۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۴۵۳۴۴۶
استاد حوزه علمیه:

در کربلا حرفی از مذاکره و سازش نبود

استاد حوزه علمیه کرمان گفت: صحیح نیست برداشت های شخصی و نابجای افراد از عاشورا و حرکت امام حسین در تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی روز مطرح شوند.
تجمع لبیک یا حسین

حجت الاسلام حامد شاه حیدری، استاد حوزه علمیه سفیران هدایت ماهان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به اینکه عاشورا و کربلا قدمتی به اندازه تاریخ دارد، گفت: کربلا به اندازه پهنه تاریخ درس دارد؛ درسها و عبرت هایی که هیچگاه کهنه و تکراری نمی شوند و همواره سبک صحیح زندگی هستند.

این کارشناس مسائل مذهبی کربلا را میدان عزت و عزتمندی دانست و افزود: برخلاف تفسیر اشتباه برخی از اشخاص، تاریخ عاشورا مملو از درس عزتمندی و سربلندی است؛ اینکه ما در نهضت عاشورا هیچگاه سازش و ذره ای سر تسلیم نمی بینیم، خود نشانه ای از این مساله است.

وی تاکید کرد: صحیح نیست برداشت های شخصی و نابجا افراد از عاشورا و حرکت امام حسین در تحلیل مسایل سیاسی و اجتماعی روز مطرح شوند.

حجت الاسلام شاه حیدری به اولویت دیگر موضوعات منبر در محرم امسال اشاره کرد و گفت: بیان مطالبات رهبری انقلاب و مطالبات ایشان از دیگر ضرورت های منبر های امسال است؛ بر این اساس باید شعار سال رهبری بر روی منبرها با بیان اقناعی و ساده برای مردم تبیین شود.

وی خانواده و مساله ازدواج را دیگر موضوع لازم دانست و تاکید کرد: باید بر روی منبرها مسأله ازدواج آسان تبیین شود و مردم را از بدعت ها و سنت های غلط آگاه و دور کرد.

این کارشناس مسایل مذهبی به ویژگی های مبلغان موفق اشاره داشت و افزود: برای موفقیت در امر تبلیغ، تهذیب و علم دو بال مبلغ هستند که نبود آنها ضربه جبران ناپذیری را به دید مردم به روحانیت و دین وارد خواهد کرد.

وی روش بیان موضوعات را اقناعی دانست و ابراز داشت: ما در بیان مسایل باید به دنبال اقناع مردم باشیم و هرگز نباید به بیان ساده و سطحی معارف دینی اکتفا کنیم.

حجت الاسلام شاه حیدری منش و رفتار روحانیت را عرصه دیگر تبلیغ دانست و اظهار داشت: برخورد خوب با مردم از صد ها ساعت سخنرانی ارزشمندتر و موثر تر خواهد بود.

وی به نقش هنر در ابلاغ دین اشاره کرد و گفت: هنر بین المللی است و سبب جذب مخاطب به موضوعات و مباحث است؛ بنابراین باید مبلغان علم و معارف دینی را با سلاح هنر به مخاطب انتقال دهند.

این کارشناس مسایل مذهبی تبلیغ در جنوب استان و مناطق سنی نشین را منوط به اطلاعات ادیان و مذاهب دانست و گفت: بی اطلاعی طلاب از معلومات فرقه ای و ادیان دیگر آنها را در مناطق جنوب استان با مشکل برنامه ریزی مواجه می کند؛ چرا که شناخت شخص از محیط و تدین مردم صحیح و کافی نیست و در نتیجه دچار عملکرد اشتباه و خسارت های جبران ناپذیری می شود.

وی گفت: تبلیغ مانند یک عملیات جنگی نیازمند اطلاعات عملیات است؛ نبود این عنصر راهبردی فتنه ها بدنبال خواهد داشت و اصل عملیات را مضر می کند

حجت الاسلام شاه حیدری در پایان مساله وحدت را اصل و حاکم بر سایر مباحث دانست و گفت: بیان مباحث چالشی و تفرقه افکن ممنوع است و راه درست در حفظ وحدت و تقویت اشتراکات است./302/9701/ب1

ارسال نظرات