۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۴۵۰۲۴۶
آیت الله عندلیب همدانی:

علم آموزی در حوزه‌های ‌علمیه نیازمند توکل و توسل است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه علم حوزه‌های ‌علمیه توکل و توسل می‌خواهد، گفت: توکل به حضرت حق و توسل به ائمه اطهار(ع) نقش مهمی در زندگی علمی طلبه دارد، برای اینکه علم‌اندوزی طلبه جلب نظر امام عصر(عج) شود توسل به امام حسین(ع) بسیار گره‌گشا است.
آیت الله عندلیب همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عندلیب همدانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بعدازظهر امروز در مراسم افتتاحیه حوزه علمیه مکتب الصادق(ع) با اشاره به اینکه در مورد ارزش و جایگاه علم و دانش نکات و سخن بسیار است، اظهار داشت: در زمینه علم در قرآن و از سوی پیامبر اکرم(ص)  و ائمه معصومین(ع) سخن بسیار است که باید به آنها توجه شود.

وی ادامه داد: امام علی(ع) در نهج البلاغه یکی از ویژگی‌های متقین را علم آموزی می‌شمارد، اما باید توجه شود که هر علمی علم گره‌گشا نیست، علم باید نافع باشد که برای این دنیا و آن دنیای انسان به کار باشد، پس باید توجه کرد این چه نوع علمی است که از صفات متقین به شمار می‌رود.

آیت الله عندلیب همدانی با بیان اینکه الان در دانشگاه‌های خارج و حتی داخل کشور دو مقوله علم و عبادت مطرح است، خاطرنشان کرد: ممکن است که عالم متدین باشد اما داستان علم او با پرستش‌اش جدا است، اما طلبه‌ای درست رفتار می‌کند که علم او عبادت و عبادتش علم باشد و او نمی‌تواند بین این دو جدایی بیندازد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه طلبه به همان نیت که سجاده می‌اندازد به همان نیت نیز وارد کلاس درس می‌شود، تصریح کرد: یک طلبه در همه موارد حتی کلاس درس نیز با طهارت وارد می‌شود، در کنار خانه خدا حوزه علمیه برپا می‌شود تا هردو علم و عبادت در تنگاتنگ هم قرار گیرد.

وی افزود: در دانشگاه‌های ما عنوانی به اسم فارغ التحصیل شدن داریم، یعنی آموختن به یک شخص تمام شده است و فرد آماده کمک تحصیلی و تحصیل به دیگران است در حالی که طلبه نمی‌تواند فارغ التحصیل شود و همیشه برای تحصیل او فرصت زیاد وجود دارد.

آیت الله عندلیب همدانی بیان کرد: حوزه علمیه پایان پذیر نیست، علم حوزه‌های علمیه با اخلاق و ادب عجین است، خیلی از افراد هستند که دانش دارند اما اخلاق ندارند، امام صادق بر روی علم همراه با اخلاق تاکید دارند، علمی که با نکته سنجی همراه باشد علم حوزوی است زیرا در حوزه طلبه باید با اشکال‌یابی، نقد و بررسی همراه باشد، استاد باید در حوزه به چالش کشیده شود و این یکی از روند زندگی علمی طلبه است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه علم حوزه‌های ‌علمیه توکل و توسل می‌خواهد، ابراز داشت: در حوزه هرچه داریم از خداست، نباید پس از پیشروی علمی غرور طلبه را بگیرد، توکل به حضرت حق و توسل به ائمه اطهار(ع) نقش مهمی در زندگی علمی طلبه دارد، برای اینکه علم‌اندوزی طلبه جلب نظر امام عصر(عج) شود توسل به امام حسین(ع) بسیار گره‌گشا است، اگر این نکات در زندگی یک طلبه بروز پیدا کند می‌تواند طلبه موفقی باشد.

آیت‌الله عندلیب همدانی گفت: امید است حوزه علمیه مکتب الصادق که با نیت خالص تاسیس شده است بتواند طلبه‌هایی را پرورش دهد که در علم‌اندوزی موفق باشند، ان شاءالله با قدم خالص طلاب متدین، دین‌دار، عالم و درد شناس به جامعه تحویل دهد./202/816/ب1

ارسال نظرات