۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۴۵۰۱۸۲
استاد حوزه علمیه:

بزرگ ترین دغدغه ما باید ترویج ولایت و دفاع از آن باشد

حجت الاسلام نظافت با تأکید بر ضرورت ترویج ولایت و دفاع از آن گفت: ولایت از نعمتهای ویژه انسان و بزرگترین نعمت است چرا که اگر نباشد نعمت های دیگر به جای اسباب رشد و ترقی، اسباب رنج و عذاب انسان می شود.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، استاد حوزه علمیه، پنجشنبه شب در نشست بررسی معارف نهج البلاغه با عنوان «سلوک علوی» در حسینیه العلی گفت: خداوند در قرآن می فرماید روز قیامت از نعمت ها سوال می شوید چرا که انسان موجودی مختار است و باید پاسخگوی اعمال، نعمت ها و انتخاب های خود باشد.

وی با تأکید بر اینکه از نگاه قرآن، نعمت ها برای فخرفروشی و بازی و سرگرمی نیست، افزود: نعمتها وسیله سعادت و حرکت به سوی خدا هستند و باید راه برخورد با آنها را بیاموزیم؛ اگر انسان نعمت ها را وسیله قرب خدا قرار ندهد عکس آن رخ می دهد و وسیله رنج و عذاب می شود.

حجت الاسلام نظافت با بیان اینکه برخی نعمت ها از جمله معرفت و عقل ویژه انسان است، تصریح کرد: خداوند به انسان افزون بر فهم، عقل داده تا به وسیله آن برترین ها را برای آخرت و ابدیت انتخاب کند.

ولی شیوه برخورد با نعمتها را به انسان می آموزد

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) اظهار کرد: ولایت از دیگر نعمتهای ویژه انسان و بزرگترین نعمت است چون اگر نباشد نعمت های دیگر به جای اسباب رشد و ترقی، اسباب رنج می شود.

وی با بیان اینکه ولایت در اصل از آن خدا و در راستای آن برای پیامبر(ص) واهل بیت(ع) است، اضافه کرد: ولی، انسان را از تاریکی بیرون می آورد و راه را نشان می دهد تا انتظارات واقعی از خود و دنیا داشته باشد زیرا وقتی بدانیم درد و رنج ها وسیله ساخته شدن ما است، نه تنها از آنها رنج نمی بریم بلکه لذت هم می بریم.

حجت الاسلام نظافت ادامه داد: ولی، همچنین شیوه برخورد با نعمتها را به ما یاد می دهد تا دستاورد زندگی انسان مانند حیوانات تنها شکم و شهوت نباشد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه برای درک عظمت و اهمیت نعمت ولایت می توان نبود آن را در زمان جاهلیت مورد بررسی قرار داد، یادآور شد: امام صادق(ع) می فرمایند خدا کریم تر از آن است که از آب و نان از انسان سوال کند بلکه از نعمت ولایت که مادر همه نعمتها است سوال می کند و اگر کسی توانست جواب آن را بدهد، جواب سایر نعمتها را هم می تواند بدهد.

وظایف ما نسبت به ولایت

وی افزود: از وظایف ما نسبت به ولایت، شناخت یا تعمیق شناخت نسبت به آن است به گونه ای که در هر شرایطی معتقد به ولایت بمانیم. وظایف بعدی شکرگزاری زبانی و شکر عملی یعنی پیروی است که سبب حل مشکلاتمان می شود.

محبت باید ما را به تشیع برساند/بخاطر کوتاهی در دفاع از ولایت استغفار کنیم

حجت الاسلام نظافت با تأکید بر اینکه محبت باید ما را به تشیع یعنی پیروی برساند، ادامه داد: چهارمین وظیفه ما نسبت به ولایت، نصرت و حفاظت از آن است چرا که شیاطین به این نعمت هجوم آورده اند ولی ما غافل هستیم و برای این کوتاهی خود در دفاع از نعمت ولایت باید استغفار کنیم.

اولویتها را رعایت کنیم/ بزرگ ترین دغدغه ما باید ترویج ولایت و دفاع از آن باشد

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: متأسفانه امروز اولویت ها حتی میان طلاب تغییر کرده است و به جای اصول، به فرعیات، حواشی و مباحث غیرکاربردی پرداخته می شود در حالی که بزرگ ترین دغدغه، همه درس ها و فعالیتهای ما باید ترویج و دفاع از ولایت باشد.

وی با انتقاد از ضعف عمل به راهبردهای امیرمؤمنان علی(ع) در جامعه، افزود: آن حضرت می فرمایند هیچ قومی در خانه اش با دشمن وارد جنگ نشد مگر آنکه ذلیل شد؛ این امر در جنگ فرهنگی هم هست، باید هجوم برد وگرنه مدام باید مشغول دفاع باشیم.

برخی بی توجه به راهبردهای اسلام و اهل بیت دم از کاهش بودجه نظامی می زنند

حجت الاسلام نظافت، بهترین دفاع را هجوم دانست و گفت: با این وجود امروز حتی در عرصه نظامی هم برخی متوجه اهمیت مسأله نیستند و دم ازکاهش بودجه نظامی می زنند؛ این در حالی است که قرآن کریم می فرماید توان نظامی تان را آنقدر زیاد کنید که دشمن بترسد و حمله نکند، سیاستتان ترساندن دشمن باشد که جنگ پیش نیاید و خون ریخته نشود و هر چه برای مسائل نظامی هزینه کنید ضرر نمی کنید چه رسد به امنیت فکری و فرهنگی که اهمیت بالاتری دارد وهر چقدر برای آن هزینه شود کم است.

وی با بیان اینکه امروز در دفاع از نعمت ولایت، مبتلا به افراط و تفریط شده ایم، افزود: برخی با دفاع جاهلانه کار را خراب می کنند و برخی با دفاع نکردن؛ در حالی که باید با عمل عطر خوشبوی زندگی علوی و فاطمی را در حد توان به دیگران برسانیم و با عمل خود آنان را جذب ولایت کنیم./202/930/ب1

ارسال نظرات