۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۴۴۸۶۶۲
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

تفسیر و فقه آیت‌الله طالقانی بر محور قرآن و روایات است

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تفسیر و فقه مرحوم آیت‌الله طالقانی بر محور قرآن، روایات و احادیث ائمه معصومین(ع) و عدالت بوده است.
طالقانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی‌اکبر احمدی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی امروز در نشست آشنایی با اندیشه‌های تفسیری آیت‌الله طالقانی که در باشگاه اندیشه برگزار شد، گفت: برخی گمان دارند که مرحوم طالقانی در باب سنت حرکت کرده است اما مراجعه به تفاسیر ایشان نشان می‌دهد که چنین نیست.

وی با اشاره به اینکه مرحوم طالقانی در تفسیر قرآن از تفسیر صوفیایی، عرفانی و فلسفی بهره نبرده است، عنوان کرد: تفسیر و فقه ایشان بر محور قرآن، روایات و احادیث ائمه معصومین(ع) و عدالت بوده است این درست نیست که تفسیر ایشان را چهارچوبی از اندیشه سنتی قلمداد کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه برخی اندیشمندان، اندیشه‌های مرحوم طالقانی را لیبرال قلمداد می‌کنند، اظهار داشت: ایشان همواره بر مساله‌ آزادی احزاب و آزادی مردم در انتخاب سرنوشت خود تاکید داشتند بنابراین نمی‌توان اندیشه او را لیبرال دانست.

احمدی با اشاره به اینکه باید یک نظریه جامع از اندیشه‌های آیت‌الله طالقانی ارائه شود، بیان داشت: تفسیر مرحوم طالقانی از قرآن یک تفسیر رهایی‌بخش و برگرفته از سنت و مدرنیته است، از طریق این اندیشه نظریه رهایی جهان می‌تواند به منصه ظهور برسد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه غربی‌ها رهایی را در پس زدن موانع بیرونی تصور می‌کنند تا استعمار و استبداد را کنار بزنند، گفت: در این تئوری بیش از عقل نظری به عقل عملی توجه می‌شود در حالیکه با این نظریه نمی‌توان موانع بیرونی همچون استعمار یا استبداد را حل کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه از نظر مارکس دین و مذهب جایگاهی برای بحث ندارد، ابراز کرد: مرحوم طالقانی این دیدگاه را قبول نداشتند، بلکه کتاب قرآن و انبیای الهی را عامل هدایت بشر می‌دانستند که هرگز فلسفه و عرفان نمی‌توانند این نقش را داشته باشند.

وی افزود: از نظر آیت‌الله طالقانی فلسفه هیچ‌گاه نمی‌تواند مبدأ و مقصد زندگی انسان را مشخص کند اما قرآن و انبیای الهی این مسائل را بیان می‌کنند.

احمدی با اشاره به اینکه آیت‌الله طالقانی اعجاز علمی قرآن را قبول نداشت و معتقد بود که قرآن صرفا برای هدایت بشر آمده است، ابراز داشت: از نظر ایشان در قرآن نوعی وحدت وجود دارد و انسان باید با قدرت عقل و دین دنیا را مطابق با آخرت بسازد.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: اگر نظریه رهایی مرحوم آیت‌الله طالقانی در جامعه ترویج و تبلیغ شود می‌توان به بسیاری از سوالات امروز پاسخ داد./202/807/ب1

ارسال نظرات