۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۴۵۳۸۸۲
عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان مطرح کرد؛

ضرورت راه اندازی حرکتی جمعی و مردم نهاد برای احیای امر به معروف

عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان با بیان این که مسأله امر به معروف باید به صورت جمعی و مردم نهاد در جامعه شکل گیرد، گفت: متأسفانه این حرکت جمعی و مردم نهاد در کشور صورت نگرفته است، برای اثرگذاری کار باید فعالیت اجتماعی وجود داشته باشد.
حجت الاسلام عطایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حجت الاسلام علی عطایی، عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان چهارشنبه شب در جمع عزاداران حسینی هیأت یاران موعود(عج) با تأکید بر لزوم احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، گفت: مرحله نخست امر به معروف با زبان خوش است نه این که از همان ابتدا بخواهیم به دنبال رفتارهای جدی باشیم.

وی افزود: نماز یکی از معروف ها است که روش دعوت کردن به آن اذان محسوب می شود اما معروف اذان امروز به منکر تبدیل شده و حتی مساجد از پخش آن سرباز می زنند، ازدواج هم سنت پیامبر بوده و معروف به شمار می رود اما کمرنگ شده است.

استاد حوزه دانشگاه با بیان این که فلسفه قیام امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر است، اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر در نگاه الهی و قرآن از جایگاه ویژه ای برخودار است و اثرهای مثبت بسیاری بر جامعه می گذارد.

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر باید به صورت دعوت به خوبی ها باشد نه این که انسان آمرانه و متکبرانه برخورد کند، خود رهبر معظم انقلاب فرمودند که امر به معروف به معنای دعوت به خوبی ها است، این کار باید به گونه ای باشد که کرامت شخصیت افراد حفظ شده و آبروی آن ها ریخته نشود.

عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان با بیان این که مسأله امر به معروف باید به صورت جمعی و مردم نهاد در جامعه شکل گیرد، ابراز داشت: متأسفانه این حرکت جمعی و مردم نهاد در کشور صورت نگرفته است، برای اثرگذاری کار باید فعالیت اجتماعی وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: در مسأله امر به معروف و نهی از منکر باید کار کارگاهی و علمی انجام شود تا مبنای کارها درست بوده و اثرگذاری لازم را داشته باشد، در روایات آمده کسی که منکر انجام می دهد همانند کسی است که کشتی را سوراخ می کند، از این رو عقلا بر دیگران لازم است که به آن تذکر دهند.

حجت الاسلام عطایی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند که تذکر لسانی وظیفه ای همگانی است که اثرگذار خواهد بود، از این رو وظیفه عموم مردم تذکر لسانی است نه این که وارد برخوردهای دیگر شوند.

وی با تأکید بر این که مسأله امر به معروف باید جدی گرفته شود، اضافه کرد: باید راهکارهای احیا و فراگیری این فریضه مهم را بررسی و اجرایی کرد، اگر از همان روز اول امر به معروف می کردند نتیجه کار خانه نشینی علی(ع) نمی شد./1323/202/ب2

ارسال نظرات