۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۴۴۸۵۱۶
آیت الله مظاهری:

اهل بیت تجلی از جانب خداوند هستند

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: این که راجع به اهل بیت(ع) غلو کنیم و ایشان را شبیه خداوند بدانیم شرک است، باید بگوییم اهل بیت(ع) یک تجلی از جانب خداوند هستند.
حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) جی برگزار می شود، گفت: تصور راجع به وجود خداوند شرک است.

وی با اشاره به آیه پایانی سوره توحید که می فرماید «وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ»، افزود: در این سوره بی همتا خداوند از پیامبر(ص) می خواهد که به مردم بگوید افزون بر این که خداوند بی همتا است، علاوه بر این که مستغنی از همه موجودات عالم است و افزون بر این که زاد و ولدی ندارد و از زاد و ولدی به وجود نیامده است، هیچ شبیهی برایش وجود ندارد.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) ادامه داد: امام صادق(ع) روایتی دارند که بسیار مورد توجه اهل معنا است، در این روایت پُر از مفهوم آمده که هر چه راجع به وسعت وجودی خداوند تصور کنی، این تصور مخلوق تو است.

رییس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: اهل بیت(ع) برای این که در مورد وسعت وجود خداوند به اشتباه نیفتیم، می گویند نباید راجع به وجود خداوند تصوری داشته باشیم، چرا که این تصور شریک قائل شدن برای خداوند است.

استاد اخلاق حوزه علمیه به خلقت عجیب مورچه اشاره کرد و افزود: مورچه دارای شاخکهایی است که همه کارهایش را با آنها انجام می دهد یعنی همه امتیازات مورچه به واسطه شاخکهای او است، رفت و آمد دقیق و جمع آوری دانه همه و همه وابسته به وجود این شاخکها است، به همین دلیل مورچه تصور می کند خداوند نیز شاخک دارد.

وی ادامه داد: در اصل اهل بیت(ع) می خواهند ما چنین تصور اشتباهی راجع به خداوند نداشته باشیم و هیچ کُفو و شبیهی برای خداوند تصور نکنیم.

حضرت آیت الله مظاهری شیعه را در معرض مشرک شدن دانست و تصریح کرد: ما شیعیان بسیار در معرض شرک قرار داریم، این که راجع به اهل بیت(ع) غلو کنیم و ایشان را شبیه خداوند بدانیم شرک است، باید بگوییم اهل بیت(ع) یک تجلی از جانب خداوند هستند.

رییس حوزه علمیه اصفهان افزود: هر چند اهل بیت(ع) از لحاظ مقام و فضائل بسیار بالا هستند و نمی توان جایگاه آنها را درک کرد ولی بالاترین امتیاز آنها چیزی است که ما در نماز به آن شهادت می دهیم و می گوییم«اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ وَ رَسُولُه»، یعنی بالاترین امتیاز پیامبری که افضل از همه اهل بیت(ع) است بندگی او در برابر خداوند است، یعنی بالاترین فضیلت پیامبر(ص) احتیاج صد در صد او به خداوند است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این جمله که اهل بیت(ع) توحید افعالی را به شکل کامل درک کرده اند، تشریح کرد: «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» که اهل بیت(ع) می گویند با «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» که ما می گوییم بسیار متفاوت است، «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» آنها کاشف درک کامل آنها از توحید افعالی است، برخی از بزرگان هم توحید افعالی را درک کرده اند ولی این درک به اندازه درک اهل بیت(ع) از این توحید نیست.

وی ادامه داد: با وجود درک بالایی که اهل بیت(ع) از توحید افعالی دارند هرگز نمی توانند به کُنه ذات خداوند دست پیدا کنند، این را می گویم که بدانید هیچ کس حتی اهل بیت(ع) نمی توانند به ذات خداوند دست پیدا کنند، درک ذات مقدس خداوند فقط مخصوص خودِ خداوند است.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به آیه معروف «لَیسَ کَمِثلِهِ شَیءٌ» تبیین کرد: این که خداوند کیست، این که خداوند چیست را احدی نمی داند به جز خودِ خداوند و در هیچ موضعی نمی توان شبیهی برای خداوند پیدا کرد، حتی نمی توان صفات اهل بیت(ع) را با صفات خداوند یکی دانست، چرا که اهل بیت(ع) محتاج صد در صد به خداوند هستند و خداوند بی نیاز صد در صد از اهل بیت(ع) است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با استناد به روایات معصومین(ع) ادامه داد: افزون بر این که نباید راجع به ذات خداوند گفت و گو کرد، جایز نیست راجع به ذات او تصوری داشته باشیم، همین که بدانیم او بی همتا است، همین که بدانیم او بی نیاز است، همین که بدانیم او مستجمع جمیع صفات کمالات است و همین که بدانیم او شبیهی ندارد، کافی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: شناخت ذات واجب الوجود برای ممکن الوجود ممکن نیست، حتی اهل بیتی که خداوند را یافته اند و از عالم غیب کاملاً با خبر هستند به دلیل این که ممکن الوجود هستند نمی توانند ذات خداوند را درک کنند، اگر او را توصیف کنیم ممکن است او را ضعیف تر از خودمان توصیف کنیم، این وجود، خداوند نیست، این یک تصور اشتباه است که منجر به شرک می شود./201/867/ب1

ارسال نظرات