۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۴۴۱۰۹۲
دبیر اجرایی دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی:

زمینه نقد علوم انسانی غرب برای نخبگان فراهم شود

فتوتیان با تبیین محورهای دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی گفت: بسیاری از صاحب نظران کشور دغدغه نقد علوم انسانی غربی را دارند و باید زمینه برای فهم و نقد آن فراهم شود.
علی فتوتیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی فتوتیان، دبیر اجرایی دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی، پیش از ظهر امروز در نشست خبری این گفتمان با بیان این که مدعوین این همایش از نخبگان علوم انسانی و رتبه های برتر کنکور سراسری هستند ابراز داشت: شرکت کنندگان در این گفتمان افزون بر ثبت نام در یک آزمون شفاهی پذیرش شده اند و از سطح علمی بالایی برخوردارند.

 

وی با بیان این که این گفتمان در سه محور اصلی برگزار می شود، افزود: محور اول تبیین ماهیت علوم انسانی مدرن است زیرا فضایی که دانشگاههای ما با آن سرو کار دارند علوم انسانی وارداتی و غربی است و همان کتاب‌ها تدریس می شود و فضایی برای دانشجویان علوم انسانی فراهم نمی شود تا با مبانی فلسفی و نظری رشته ی خود آشنا شوند.

 

فتوتیان با اشاره به این که بسیاری از اساتید برجسته علوم انسانی کشور دغدغه نقد علوم انسانی غرب را دارند، خاطرنشان کرد: فهم مقدمه نقد است و تا زمینه را برای فهم درست مبانی نظری علوم انسانی غرب فراهم نکنیم دانشجویان نمی توانند آن را نقد کنند.

 

وی محور دوم این گفتمان را محور دین شناسی عنوان کرد و گفت: این محور اعم از دین شناسی مصطلح در کشور است و منظور آشنایی با بخش های مهم و ظرفیت های علوم اسلامی است که در تاریخ تمدن و فرهنگ اسلامی از سده های گذشته حضور داشته و مربوط به حوزه تفکر و اجتماعیات و انسانیات است که در دانشگاه ها تدریس نمی شود و مغفول مانده است.

 

دبیر اجرایی دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی با بیان این که محور سوم گفتمان آشنایی با رویکردهای متنوع و مختلف صاحب نظرانی است که در دو دهه اخیر پیرامون تولید علم و جنبش نرم افزاری وارد نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی شده اند، اظهار داشت: در محور سوم که با عنوان علوم انسانی اسلامی نام گذاری شده است دانشجویان با رویکردهای مختلف آشنا می شوند و می توانند آنها را ارزیابی کنند.

 

وی با تأکید بر این که این 350 نفر دانشجو از تمام نقاط ایران انتخاب شده اند، گفت: این دانشجویان از نخبگان کشور هستند که طی مصاحبه علمی پذیرفته می شوند و معیار نخبه بودن هم رتبه های برتر کنکور سراسر علوم انسانی و رتبه های اول تا سوم 10 رشته علوم انسانی از چهارده دانشگاه برتر کشور است که می توانند در سایت gofteman.dte.ir  نام نویسی کنند و بعد از نام نویسی هم باید در مصاحبه علمی شرکت کنند تا بتوانند در این گفتمان حضور داشته باشند.

 

فتوتیان با بیان این که سخنران افتتاحیه گفتمان دکتر حداد عادل رییس شورای تحول در علوم انسانی هستند، افزود: اساتیدی که در این دوره حضور خواهند داشت عبارت از دکتر زرشناس، دکتر طالب زاده دبیر شورای تحول در علوم انسانی، دکتر شفیعیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعید زیبا کلام عضو هیأت علمی فلسفه دانشگاه تهران، حجت الاسلام والمسلمین میر باقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی، حجت الاسلام واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی، مهدی گلشنی رییس سابق فلسفه علم دانشگاه شریف، بیژن عبد الکریمی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، مسعود درخشان عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، آیت الله اعرافی رییس حوزه علمیه سراسر کشور و دیگر اساتید معروف کشور هستند.

 

وی افزود: در طول این دوره هر روز فقط یک سخنران خواهیم داشت و بعد از سخنرانی یک سری از دانشجویان دکترا و شاگردان اساتید به تبیین آن گفتمان می پردازند و بعد در کارگاه هایی که صورت می گیرد دانشجویان ارشد حلقه های مباحثه ای تشکیل می دهند و پیرامون مباحث استاد اصلی و استادیار اگر سؤالی باشد پاسخ می گویند و در یک روز دانشجو پیرامون آن موضوع یک شناخت نسبی پیدا می کند./843/پ202/ی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۸
آقا من اگر بخوام با این آقای فتوتیان ارتباط داشته باشم و شمارشون داشته باشم، باید چکار کنم؟
0
0