۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۸۷۶۱
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تأکید کرد؛

ضرورت احیای یوم الترویه/ هیأت، پادگان تربیت رزمنده است

استاد حوزه و دانشگاه بر ضرورت احیای یوم التربیه تأکید کرد و گفت: اگر یوم الترویه احیا شود جلوی عبادت بی محتوا و نماز و قرآن بدون کربلا گرفته می شود.
حجت الاسلام علیرضا پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان ظهر امروز در ششمین همایش هیأت های محوری و برگزیده کشور اظهار داشت: در گذشته اگر فردی هیأتی بود، او را فردی وارسته می دیدیم که به اهل بیت(ع) ارادت دارد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که امروز انتظار بالاتر رفته و هیأت رفتن مقدمه کار است، گفت: هدف از این جمله این نیست که در افراد نقصی وجود دارد، بلکه باید ارادت به اهل بیت در مرحله عمل به نمایش گذاشته شود.

وی تأکید کرد: خیلی خوب است که در هیأت ها در کنار آرزوی زیارت امام حسین(ع) که نشانه ایمان است، اظهار شود که ما شرمنده اهل بیت(ع) شده ایم و در میدان عمل به اقتضای این محبت نتوانسته ایم عمل کنیم.

کارشناس مذهبی و مبلغ دینی ادامه داد: برخی در هیأت ها از عالم هستی طلبکار هستند، در حالی که باید تواضع وجود داشته باشد و بدانند که دستشان جلوی اهل بیت(ع) خالی است.

وی افزود: چه اشکالی دارد که بنری با این مضمون به دیوار هیأت بزنیم که یا ابا عبدالله(ع) ما شرمنده تو هستیم؛ امام حسین(ع) در گودی قتلگاه بودند و حضرت زینب(س) فرمودند که خداوندا این قربانی کوچک را از ما قبول کن.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: در سرودهای آخر هیأت باید مضمونی باشد که شرمندگی ما به امام حسین(ع) را ابراز کند؛ وقتی که جوانان متوجه شرمندگی از اهل بیت(ع) شدند، پرسش می کنند که برای رفع شرمندگی چه کاری باید انجام داد؟ پاسخ آن ها جهاد در راه خداوند متعال است.

وی اظهار داشت: ابراز محبت به امام حسین(ع) ما را گول نزند، چرا که محبت ایشان باید در دل، فکر و عمل ما باشد؛ هیأت، پادگان تربیت رزمنده است؛ اگر پدر و مادری فرزندانشان را خیلی دوست دارند، اجازه ندهند به هیأت ها بروند.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: موضوع شهادت باید در هیأت ها پررنگ شود؛ وصیت نامه شهادت را در شب عاشورا به عاشقان سالار شهیدان بدهید و این موضوع مهم شهادت را جدی کنید؛ با این کار از شعار به سمت عمل پیش بروید.

وی ابراز داشت: تعارفات را باید کنار بگذاریم و با وجود این که بیشترین مراسمات مذهبی را برای امام حسین(ع) برپا می کنیم، باید بدانیم و مطمئن باشیم که به واقع ایشان تنها هستند.

کارشناس مذهبی و مبلغ دینی بیان داشت: تشکیل اربعین کار خدا بود و کسی برنامه ریزی نکرده بود؛ قبل از صدام راه اربعین باز بود و حدود 3 هزار نفر به کربلا می رفتند؛ امام خمینی(ره) بحثی را 24 مرتبه در دو سال نخست انقلاب مطرح کرده بودند؛ ایشان فرموده بودند که من وقتی مطمئن به پیروزی انقلاب شدم که دیدم در فلان روستا تظاهراتی برپا شده بود و آن ها همانند تهرانی ها یک شعار واحد می دهند.

وی ادامه داد: امروز هم با توجه به این که بیش از 25 میلیون نفر در اربعین به کربلا می روند نشان دهنده این است که یک حساب و کتابی هست که این جمعیت به دور هم گرایش پیدا کرده اند؛ پیام برافراشته شدن 2 میلیون پرچم خراسانی و ایرانی در کربلا اشاره به نزدیک بودن ظهور و حضور خراسانی ها در کوفه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: ما می خواهیم راهی را از خراسان به نجف باز کنیم و خراسانی های همه استان های کشور باید در این راه حاضر هستند و یکپارچه هستند؛ شمال، جنوب، شرق و غرب ندارد همه ما خراسانی هستیم.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: طرحی برنامه ریزی شده که 2 میلیون پرچم با نماد خراسان رضوی در اربعین شرکت کنند؛ این یک حرکت نمادین بسیار زیبا است که معانی عمیق و آشنایی دارد و در دهان دشمن می زند.

وی اظهار داشت: طرح دیگری که باید انجام شود، احیای «یوم الترویه» است؛ این روز قبلا مراسمی برای خود داشته و اشعار و روضه هایی مخصوصی هم داشته است؛ یوم التوریه روز قبل از عرفه است که آغاز حرکت کاروان امام حسین(ع) به سمت کربلا است، آن هم در زمانی که حاجیان در حال طواف کعبه بودند و ایشان را تنها گذاشتند.

کارشناس مذهبی و مبلغ دینی گفت: امام حسین(ع) پیش از حرکت علیه یزید، حرکت علیه عبادت بی محتوا انجام دادند؛ اگر یوم الترویه احیا شود جلوی عبادت بی محتوا و نماز و قرآن بدون کربلا گرفته می شود؛ شاید هم برخی از یوم الترویه خوششان نمی آمده که تلاش کرده اند که این روز فراموش شود.

وی تأکید کرد: یوم الترویه سال جاری معنای دیگری هم دارد که آن بستن راه حج بر مسلمانان است؛ امام خمینی(ره) فرموده بودند که در نوحه های محرم علیه آل سعود باید شعار داده شود؛ این سخن آتشین مؤسس انقلاب را بر روی دیوار بزنید که فکر نکنند این حرف ها سلیقه ای است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در پایان به پررنگ کردن ایام و دهه مسلمیه اشاره و توصیه کرد: مسلم بن عقیل به زمان ما خیلی نزدیک است که نائب امام زمان(عج) را تنها گذاشته اند؛ در ایام مسلمیه باید تحلیل های اساسی و مهم انجام شود و تبیین شود که چرا کوفیان صبر کردند تا امام حسین(ع) به کوفه بیاید؟ بحث قیام بی ثمر توابین در ایام مسلمیه باید تبیین شود./840/پ201/ی

ارسال نظرات