۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۴۵۱۳۳۹
استاد حوزه علمیه:

اعمال مذهبی باید ریشه در محبت خدا و اهل بیت داشته باشد

حجت الاسلام نظافت گفت: محبت اهل بیت(ع) اگر از روی معرفت و عقلانیت باشد مایه نجات است و محبت بدون یاری و پیروی آنان سودی ندارد.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) شب گذشته در نشست بررسی معارف نهج البلاغه با عنوان «سلوک علوی»، گفت: امام سجاد(ع) در فرازی از مناجاتهای خود، از خدا محبت خودش، هر که محب اوست و عمل مقرب او را درخواست می کند.

وی اظهار کرد: اینکه حضرت در ابتدا محبت خدا را می خواهند به این دلیل است که غیرخدا اصولا شایسته محبت نیستند.

حجت الاسلام نظافت ادامه داد: اگر انسان به لطف، جمال، نعمات و محبت های خدا توجه کند، محبت خدا در دل انسان جای می گیرد و توجه به زوال، فقر و عجز غیرخدا، محبت غیرخدا را از دلش بیرون می برد چراکه این دو قابل جمع نیستند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: محبت خدا در مقایسه با محبت دیگران سه حالت دارد؛ گاهی بیشتر از محبت دیگران، گاهی هم اندازه آن و گاهی کمتر از آن است.

زیادبودن محبت غیرخدا در دل انسان، شرک ایجاد می کند

وی با بیان اینکه محبت غیرخدا باید در راستای محبت خدا باشد، افزود: برخی که غیرخدا را بیش از خدا دوست دارند، در واقع شریک برای خدا انتخاب می کنند.

حجت الاسلام نظافت تصریح کرد: اگر کسی محبت خدا در دلش شدید و شیفته خدا باشد، محبتهای دیگر مشکلی برایش ایجاد نمیکند چرا که محبت خدا سایر محبتها را کانالیزه و ساماندهی می کند.

زیارت به ریشه دار شدن محبت اهل بیت کمک می کند

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به اینکه اگر کسی خدا را دوست داشته باشد با کسانی که خدا را دوست دارند، احساس نزدیکی و محبت می کند، ادامه داد: در رأس کسانی که محب خدا هستند، پیامبر و ائمه اطهار(ع) قرار دارند بنابراین نسبت به بهره مندی از محبت آنان سفارش شده است.

وی اضافه کرد: زیارت، ارتباط عاطفی و توجه به فضایل و مناقب ایشان به ریشه دار شدن محبت اهل بیت(ع) در وجود انسان کمک می کند.

ائمه اطهار هر چه داشتند در خدمت خلق خدا به کار گرفتند

حجت الاسلام نظافت ابراز کرد: هستی در خدمت انسان و قرارگاه رشد او است و رشد انسان متوقف بر وجود مربیان و معلمانی چون ائمه اطهار(ع) است که سراسر نور و پاکی هستند.

محبت به تنهایی انسان را به سعادت نمی رساند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) فدای رشد انسان شدند و هر چه داشتند به عشق خدا در خدمت خلق خدا به کار گرفتند، گفت: محبت اهل بیت(ع) اگر از روی معرفت و عقلانیت باشد مایه نجات است و محبت بدون یاری و پیروی آنان سودی ندارد.

وی یادآور شد: بسیاری از اهل سنت، اهل بیت(ع) را دوست دارند اما محبتشان ناقص است چرا که انسان با عمل رشد می کند. قرآن کریم می فرماید به احساس و آرزوی شما نیست، قانون این است که هر که خلاف عمل کند جزایش را می بیند بنابراین صرف احساسات قلبی خوب است اما کافی نیست و سعادت نمی آورد.

حجت الاسلام نظافت خاطرنشان کرد: اهل سنت چون مرجع علمی و فکریشان اهل بیت(ع) نیستند و سبک زندگی شان را از ایشان نمی گیرند، محبتشان ناقص است.

محبت به عمل، راهبرد تربیتی اسلام است

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در ادامه مناجات خود، محبت نسبت به عمل را هم از خداوند درخواست می کند چرا که اصولا راهبرد تربیتی اسلام، محبت به عمل است.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: اگر کسی بتواند فرزندش را با محبت خدا و اهل بیت(ع) و اعمال و مناسک مذهبی پرورش دهد، در واقع او را بیمه کرده است؛ راهش این است که هر وقت محبتی به فرزندمان انجام می دهیم یادآوری کنیم که این لطف خدا بوده است.

مناسک و اعمال مذهبی باید ریشه در محبت خدا و اهل بیت داشته باشد

 وی با بیان اینکه مناسک و اعمال مذهبی باید ریشه در محبت خدا و اهل بیت(ع) داشته باشد، افزود: اگر کسی به یک عمل مذهبی علاقمند شود بدون اینکه نسبتی با محبت خدا یا اهل بیت(ع) داشته باشد، به راحتی فریب اعمال مشابه معاندان را می خورد.

حجت الاسلام نظافت با اشاره به اینکه خدا با ایجاد کراهت نسبت به معصیت انسان را بیمه کرده است، تأکید کرد: الزامات در هر زمینه ای باید به نحوی باشد که نفرت از معصیت ایجاد و خوبیها محبوب شود در غیر این صورت، نتیجه عکس می دهد./201/930/ب1

ارسال نظرات