۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۲۶۹
عضو خبرگان رهبری مطرح کرد؛

پرورش روحانی دانشمند و متعهد بزرگترین خدمت حوزه های علمیه به اسلام

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی با اشاره به کمبود روحانی درداخل و خارج کشور، بر ضرورت جذب استعدادها و نخبگان جوان به حوزه تأکید کرد و گفت: امروز بزرگترین خدمت به اسلام، پرورش روحانی دانشمند و متعهد است.
حجت الاسلام عبدخدایی

حجت الاسلام والمسلمین هادی عبدخدایی، نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، درباره ضرورت پرهیز جامعه روحانیت و علما از تمرکز در شهرهای خاص و خالی ماندن سایر نقاط از حضور روحانیت با اشاره به آیه نفر، گفت: اصل آموزه های دینی بر این است که عده ای معارف دین را فراگرفته و به دیگران بیاموزند.

وی افزود: در قرن اخیر نیز روال بزرگان حوزه این بوده که در تعطیلات به تبلیغ پرداخته و به نقاط مختلف مسافرت می کردند البته در حوزه ها تعدادی علما مشغول تحقیق، نویسندگی و تدریس هستند که هر یک به اندازه چند روحانی کار می کنند و تا وقتی دیگران هستند لزومی ندارد این عده هجرت کنند اما برخی که چنین مشغله ای ندارد،  ضرورت دارد به شهرستانها بروند و خلأ تبلیغ در انجا را پر کنند.

تعداد روحانیان نسبت به نیاز داخل و خارج کشور بسیار اندک است

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی ضمن تقدیر از طرح هجرت در حوزه های علمیه تصریح کرد: باتوجه به اینکه به طور کلی تعداد روحانیان ما نسبت به نیاز جامعه در داخل و خارج کشور بسیار اندک است، پیشنهاد می کنم هر مسلمان دلسوزی اگر فرزندی لایق و باایمان دارد برای تحصیل در حوزه، وقف امام زمان(عج) کند.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه امروز بزرگترین خدمت به اسلام، پرورش روحانی دانشمند و متعهد است، درباره موانع هجرت روحانیان، افزود: گاهی هنوز طلبه به مرحله ای نرسیده است که به صورت دائم بتواند در منطقه ای خدمت کند و باید تحصیلات و معلومات خود را تکمیل کند و موقتا در محدوده اطلاعات خود به مرکز اقامتش مسافرت و مشغول تبلیغ شود.

وی اضافه کرد: گاهی هم ممکن است از نظر سن و سال، تغییر محل زندگی برای روحانیان و علما مشکل باشد که باید برایشان امکاناتی فراهم شود تا بتوانند برای رفع خلأها مفید واقع شوند.

وجود روحانی در یک منطقه سبب رشد فکری مردم و کاهش آسیب ها می شود

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی با اشاره به پیامدهای خالی ماندن بلاد از حضور علما و روحانیان، گفت: وجود روحانی در یک منطقه سبب آگاهی مردم از دین و معارف آن می شود و نتیجه آگاهی نسبت به دین، شناخت ارزش های اخلاقی است و هر چه اخلاق گسترده تر شود، فساد و مشکلات جامعه کمتر و روابط سالم تر می شود.

سفیر سابق ایران در واتیکان خاطرنشان کرد: در این زمینه نمونه های فراوانی را به شخصه دیده و تجربه کرده ام، از جمله امام خمینی(ره) که توانست در سیاست جهانی تغییر اساسی ایجاد و حکومت دینی را به دنیا تفهیم و عالی ترین خدمت را به دنیای اسلام داشته باشد و نیز امام موسی صدر در لبنان؛ لبنان پیش از حضور علما، مرکز فساد خاورمیانه و زیر سلطه عثمانی ها و بعد فرانسه بود و شیعه نه تنها چندان نفوذی نداشت بلکه گاهی شکار عوامل الحادی هم می شد.

وی ادامه داد: در این میان علمایی همچون آیت الله سیدمحسن امین و سیدشریف الدین عاملی توانستند لبنان را نجات و شیعیان را سر و سامان دهند. بعد هم امام موسی صدر از قم به صور لبنان هجرت کرد که بعد از مدتی به مشهد آمد و در کانون نشر حقایق اسلامی سخنرانی داشت، من به عنوان طلبه ای جوان مشتاقانه پای صحبتش نشستم که در واقع بخشی از گزارش کارش در لبنان بود.

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی اضافه کرد: امام موسی صدر می گفت وقتی وارد شهر صور در لبنان شد، میان شیعیان، فقر و گدایی و بی حجابی شیوع داشت که هیچ یک در شأن جامعه شیعی نبود، از این رو یک انجمن اسلامی تشکیل داده و شروع به فعالیت و صندوق اعانه ای هم در مسجد برای کمک به فقرا تأسیس کرد. سپس به اتفاق دوستانش پرس و جو کردند که فقرای شیعه شهر چند نفر هستند و مشخص شد برخی شیاد هستند، برخی احتیاج دارند ولی قدرت کار هم دارند و برخی هم واقعا محتاجند اما توان کار ندارند.

وی افزود: امام صدر، گروه اخیر را کاملا تحت پوشش صندوق قرار و کمک ماهیانه می دهد، برای گروه دوم کار جور می کند و گروه اول را از دریافت هر گونه کمکی حذف و از این طریق معضل فقر را حل می کند. برای رفع بی حجابی هم تشکلی برای خانم های مسجدی ایجاد و فلسفه حجاب، مبانی قرآنی آن و سیره حضرت زهرا(س) را در این زمینه را برایشان تبیین می کند به گونه ای که هیأت مدیره تشکل مقید به حجاب می شوند و به تدریج خانم های اطرافشان نیز گرایش به حجاب پیدا می کنند.

به همان اندازه که حضور روحانی در نقاط مختلف ضرورت دارد نبودش هم ضرر می رساند

نماینده خبرگان رهبری یادآور شد: در ادامه این حرکت های اصلاحی هم انقلاب اسلامی ایران به پیروزی می رسد و با تأسی از آن، شخصیت های برجسته ای مانند شخصیت های حزب الله راه این علما را تا امروز ادامه دادند. بنابراین کسی که عالم عامل باشد می تواند بسیار اثرگذار باشد و به همان اندازه که حضور روحانی ضرورت دارد نبود وی هم ضرر دارد.

علما و مراجع می توانند برای طلاب شهرها دروس فصلی داشته باشند

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی سفرهای علما و مراجع تقلید به سایر شهرها را بسیار ارزنده دانست و افزود: این اقدام سبب ارتباط بیشتر مردم با علما و ارتقای فکری فرهنگی آنان و جلب توجه بیشترشان به دین و ارزش های دینی شود گرچه سفر به کشورهای دیگر هم ضروری و دارای برکاتی همچون تقویت روحیه مسلمانان، تقویت حوزه های علمیه و چه بسا رفع مشکلات جهان اسلام است.

وی پیشنهاد کرد: علما و مراجع برای طلاب مناطق مختلف داخل یا خارج کشور، دروس فصلی قرار دهند چنان که این برنامه را برای شهرهایی مانند مشهد دارند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ضمن تقدیر از اقدام برخی علما مانند حضرت آیت الله مظاهری در هجرت دائم به شهری دیگر و رونق دینی و معنوی آن، درباره اولویت های مناطق برای تبلیغ، گفت: اولویت ها بسته به مناطق مختلف تقریبا مشخص است؛ هر چه وسعت، جمعیت فاصله از مناطق برخوردار و آسیب پذیری منطقه ای بیشتر باشد، طبعا نیازش هم بیشتر است.

مدیران حوزه در گسترش مدارس و امکاناتشان برای جذب استعدادها تلاش کنند

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی ضمن توصیه مسؤولان حوزه علمیه نسبت به جبران خلأ حضور روحانیت در شهرهای مختلف، یادآور شد: روحانیت به طور کلی باید ساده زیست باشد خدا هم کفایتشان می کند.

وی در توصیه به روحانیان و خانواده هایی که فرزندانشان را به حوزه می فرستند، گفت: با توجه به اینکه به بسیاری نقاط ایران در قبل و بعد از انقلاب سفر کرده و برنامه های دانشگاهی، کاری یا تبلیغی در داخل و خارج کشور داشته ام، نسبت به فضای جهانی و نیاز شدید آن به روحانیت شناخت دارم. به ویژه روحانیانی که هم عالم، عامل، باتقوا و هدف دار باشند و از تحقیق و مطالعه خسته نشوند. بر این اساس مدیران حوزه تلاش کنند تا می توانند مدارس و امکاناتشان را برای جذب استعدادها گسترش دهند./930/301/ب2

ارسال نظرات