۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۴۴۵۱۷۸
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه:

مدیریت اصلی مساجد در تراز اسلامی روحانیت است

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور گفت: در تراز اسلامی مدیر اصلی مسجد باید روحانی باشد که نیاز اقشار مختلف به ویژه جوانان را شناخته و برای برآورده کردن آنها تلاش کند.
شرفخانی

حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره علت حضور کم مردم در مساجد، گفت: در تراز اسلامی مدیر اصلی مسجد باید روحانی باشد و هیأت امنا او را در مدیریت یاری دهند در حالی که امروز برعکس این موضوع هیأت امنا مدیر و روحانی تابع شده است.

وی درباره خصوصیات امام جماعت مسجد، افزود: روحانی مسجد باید مردم‌دار باشد و با اخلاق حسنه با هیأت امنا و  تمام قشرها و مخاطبان ارتباط برقرار کرده و آنها را جذب خود و مسجد کند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور با بیان اینکه هنگام اقامه نماز از سوی ائمه جماعات نباید طولانی شود، اظهار داشت: گاهی امام جماعت مسجد بین دو نماز به سخنرانی یا برخی اعمال مستحبی پرداخته و مردم را اسیر می‌کند و همین امر سبب می‌شود افرادی که مشغله زیادی دارند در مساجد حضور کمتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام شرفخانی افزود: برنامه های آموزشی و تربیتی مساجد باید آنچنان جذاب باشد که غیر از اوقافت نماز نیز مخاطب را جذب خود کند.

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی باید درباره مدیریت درست مساجد سرمایه‌گذاری کند، گفت: امروز یکی از اشکالات در این است که درب مساجد صرفا هنگام اقامه نماز باز است و این بزرگترین خیانت به مسجد است، در حالی که مسجد پیش از این پایگاه اصلی حضور مردم بود.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور افزود: باید فرهنگسرا، سرای محله و آموزشگاه‌ها در کنار مساجد ساخته شود تا در کنار رفت و آمد به این محل‌ها ارتباط مردم با مسجد و خانه خدا نیز بیشتر برقرار باشد.

حجت‌الاسلام شرفخانی با اشاره به اینکه در روایات تأکید شده که بهترین محل حل مشکلات مردم مسجد است، ابراز کرد: امروز مساجد ما اینگونه نیستند، بنابراین برای ارتباط بیشتر مردم با مسجد، نیاز به تحول در بخش مدیریتی مسجد داریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز مسأله مهمتر این است که ما باید اقشار مختلف به ویژه جوانان نیازها را بشناسیم و نسبت برآورده کردن نیازهای آنها در مساجد برنامه داشته باشیم./807/302/ب2

 

 

 

ارسال نظرات