۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۴۴۲۰۳۹

گزارشی از برگزاری دومین کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی

دومین کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی با حضور پژوهشگران، محققان و مدیران این کنگره در سالن کنفرانس عارف‌الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد که گزارش مشروح آن در این خبر آمده است.
دومین کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی دومین کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین گنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی صبح امروز در سالن کنفرانس عارف‌الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم با همکاری مؤسسه فرهنگی رویش اندیشه و معرفت، مؤسسه سفیران فرهنگی مبین و معاونت فرهنگی و بین الملل مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

 

افتتاحیه کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی

در ابتدای این کنگره حسین بوکی از کشور تانزانیا آیاتی از سوره مبارکه مریم را تلاوت کرد و پس از آن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران پخش شد؛ در ادامه حجت الاسلام محمد نصیری، دبیر دومین کنگره فرهنگ و اندیشه دینی به ایراد سخن پرداخت.

 

حجت الاسلام نصیری به فعالیت های فرهنگی بین المللی مسجد مقدس جمکران اشاره کرد و گفت: حوزه معاونت فرهنگی مسجد مقدس جمکران در راستای شبکه سازی فعالیت ها و پژوهش های مهدوی تلاش می کند.

 

بستر سازی جهت استقرار گفتمان فرهنگ اسلامی در جامعه

مدیر تبلیغ و ارتباطات فرهنگی مسجد مقدس جمکران اظهار داشت: مؤسسه سفیران فرهنگی مبین با اهدافی این نشست را برنامه ریزی کرده تا بتواند به صورت سالانه در این حوزه نقش ایجاد کند و به دنبال این است که با فراهم نمودن زمینه ها و بسترهای لازم جهت استقرار گفتمان فرهنگ اسلامی به عنوان یک اندیشه غالب در تمامی عرصه ها محقق شود.

 

مدیر فرهنگ و ارتباطات مسجد مقدس جمکران بیان داشت: اگر جامعه ما مبتنی بر مهندسی فرهنگی باشد، تمامی مبانی جامعه رنگ و بوی فرهنگ می گیرد؛ در این حالت، همه لایه ها و اجزای جامعه در عرصه سیاست، مشارکت ها و فعالیت های سیاسی بر مبنای فرهنگ خواهد بود و عرصه های اجتماعی و اقتصادی با نگاه مهندسی فرهنگی شکل می گیرد.

 

وی ادامه داد: از دیگر اهداف نهادینه شدن فرهنگ، حاکم شدن تفکر سیستمی و ارتباط مؤثر با بدنه اجتماعی و با رسانه ها و همچنین ایجاد یک شبکه اجتماعی جهت تولیدات فرهنگی است؛ چرا که امروز جامعه ما نیازمند تولید محصولات بومی مبتنی بر فرهنگ و ارزش های جامعه اسلامی ایران است.

 

سازماندهی اندیشه ها و آثار پژوهشگران دینی از سراسر جهان

حجت الاسلام نصیری افزود: یکی از اهداف بنیادین در این حرکت، اسقرار سیستمی است که بتواند اندیشه های متفکران اسلامی در سراسر جهان را سازماندهی کند؛ افراد در حوزه مباحث دینی به تحقیق و پژوهش اقدام می کنند و این مؤسسه، فعالیت های انجام شده را سازماندهی می کند.

 

 

دبیر دومین کنگره فرهنگ و اندیشه دینی بیان داشت: با توجه به این خواستار و فعالیت ها، این رویداد به تدریج و گام به گام فعالیت های خود را شروع می کند؛ یک ویژگی حائز اهمیت در این مجموعه، این است که این مؤسسه به عنوان یک سازمان غیر دولتی و مردم نهاد، پای در این عرصه گذاشته و این مجموعه را دانشجویان، اساتید و طالبان علم و دانش مدیریت می کنند.

 

در ادامه امیر شیعی، دبیر علمی دومین کنگره فرهنگ و اندیشه دینی با بیان این که توسعه و پیشرفت، همواره مدیون تحولات عمیق علمی و فرهنگی است، گفت: برخی اندیشمندان معتقدند که دگرگونی های مهم فرهنگی، انقلاب صنعتی را در غرب آسان ساخت.

 

ضرورت ایجاد فرهنگ پویا در جامعه

دبیر علمی دومین کنگره فرهنگ و اندیشه دینی اظهار داشت: فرهنگ پویا باید توانمندی لازم را برای ایجاد بستر تحول و پیشرفت در سایر بخش ها، یعنی نظام های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامات دیگر را به نحو شایسته داشته باشد و بتواند نظامی جامع را فراهم آورد.

 

وی تأکید کرد: این فرهنگ و دانش در عالی ترین مقام متصور، فرهنگ و دانش برگفته از قرآن کریم و مکتب اهل بیت(ع) خواهد بود؛ همواره فرهنگ و اندیشه دینی و تولید علوم مبتنی بر معارف ثقلین، مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده تا آنجا که ایشان، فرهنگ را هویت یک ملت می دانند.

 

شیعی ادامه داد: از نگاه رهبر معظم انقلاب، ارزش های فرهنگی، روح و معنای حقیقی یک ملت است؛ در این نگاه فرهنگ حاشیه نبوده و نمی توان عرصه های اجتماعی و حیات بشری را از آن منفک کرد؛ همایش فرهنگ و اندیشه دینی آوردگاه فکر و اندیشه صاحب نظرانی است که با تکیه بر معارف ثقلین می کوشند تا گوهر گرانبهای اندیشه دینی را شفاف و درخشان، در اختیار جویندگان علم حقیقی قرار دهند.

 

ارسال 490 مقاله به کنگره

وی خاطرنشان کرد: در این کنگره علمی، عناوین مقالات در 14 گروه دانشی طبقه بندی شده که در مجموع دارای 166 زیر عنوان در فراخوان بوده است؛ این دوره از همایش با نام نویسی اولیه 662 پژوهشگر و حضور 490 مقاله علمی همراه بود که 68 داور کنگره، به بررسی این مقالات پرداختند.

 

شبکه سازی اندیشه های دینی

دبیر علمی دومین کنگره فرهنگ و اندیشه دینی ابراز داشت: از میان آثار دریافت شده، 323 اثر موفق شدند به مرحله اصلی همایش راه یابند و آثار دیگر به دلیل عدم اثر بخشی لازم، پرداختن به مطالب غیر مرتبط، ضعف در نوآوری و خلاقیت، کم توجهی به شاخص های علمی مرتبط و ضعف در امور فنی و ادبی، مورد پذیرش قرار نگرفتند.

 

وی بیان داشت: گروه های معارف اسلامی و علوم اجتماعی بیشترین و گروه جغرافیا کمترین مقالات را دارا بوده اند؛ مقالات گروه های اخلاق و عرفان، هنر و رسانه، فقه، حقوق، روانشناسی، فلسفه، تاریخ، علوم سیاسی، اقتصاد، تمدن نوین اسلامی و مدیریت به ترتیب در رده های سوم تا سیزدهم جای دارند.

 

سخنران دیگر این کنگره علمی حجت الاسلام مرادی، مدیر فرهنگی جامعة المصطفی العالمیه بود که با اشاره به فرهنگ و تفکر دینی گفت: در بحث شبکه سازی اندیشه های دینی، با فعالان دینی در عرصه جهانی جلساتی تشکیل و تحلیل هایی انجام شده است.

 

وی اظهار داشت: جامعة المصطفی العالمیه با محافل بین المللی علمی زیادی تفاهم نامه همکاری علمی دارد؛ در حال حاضر حدود هشت هزار نفر در قالب 220 تشکل و انجمن علمی در کشور و سراسر جهان برای پیشبرد اندیشه دینی در عرصه جهانی تلاش می کنند.

 

مدیر فرهنگی جامعة المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: تشکلی در قم وجود دارد که دارای 6 شبکه ماهواره ای است و برنامه های آن 24 ساعته به صورت زنده به روی آنتن می رود؛ چنین ظرفیت بزرگی بعد از 1400 سال به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب ایجاد شده است.

 

وی ادامه داد: برخی کشورها و دولت های خاص اسلامی پس از تحولات اخیر منطقه و حضور نیروهای تکفیری، ارتباطشان را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرده اند؛ این در حالی است که رابطه علمی جامعة المصطفی العالمیه همچنان در این کشورها باقی است.

 

تأکید بر گفت و گوی میان ادیان

حجت الاسلام مرادی افزود: باید سعی شود گفت و گوی میان ادیان توسعه داده شود و دین داران هر کدام از ادیان ابراهیمی و حتی موحدانی که شاید ذیل یک دین هم نباشند، اما موحد هستند، می توانند با ما کمک کنند؛ تقریب بین مذاهب باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

 

وی تأکید کرد: استفاده از ظرفیت های رسانه بسیار مهم است، البته منظور فقط رسانه های گروهی یا کلیشه ای نیست؛ جمعیت بسیار زیادی در جهان از شبکه ها اجتماعی استفاده می کنند که باید از این فضای عظیم، بهترین بهره گیری انجام شود.

 

بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه دومین کنگره فرهنگ و اندیشه دینی، 19 نفر از محققان و پژوهشگران در زمینه فرهنگ و اندیشه دینی، مقالات خود را در حضور داوران کنگره فرهنگ و اندیشه دینی ارائه دادند.

 

اختتامیه دومین کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی

در این کنگره که از ساعت 9 آغاز و تا 17 به طول انجامید، از پژوهشگران و مقالات برتر تجلیل و در پایان، بیانیه پایانی همایش قرائت شد./840/ز503/ی

ارسال نظرات