.

 

پیش بینی ما برای اربعین امسال بیش از 2 میلیون نفر است

رییس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: تحولات میدانی نشان می دهد که به خاطر تحریم حج مردم امروز حضور پرشورتری را در اربعین داشته باشند ک پیش بینی می شود بیش از 2 میلیون زائر از ایران به کربلا بروند؛ زائرین در سامانه سما نام نویسی کنند و مرز و روز خروجی خود را مشخص کنند تا مشکلاتی مانند پارکینگ و خروج از ایران به وجود نیاید.

 

وی افزود: امیدواریم که این پیش بینی امام خمینی(ره) که فرمودند راه قدس از کربلا می گذرد از اربعین شروع شود و امیدواریم که شاهد حضور پرشور مردم باشیم.

 

اگر رسانه ملی در فاجعه منا نبود می توانست تبدیل به بحران اجتماعی شود

اوحدی تشکیل کمیته رسانه و تبلیغات در سازمان حج و زیارت نقش رسانه را محوری دانست و گفت: رسانه ها در فاجعه منا صادقانه و هوشمندانه عمل کردند؛ اگر رسانه ملی ما در فاجعه منا وجود نداشت می توانست تبدیل به یک بحران اجتماعی شود.

 

وی ابراز داشت: در موضوع مذاکرات با عربستان هم رسانه ملی ما به خوبی عمل کرد و 90 درصد مردم ما در نظر سنجی که صورت گرفت گفتند که ما امسال نمی خواهیم به حج برویم؛ اگر ما پشتوانه رسانه ها را نداشتیم نمی توانستیم امروز ادعای موفقیت کنیم.

 

رییس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: آل شیخ مفتی بزرگ سعودی می گوید شیعه ایران و عراق نجس هستند اما وزیر حج عربستان می گوید این ها نظرات شخصی ایشان است ولی ما می گوییم که شما چگونه می توانید با این جوی که وجود دارد امنیت زوار ایرانی را حفظ کنید./843/پ201/ج1

ارسال نظرات