۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۴۴۲۶۱۷
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

ضرورت فراهم کردن تسهیلات برای مهاجرت طلاب از سوی حوزه علمیه قم

استاد حوزه علمیه قم گفت: حوزه قم باید تسهیلاتی را برای طلابی که به مهاجرت و فعالیت در شهرستان ها تمایل دارند در نظر بگیرد و امکانات و امتیازاتی برای آن ها مهیا کند.
حوزه علمیه

حجت الاسلام سید حسین موسوی، استاد حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان درباره موانع مهاجرت طلاب از قم به شهرستان ها، گفت: عدم تمایل طلاب برای مهاجرت از قم به شهرستان ها دلایلی دارد که برخی از این دلایل همجواری با کریمه اهل بیت(ع)، مسجد جمکران و فضای معنوی شهر قم است.

وی ادامه داد: علت دیگر، اشتغال به تحصیل و تدریس طلاب در قم است، به دلیل اینکه شرایط تحصیل و تدریس در قم وجود دارد و خود نام قم یک وجهه ای را برای طلاب در تحصیل و تدریس به همراه دارد.

حجت الاسلام موسوی ابراز داشت: نکته دیگر این است که عده ای از طلاب در ادارات و سازمان های شهر قم مشغول به کار هستند و یا در قم ازدواج کرده اند و از این جهت تمایل دارند در قم بمانند.

وی با بیان اینکه در شهرستان ها امکانات برای فعالیت و تحصیل طلاب فراهم نیست، گفت: واقعیت این است که در شهرستان ها امکانات برای طلاب و برنامه ریزی برای شناسایی و جذب طلاب موفق وجود ندارد و در بدنه حوزه احساس نیاز برای این موضوع صورت نمی گیرد.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: نکته دیگر اشکالی است که به خود حوزه علمیه قم برمی گردد و به جای اینکه بعضی شرایط و امکانات را برای طلاب فراهم کند در صورت مهاجرت طلاب برای تبلیغ به شهرستان بعضی امتیازات مانند شهریه را از او سلب می کند و یا همان شهریه سابق را برای او در نظر می گیرد.

وی با بیان این نکته که شرایط در قم از لحاظ زندگی شخصی برای طلاب فراهم است، گفت: در شهرستان ها تفاوت فرهنگ و تفاوت طبقاتی بیشتر از قم است و این مسأله برای قشر معنوی آزار دهنده است و این نیز یک مانع برای مهاجرت طلاب به حساب می آید.

حجت الاسلام موسوی ابراز داشت: نکته دیگر این است که برای برخی از افراد سکونت در قم و طلبه قم بودن شأن و منزلت به حساب می آید و با وجود اینکه شاید در قم شرایط خوبی نداشته باشند ولی ترجیح می دهند در آن جا بمانند.

وی در پایان گفت: حوزه قم باید تسهیلاتی را برای طلابی که به مهاجرت و فعالیت در شهرستان ها تمایل دارند در نظر بگیرد و امکانات و امتیازاتی برای آن ها مهیا کند./979/302/ب2

 

ارسال نظرات