۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۴۵۳۸۹۵
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار رییس مرکز آمار:

جلوی تضادهای آماری باید گرفته شود/ برنامه ریزی برای آینده کشور در گرو داشتن اطلاعات دقیق است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم جلوگیری از تضادهای مراکز مختلف آماری تاکید و تصریح کرد که برنامه ریزی برای آینده کشور در گرو داشتن اطلاعات دقیق است.
آیت الله مکارم شیرازی دیدار رییس مرکز آمار ایران با حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار با رییس مرکز آمار ایران، با اشاره به اهمیت آمار برای برنامه ریزی آینده کشور، گفت: ما در زندگی شخصی نیز آمار را رعایت و برای نیازهای روزمره طبق آمار برنامه ریزی می کنیم و حال این که برای آینده کشور باید طبق آمارهای دقیق برنامه ریزی صورت گیرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این که سرشماری مقدمه ای برای تهیه و تولید آمار است، تصریح کرد: البته در این بین بدبینی هایی وجود دارد که یکی از آنها این است که می گویند آمارها سفارشی است؛ ما مشاهده می کنیم آمارهایی که بین مرکز آمار و سایر مراکز ارائه می شود تفاوت دارد که باید جلوی این تضادها را گرفت که با دلسردی مردم همراه نشود.

وی آموزش آمارگیرها را ضروری دانست و گفت: کسانی که به عنوان آمار گیر مراجعه می کنند نباید تحت تاثیر مسائل جناحی قرار گیرند و آمارهایی بدهند که خوشایند کسی باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: مردم نیز باید آموزش های لازم را ببینند و با فواید آمار آشنا شوند و بدانند اگر اختلافی هم بین آمارها وجود دارد به دلیل معیارهای متفاوتی است که مراکز آماری دارند.

وی با بیان این که اگر آموزش های کافی و لازم به مردم ارائه شود انگیزه شرکت در طرح های آماری بین آنها افزایش خواهد یافت، گفت: مسائل آماری از بدیهیات مسائل اجتماعی است، حتی مسائل معنوی ما نیز با آمار گره خورده است و به عنوان مثال برای ساخت مساجد در مناطق مختلف نیاز به آمار دقیق از جمعیت مردم داریم.

این مرجع تقلید افزود: نباید اجازه داده شود مراکز متعدد بدون این که معیارهای خود را بیان کنند آمار های مختلف بدهند. ما باید توجه داشته باشیم که سرمایه اصلی در جامعه اعتماد است و باید آن را حفظ و تقویت کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که برای ارائه آمار نرخ بیکاری در جامعه نباید به الگوهای غربی استناد کرد، افزود: این منطقی نیست بگوییم هر کس یک ساعت در هفته کار کرد شاغل محسوب می شود بلکه باید به عرف جامعه توجه کرد.

این مرجع تقلید همچنین در پایان به صورت اینترنتی در هشتمین طرح سرشماری نفوس و مسکن شرکت کرد. /858/پ202/ج

ارسال نظرات