۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۴۴۹۲۳۲
استاد حوزه علمیه قم تبیین کرد؛

عفت و پاکدامنی از نگاه امام علی علیه السلام

کارشناس رسانه ملی با بیان اینکه امام علی(ع) در نهج‌البلاغه انسان عفیف را با مجاهد در راه خدا و شهید مقایسه می‌کند، گفت: پاداش عفت و عفیف بودن برابر با جهاد و شهادت در راه خداوند است.
حجت الاسلام محمد جواد طبسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد طبسی، استاد حوزه علمیه قم امروز در کلاس اخلاق عمومی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با بیان اینکه حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه برای عفت و عفیف بودن پاداش والایی در نظر گرفته‌ است، گفت: امام علی(ع) در حکمت ۷۴۷ نهج‌البلاغه بیان می‌کنند که«مجاهد شهید در راه خدا اجرش بیشتر از کسی نیست که قدرت بر گناه دارد، اما خویشتن‌داری می‌کند و چنان است که گویی انسان عفیف فرشته‌ای است از فرشتگان خدا.»

وی افزود: امام علی(ع) با این کلام به‌خوبی به اهمیت عفت اشاره کرده و در ضمن بیان اهمیت عفت، عفت و عفیف بودن را نیز تعریف می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: منظور از عفت این است که انسان با داشتن قدرت بر گناه و انجام آن، خود را از گناه حفظ کند و انسانی که دارای چنین خصلتی باشد به او عفیف می‌گویند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین طبسی با تأکید بر اینکه بالاترین پاداش در عالم هستی نصیب مجاهد در راه خدا و شهید می‌شود، گفت: امام علی(ع) در اینجا با مقایسه مجاهد شهید و انسان عفیف با یکدیگر به‌خوبی اهمیت عفت را بیان می‌کنند.

وی با اشاره اینکه مقام شهید در عالم بسیار بلند مرتبه است، اظهار کرد: در کتاب کافی بیان‌شده که بالاترین نیکی در عالم هستی مجاهدت در راه خدا شهادت است و حال که امام علی(ع) انسان عفیف را با مجاهد در راه خدا مقایسه می‌کنند به‌خوبی برای ما آشکار می‌شود که انسان عفیف هم در عالم هستی بالاترین نیکی را انجام داده است زیرا با حفظ عفت و خودداری از گناه از حریم الهی دفاع کرده و موجب جلوگیری از شکستن حریم الهی به وسیله گناه شده است همان‌طور که مجاهد در راه خدا با جان‌فشانی خود از حریم الهی دفاع کرده و اجازه نمی‌دهد که حریم الهی به وسیله طاغوت و عمال طاغوت شکسته شود.

کارشناس رسانه ملی افزود: در تبیین سخن امام علی(ع) در مورد انسان عفیف باید به این نکته توجه شود که حضرت می‌فرمایند درحالی‌که انگیزه گناه در انسان شدید است و انسان عفت ورزیده و از گناه چشم‌پوشی کند در این صورت است که اجر انسان زنده کمتر از شهید نیست و این موضوع نشان می‌دهد که اسلام برای مسائل اخلاقی مخصوصاً عفت انسان به‌ویژه در مقابل انگیزه‌های شدید جنسی به چه اندازه ارزش و اهمیت قائل است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین طبسی ادامه داد: امام علی(ع) در تأیید این مطلب و تأکید بر آن در بیان این سخن انسان عفیف و پاک‌دامن را همچون فرشته‌ای از فرشتگان خداوند می‌شمارند و می‌فرمایند که «چنین کسی نزدیک است به مقام فرشتگان الهی برسد» و توجه به این نکته ضروری است که بخشی از مقامتی که اولیا و انبیای الهی به آن رسیده‌اند مرهون همین عفت آن‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در حدیثی از پیامبر(ص) می‌خوانیم کسی که از چهار چیز خود را حفظ کند وارد بهشت می‌شود، گفت: این چهار چیز عبارت‌اند از پرهیز از دنیاپرستی، پرهیز از هواپرستی، پرهیز از شهوت شکم و پرهیز از شهوت جنسی که باید دقت کرد که کلید ورود به بهشت همان‌طور که گفته شد در پرهیز از این چهار چیز است.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: در حدیثی از امام باقر(ع) می‌خوانیم که هیچ عبادت الهی برتر از این نیست که در مقابل شکم‌پرستی و شهوت‌پرستی عفیف و پاک بماند و در نقطه مقابل عفت و پاک‌دامنی این است که انسان در مقابل شکم‌پرستی و شهوت‌پرستی عفیف نباشد که رسول گرامی اسلام در این زمینه می‌فرمایند که بیشترین چیزی که امت مرا گرفتار آتش دوزخ می‌کند شکم‌پرستی و شهوت جنسی است و با توجه به آنچه در کلام امام علی(ع) و سایر معصومین(ع) بیان‌شده به این نتیجه می‌رسیم که عفت پاک‌دامنی انسان را وارد بهشت کرده و او را به بالاترین مرتبه و جایگاه یعنی مقام شهید و شهادت می‌رساند./968/پ202/ی

 

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
یا علی علیه السلام
United States of America
۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
سلام. اول سطر گفتید حکمت ۷۴۷ نهج البلاغه، درحالی که نهج البلاغه ۴۸۰ تا حکمت بیشتر نداره. لطفا اصلاحش کنید . ممنون
3
0