۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۴۴۸۳۰۵
نماینده مجلس خبرگان رهبری تبیین کرد؛

4 ویژگی مهم حوزه علمیه از نگاه امام باقر/ مدیریت زمان در ایجاد نهضت فکری

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان این‌که حوزه‌های علمیه باید در عرصه تحول جهانی پیش قدم باشند، تصریح کرد: امام باقر(ع) از فرصت‌هایی که برای نهضت فکری به دست آمده بود،‌ کمال استفاده را در جهت تربیت شاگرد، استحکام و گسترش تشیع و انقلاب فرهنگی کردند.
حجت الاسلام و المسلمین دیرباز

حجت الاسلام والمسلمین‌ عسگر دیر‌باز نماینده مجلس خبرگان رهبری در استان آذربایجان‌غربی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزای‌رسا پرورش نخبه‌های علمی را از مهمترین ویژه‌گی‌های دوران امامت امام باقر(ع) دانست و خاطرنشان کرد: پس از شهادت امام حسین(ع) پیروان اهلبیت(ع) توسط حاکمان وقت مورد خشم قرار گرفتند و به شدت مقهور واقع شدند اما بعد از به امامت رسیدن حضرت زین‌العابدین(ع) به تدریج این حالت تغییر پیدا کرد تا جایی که آن حضرت در 35 سال امامتش در جامعه فعالیت‌های مختلفی اعم از علمی، معنوی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی انجام داد و به مرور پیروان اهل‌بیت(ع) تقویت شدند.

وی اضافه کرد: امام باقر(ع) در دورانی به امامت رسید که حکومت بنی‌مروان رو به اضمحلال و نابودی می‌رفت و به تدریج حکومت بنی‌عباس به وجود می‌آمد از همین رو در این دوره حاکمان وقت بنابر درگیری داخلی بسیار مشغول، گرفتار و غافل از فعالیت‌های امام باقر(ع) بودند؛ از این رو امام(ع) از فرصت‌هایی که برای نهضت فکری به دست آمده بود،‌ کمال استفاده را در جهت تربیت شاگرد، استحکام و گسترش تشیع و انقلاب فرهنگی کردند.

استاد سطح عالی حوزه با تأکید بر تربیت شاگردان نخبه توسط امام باقر(ع) اضافه کرد: ایشان در زمینه ترویج احادیث فقهی، ترویج احادیث تفسیری، ترویج علم کلام و ترویج سنت صحیح پیامبر(ص) شاگردان بسیار زبده‌ و کارکشته‌ای تربیت کردند به طوری که آثار آنها قرن‌هاست باقی مانده است همچون احادیث فقهی در موضوع حج که از امام باقر(ع) روایت کرده‌اند.

حجت الاسلام و المسلین دیرباز در پاسخ به سوالی مبنی بر این که حوزه علمیه مطلوب مدنظر امام باقر(ع) چه ویژه‌گی‌هایی باید داشته باشد گفت: حوزه علمیه مطلوب باید دارای چهار ویژه‌گی باشد؛ مستند بودن و قدرت استدلال در معارفی که مطرح می‌شود، مراعات اصول اخلاقی در مناظره‌ها و مباحثه‌ها، رویکرد وحدت گرایانه همزمان با عرضه کردن معارف مکتب اهل‌بیت(ع) و پرورش هدفمند افراد به طوری که در آینده در صحنه اجتماع ظاهر شوند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه نسبت به قبل از انقلاب تحولات بسیار خوبی صورت گرفته است تصریح کرد: حوزه‌های علمیه بازهم در ابتدای مسیر هستند، همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند در حوزه‌های علمیه باید فعالیت گسترده‌ای انجام شود، اینکه حوزه‌های علمیه همزمان با تحولات جهان پیش بروند کافی نیست. حوزه‌های علمیه باید در عرصه تحولات جامعه پیش قدم باشند و جلوتر از دگر‌گونی‌های جهان حرکت کنند تا بتوانند آنها را مدیریت کنند.

استاد سطح عالی حوزه پیروی از سیره علمی و اخلاقی امام باقر(ع) را در مناظره‌ها و مباحثه‌های علمی ضروری دانست و تأکید کرد: طلاب حوزه‌های علمیه همواره جریان‌های سیاسی موجود در جامعه را رصد کرده و با موقعیت‌ شناسی در پاسخگویی به سوال‌ها و شبهات مردم جامعه کوشا باشند. /878/ت302/س

ارسال نظرات