۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۴۵۲۴۳۲

جشنواره خوشنویسی غدیر به کار خود پایان داد

اختتامیه جشنواره خوشنویسی غدیر با حضور هنرمندان رشته های مختلف، اساتید برجسته و مسؤولان استانی در تبریز برگزار شد.
مرادخانی- معاون وزیر ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در مراسم نهمین جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر در تبریز اظهار داشت: دولت تدبیر و امید نگاه ویژه به هنرهای اصیل و تاریخی ایران زمین دارد.

وی با بیان این‌که برگزاری جشنواره غدیر در تبریز پس از هفت سال تعطیلی نویدبخش آغاز دوباره‌ حرکتی ارزشی در آذربایجان است، خاطرنشان کرد: پویایی هنر خوشنویسی با وجود ظهور و بروز فناوری های جدید در عرصه رسانه ای و اطلاعات نشانه ای از قدرت و استحکام این هنر است.

مرادخانی با اشاره به این‌که جریان های رسانه ای هنر اصیل خوشنویسی را شاداب تر از گذشته کرده است، تصریح کرد: خوشنویسی هنر هویتی مردم ایران است، خط نستعلیق مختص ایرانیان و از زیبایی خاصی برخوردار است و در همه جای جهان شناخته شده است.

وی ضعف در تبلیغات و اطلاع رسانی را بزرگترین و مهمترین آسیب حوزه های مختلف هنری از جمله خوشنویسی کشور دانست و افزود: ایران ظرفیت های بسیار وسیع و کلان در هنرهای مختلف ناشی از فرهنگ ایرانی و اسلامی دارد، اما از این ظرفیت ها و مزیت های فرهنگی و هنری آن گونه که شایسته است تاکنون بهره برداری نکرده ایم.

مرادخانی با اشاره به این‌که هنر خوشنویسی آن گونه که باید در جهان شناخته شده نیست، اظهار کرد: بر اثر همین بی توجهی به تبلیغات، امروز در جهان هنر مشرق زمین را با کشورهای چین و ژاپن می شناسند و جای هنرهای اصلی و بی بدیل ایرانی در این عرصه خالی است.

همچنین، سعید شبستری خیابانی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در سخنانی برگزاری جشنواره خوشنویسی غدیر در تبریز را رویداد ارزشمند هنری و فرهنگی در استان دانست و اظهار داشت: این هنر چون با ارزش های اسلامی در هم آمیخته است، همواره از معنویت ویژه ای برخوردار بوده است.

افزود: معنویت موجود در خط باعث لذت بخش شدن و گیرایی خاص این هنر در میان آحاد مردم شده و کمتر هنری از چنین جایگاه و پایگاه اجتماعی برخوردار است.

بنابر این گزارش، در پایان این مراسم که با حضور هنرمندان رشته های مختلف، اساتید برجسته و مسؤولان استانی همراه بود، نفرات برتر نهمین جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر در رشته های ثلث، نثر، شکسته نستعلیق و نستعلیق معرفی و تجلیل شدند.

گفتنی است، از مجموع 473 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره 280 اثر در گزینش اولیه به بخش مسابقه و نمایشگاهی راه یافتند که در نهایت هیات داوران 26 نفر از هنرمندان را شایسته جایزه و 15 نفر را شایسته تشویق و تقدیر دانستند./935/203/ب2

ارسال نظرات