۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲
کد خبر: ۴۴۲۵۸۳
در کارگاه نوزدهمین جشنواره بین المللی شیخ طوسی مطرح شد؛

تقویت روحیه پژوهشگری طلاب/ ضروت حضور طلاب در جشنواره ها و فراخوانهای پژوهشی

کارشناس پژوهش مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد به ضرورت تقویت روحیه پژوهش گری طلاب اشاره کرد و گفت: باید روحیه و اخلاق پژوهشگری میان طلاب نهادینه شود که زمینه حضور طلاب در جشنواره ها و فراخوانهای پژوهشی از جمله راهکارهای این مهم است.
کارگاه جشنواره شیخ طوسی کارگاه شیخ طوسی کارگاه شیخ طوسی کارگاه شیخ طوسی کارگاه شیخ طوسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم زهرا زحمتکش، کارشناس پژوهش مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد، امروز در کارگاه توجیهی نوزدهمین جشنواره بین المللی شیخ طوسی(ره) که با موضوع «معنویت گرایی در جهان معاصر» برگزارشد، به اهمیت جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی(ره)، فعالیت طلاب و ارسال مقالات به این جشنواره پرداخت.
 

وی به اهمیت پژوهش اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب می فرمایند: «بايد علم و پژوهش را به عنوان يك باور عمومى در بياوريم تا يك همت همگانى بر اين كار گماشته شود؛ يعنى حقيقتاً مسأله‏ كل نظام بشود.».
 

کارشناس پژوهش مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد به ضرورت تقویت روحیه پژوهش گری طلاب اشاره کرد و افزود: می بایست روحیه و اخلاق پژوهشگری میان طلاب نهادینه شود و زمینه حضور طلاب در جشنواره های پژوهشی را فراهم کرد.
 

داشتن علاقه در انتخاب موضوع مهم است
زحمتکش در ابتدا به نکات مهم در نگارش مقالات اشاره کرد و گفت: داشتن علاقه در انتخاب موضوع مهم است و طلاب باید دقت کنند که در هر فراخوانی که شرکت می کنند علاقه و توانایی خود را مد نظر داشته باشند.  

 

کارشناس پژوهش مدرسه عالی خواهران جامعة المصطفی مشهد به چند منبع در حوزه ها و بخش های مختلف که مرتبط با موضوع فراخوان مقاله بود اشاره کرد و گفت: طلاب از منابعی چون «معنویت اساسی ترین نیاز عهد ما»، «چیستی چرایی وچگونگی معنویت اسلامی»، «نقد معنویت مدرن از نگاه روشنفکران مدرن»، «معنویت و اخلاق اسلامی» می توانند برای نگارش مقاله استفاده کنند.  
 

زحمتکش به کدهای این منابع در کتابخانه آستان قدس اشاره کرد و گفت: «نقد عقلانیت و معنویت تجدد گر»، «آموزه های معنوی در سیره نظامی معصومین»، «امام خمینی(ره) و معنویت گرایی در دوران معاصر» منابعی هستند که در نوشتن مقاله کمک می کنند.
 

وی به اهمیت چکیده اشاره کرد و گفت: چکیده شامل، 250 تا 350 کلمه است که در آن به محدوده موضوع، هدف، پرسش اصلی، فرضیه و روش تحقیق اشاره می شود.
 

تقویت روحیه پژوهشی  و تکریم فرزانگان دین پژوه غیر ایرانی
این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد ابراز کرد: یکی از برنامه هایی که جامعه المصطفی همه ساله به منظور تقویت روحیه پژوهشی و تکریم فرزانگان دین پژوه غیر ایرانی و قدر شناسی از فعالیت های پژوهشی آنان در حوزه دین شناسی برگزار می نماید ، جشنواره علمی پژوهشی شیخ طوسی (ره) می باشد‍‍.

 

زحمتکش ابراز کرد: امسال نیز نوزدهمین جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی(ره) در دو محور فراخوان آثار و فراخوان مقاله با عنوان معنویت گرایی در جهان معاصر برگزار می شود.  
 

بخش فراخوان مقاله معنویت گرایی در جهان معاصر
این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: فراخوان مقاله «معنویت گرایی در جهان معاصر» شامل ریز عناوین؛ «کلیات و مفاهیم»، «ظرفیت اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی در تبیین معنویت اصیل»، «جریان ها و جغرافیایی معنویت گرایی جهان معاصر»، «ادیان الهی و معنویت گرایی»، «معنویت گرایی و رسانه ها»، «چالش ها و آسیب های معنویت گرایی در جهان معاصر و راه های برون رفت آن» است.  

 

وی به نکاتی که  در نگارش مقاله باید رعایت شود اشاره کرد و گفت: مقاله نوآوری داشته باشد، اهداف و پیشینه تحقیق باید بررسی شود، نویسنده باید بر موضوع تمرکز داشته باشد، نویسنده مقاله باید از منابع معتبر استفاده کند، چکیده باید از جامعیت مطالب برخوردار باشد، پاورقی در زیر هر صفحه یا پایان صفحه آورده شود، نویسنده مقاله باید خود تحلیل و استدلال داشته باشد.
 

این محقق و پژوهشگر حوزوی افزود: هم خوان بودن آراء نقل شده در متن با منابع، روان و شیوا بودن مقاله، بررسی چالش های مسأله، رعایت قواعد نگارش، هماهنگی و تناسب داشتن عنوان مقاله با موضوع فراخوان، درج عنوان مقاله، نام نویسنده، ملیت، سطح تحصیلی و محل تحصیل از دیگر نکاتی است که باید در مقالات رعایت شود.  
 

شرایط شرکت در نوزدهمین جشنواره شیخ طوسی(ره)
زحمتکش به شرایط شرکت در بخش فراخوان مقاله اشاره و ابراز کرد: مقالات ارسالی به بخش فراخوان مقاله نوزدهمین جشنواره لازم است با موضوع کلی « معنویت گرایی در جهان معاصر» و یا ریز موضوعات پیشنهادی بیگانه نباشد، حجم مقاله حداقل 15 صفحه و حداکثر 30 صفحه A4 باشد و همچنین ارسال فایل الکترونیکی مقاله، به همراه اصل مقاله ضروری است.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به این که طلاب این مرکز در سال 94 حائز رتبه برتر شدند، افزود: عنوان مقاله اسلام هراسی در غرب( با رویکرد مقابله با آن از منظر مقام معظم رهبری) حائز رتبه دوم، «نقش گروه های انحرافی تروریسم تکفیری در اسلام هراسی» حائز رتبه چهارم و «نقش رسانه ها در گسترش فرهنگ اسلام» حائز رتبه پنجم شدند.
 

این محقق و پژوهشگر حوزوی با تأکید بر این که طلاب باید زیر نظر کارشناس کار کنند، افزود: ارائه مقالات از سوی طلاب محقق، رتبه پژوهشی افراد را بالا می برد.
 

گفتنی است در پایان جلسه جهت نگارش مقاله و بهره مندی از اساتید، طلاب بین دبیران پژوهشی تقسیم شدند.
 

لازم به ذکر است جشنواره بین المللی شیخ طوسی(ره) هر سال برگزار می شود و امسال جشنواره نوزدهم است، علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت tousi.miu.ac.ir.www مراجعه کنند یا با شماره  02532133382  تماس بگیرند./201/1309/ب1

ارسال نظرات