۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۴۴۷۱۰۷
آيت‌الله علم الهدی:

نقش سیاسی زنان از عهده هیچ مردی ساخته نیست

آیت الله علم الهدی در نخستین دوره آیین اهداي جايزه جهاني «گوهرشاد»، گفت: اسلام مبتکر تساوی حقوق انسانی و ارزشگذاری به زن و مرد در جهان بوده است اما نقش زنان در عرصه های اجتماعی و سیاسی از عهده هیچ مردی بر نمی آید و نقش آنها در این زمینه از مردان اثرگذاراتر است.
سخنرانی آیت الله علم الهدی در نخستین دوره آیین اهداي جايزه جهاني «گوهرشاد»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز دهم شهریورماه در نخستين دوره آیين اهداي «جايزه جهاني گوهرشاد» در  تالار قدس حرم رضوی ضمن تقدیر و تشکر از تولیت آستان قدس رضوی این طرح را گامی ارزشمند در عرصه خیرخواهی و نیکوکاری از سوی این نهاد مقدس عنوان کرد.

وی افزود: سالها از اقدام نیکوکارانه گوهرشاد خاتون در جوار مضجع نورانی امام هشتم(ع) می گذرد اما تا به امروز از  این بانوی برجسته مسلمان که عامل ساخت بنای ارزشمند مسجد گوهرشاد بود، چنین تقدیر و تجلیل واقع نشده است.

تضاد نظریه فمنیسم با قاعده تکوینی الهی

امام جمعه مشهد بر شناخت حقوق زن و مرد در فرهنگ و مکتب اسلام تأکید کرد و افزود: تساوی حقوق زن و مرد دستاویز مخالفان دین قرار گرفته مبنی که اسلام قائل به این تساوی نیست، در حالیکه اسلام مبتکر تساوی حقوق انسانی و ارزشگذاری به زن و مرد در جهان بوده است.

وی با بیان اینکه در اندیشه فساد فمنیستی واقعیت اسیر ساختار تکوینی است، اظهار کرد: نظریه فمنیسم که از تفکرات غربی سرچشمه می گیرد با اصل خلقت تکوینی متضاد است و با مساوی دانستن زن و مرد از لحاظ ساختار جسمی و فعالیت واقعیت تکوینی الهی را نغض می کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه ارزشگذاری در خلقت همان اصل تساوی بین زن و مرد است، خاطرنشان کرد: برمبنای نظریه اسلام تساوی بین زن و مرد در انسانیت، ارزشگذاری ها و ایفای نقش هرکدام است که زن و مرد در نظام آفرینش هرکدام برای نقش و فعالیتی منحصر به فرد خلق شده اند و مکمل یکدیگرند.

وی با بیان اینکه تفاوت زن و مرد در استعداد عرصه های اجتماعی است، ادامه داد: در قاعده تکوینی خداوند زن و مرد بر حسب استعدادهای باطنی، نقش متفاوتی در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارند اما این به معنای مساوی نبودن حقوق زن و مرد نیست.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: حضور زنان در عرصه های اجتماعی و سیاسی برای ایفای نقشی است که از عهده هیچ مردی بر نمی آید و فعالیت سیاسی و فرهنگی آنان از اقدامات مردانه اثرگذاراتر است.

زنان مؤمن نقش آفرین در عرصه سیاست

وی به ذکر نمونه های نقش آفرینی زن در عرصه سیاسی پرداخت و عنوان کرد: وقتی مرد مردان امیرمؤمنان علی(ع) به دلیل اختلاف سیاسی با دشمن در خانه نشسته است، حضرت زهرای مرضیه(س) وارد این عرصه انقلابی می شود و هنگامی که منزل آنها مورد هجوم دشمن قرار می گیرد برای دفاع از ولایت و ارزشهای انسانی مورد هتک حرمت واقع می شود.

امام جمعه مشهد با اشاره به نقش مؤثر حضرت زینب کبری(س) در تثبیت واقعه عاشورا، مطرح کرد: حضرت زینب کبری(س) برای تحریک عواطف و برقراری روابط عاطفی با حاضران مقابل یزید جنایتکار قرار می گیرد که این حضور از عهده هیچ مردی برنمی آید.

آیت الله علم الهدی با اشاره نظام ظالم تیموریان که در کنار قوم مغول بوده است، بیان کرد: امیرتیمور به قتل عام شیعیان و آدم کشی با انگیزه دینی می پرداخت و قتل عام شیعیان را برخود فرض واجب و اقدامات جنایتکارانه اش را مجاهدت می دانست.

وی با بیان اینکه فعالیتهای سیاسی و اجتماعی گوهرشاد مشابه فعالیت زنان مؤمن اسلام بوده است، افزود: در میان قوم تیموریان گوهرشاد خاتون زنی با ایمان به عنوان یک عنصر فرهنگساز با نفوذسیاسی ایجاد تحول فرهنگی می کند که به مقابل این تبار شیعه کش و ضد اهل بیت پیغمبر(ص) می پردازد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی متذکر شد: عده ای اصرار دارند که بگویند بانو گوهرشاد شیعه نبوده است و دلیل این افراد نبود هیچ نامی از اهل بیت(ع) در معماری مسجدجامع گوهرشاد است که باید بگوییم در کاشی کاریهای این بنای تاریخی نام هیچ کدام از خلیفه های اسلام نوشته نشده است.

ایفای نقش سیاسی زنان از عهده هیچ مردی ساخته نیست

امام جمعه مشهد مقدس ادامه داد: آنچه اهمیت دارد عشق و دلدادگی فکری و قلبی گوهرشاد خاتون به اهل بیت و خاندان پیغمبر اکرم(ص) است که سبب شد مسجدجامع گوهرشاد به عنوان اثری ارزشمند در طول تاریخ بدرخشد که نقش بسزایی در توسعه حرم امام رضا(ع) داشته است.

وی افزود: گوهرشاد خاتون بانوی نیکوکار، فرهنگ دوست و هنرمندی که در شعاع عشق به اهل بیت(ع) به مقابله با جریانی دیکتاتور می پردازد و به وسیله جریان عاطفی عملیات مدبرانه ای را انجام می دهد.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه ضمن تساوی ارزشمند زن و مرد در فرهنگ اسلام زن دارای نقش خاصی در عرصه سیاسی و فرهنگی دارد که باید جای خود را پیدا کند، خاطرنشان کرد:  منظور این نیست که زن کار مردانه و مردها کارهای زنانه انجام دهند بلکه عظمت نفش آفرینی زن را خداوند طوری قرار داده است که ایفای نقش آنها از عهده هیچ مردی ساخته نیست که در حوزه ارزشمداری این خاصیت را فقط در مکتب اسلام می بینیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ابراز کرد: طرح جايزه جهانی «گوهرشاد» حرکتی مؤثر و سازنده در عرصه های اجتماعی و فرهنگی و موقعیتهای بیداری اسلامی است.

فراهم شدن زمینه درخشش زنان نیکوکار در جهان 

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: دائمی شدن این حرکت پایگاهی عظیم برای درخشش زنان امت اسلام است تا از این پس بانوان فداکار و نیکوکار آن را جریانی ماندنی و تحول آفرین در دنیا در سایه توسعه فرهنگی آستان قدس رضوی احساس کنند.

وی به ارائه پیشنهادی برای برگزاری این برنامه پرداخت و افزود: برای برگزاری آیین اهدای جایزه جهانی گوهرشاد به جای تاریخ شمسی یک تاریخ قمری در ماه ذیقعده انتخاب شود زیرا این ماه عزیز به نوعی با امام رضا(ع) عجین است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: نخستین روز این ماه مصادف با ولادت حضرت معصومه(س) خواهر امام رضا است، یازدم ماه ولادت حضرت رضا(ع)، بیست و سوم زوز زیارتی و بیست و پنجم دحوالارض و به نوعی روز زیارتی امام رضا(ع)  و آخرین ذیقعده شهادت جوادالائمه میوه دل امام هشتم است.

یادآور می شود، آیین اهدای جايزه جهانی «گوهرشاد» به منظور بزرگداشت بانوان فرهيخته و نيكوكار بين المللی دهم شهریورماه مصادف با 28 ذیقعده در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد./201/1308/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
زنان زیر بنایی تعلیم و تربیت در جامعه هستند
0
0