۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۴۵۴۴۷۵
آيت الله مهدوي:

کساني که قمه مي زنند در جهل مرکب به سر مي برند/ برخی پيرو کلامي ولی فقیه هستند

نماينده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبري گفت: کساني که قمه مي زنند نه دين را مي شناسند و نه مي دانند که دين را نمي شناسند، به همين سبب در جهل مرکب به سر مي برند.
آيت الله مهدوي، امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي در سخنراني شب گذشته هيأت رزمندگان اسلام که در مسجد امام خميني(ره) واقع در ميدان امام خميني(ره) برگزار شد، گفت: عمل متعصبانه به درد نمي خورد، سعي کنيد عملي انجام دهيد که مستدلانه باشد.

وي در ابتدا با اشاره به آيه صد و چهارم سوره بقره که مي فرمايد «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انظُرْنَا وَاسْمَعُوا ۗ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ» افزود: در گذشته وقتي پيامبر(ص) مي خواستند سخنراني کنند، کساني که پاي منبر ايشان نشسته بودند به ايشان عرضه مي داشتند يا رسول الله راعنا، که اين واژه راعنا دو معنا داشت، معناي اول آن اين است که شمرده شمرده صحبت کن و معناي دوم آن يعني در هنگام سخن گفتنت ما را فريب بده يا ما را احمق فرض کن، دشمنان اسلام از اين واژه سوء استفاده مي کردند و با در نظر گرفتن معناي بدِ آن، مسلمانان را به تمسخر مي گرفتند، وقتي اين وضعيت باعث سوء استفاده دشمنان شد، آيه صد و چهارم سوره بقره نازل شد و خطاب به مسلمانان فرمود، اين عبارت را به کار نبريد.

آيت الله مهدوي ادامه داد: در حال حاضر استکبار جهاني از برخي رفتارها در عزاداري شيعيان سوء استفاده مي کنند، مسأله قمه زني يکي از اين نوع عزاداريها است، دشمن به واسطه پخش کردن فيلمهاي قمه زني وجهه شيعه را در جهان بد نشان مي دهد و به واسطه اسلام هراسي از گرويدن بسياري از مردم دنيا به اين دين الهي جلوگيري مي کنند، وقتي مي بينيد دشمن در حال سوء استفاده کردن از يک نوع عزاداري است، اين نوع عزاداري را کنار بگذاريد، اين که يک مسأله کاملاً واضح است، سعي کنيد مستدلانه عمل کنيد، عمل متعصبانه به درد نمي خورد.

نماينده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبري با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب در تشريح شيعه انگليسي اظهار کرد: سخنان رهبر انقلاب در رابطه با شيعه انگليسي مورد توجه برخي افراد متعصب قرار نمي گيرد، چرا هنوز رهبرتان را نشناخته ايد؟ چرا در برابر سخنان ايشان چون و چرا مي کنيد؟ طوري ولي فقيه را بشناسيد که اگر دشمن با تمام قدرت رسانه اي اش قصد تخريب شخصيت ايشان را داشت، ذره اي شک نسبت به ايشان در زواياي دلتان ايجاد نشود، عاقلانه حسيني شويد، امام حسين(ع) را به صورت تعبدي، تصنعي و تعصبي نپذيريد.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: در پيشگاه خداوند اصالت با معرفت است، عزاداري کردن در مرحله دوم قرار مي گيرد، يعني اين که شما قبل از اين که به عزاداري بپردازيد بايد امامتان را به خوبي بشناسيد، اهل بيت(ع) فرموده اند قبل از عابد شدن عالم شويد، اشکي که يک عالم در سوگواري ابا عبد الله الحسين(ع) مي ريزد بسيار با ارزش تر از اشکي است که يک جاهل مي ريزد، سعي کنيد با ايجاد يک دين روشن و واضح براي خودتان زندگي خود را پيش ببريد.

نماينده ولي فقيه در هلال احمر اصفهان با بيان يک خاطره از زماني که به همراه دوستانش به مکه مشرف شده بود، خاطرنشان کرد: در يکي از تشرفات به خانه خدا با دوستانمان قرار گذاشته بوديم ساعتي از شب را در مسجد الحرام به مباحث علمي بپردازيم، يکي سؤال مي کرد و ديگري پاسخ مي داد، اين را بدانيد عبادتي که همراه شبهه باشد، ارزش چنداني ندارد، امامتان را بشناسيد، در آيات قرآن تدبر کنيد سپس به عبادت بپردازيد، آن وقت است که شيريني واقعي عبادت را خواهيد چشيد.

استاد اخلاق حوزه علميه ادامه داد: حدود 98 درصد از افرادي که قمه مي زنند امام حسين(ع) را دوست دارند ولي افزون بر اين که دين را نمي شناسند، نمي دانند که دين را نمي شناسند، يعني در جهل مرکب به سر مي برند، عزيزان اين را بدانيد که اگر مسأله قمه زني نبود هزاران هزار انسان با دينهاي مختلف به دين اسلام گرايش پيدا مي کردند، چرا که آنها در ابتداي کار ظاهر هر دين برايشان ملاک است، وقتي مي بينند برخي از شيعيان در حال ضربه زدن به خودشان هستند مسلماً به دين اسلام تمايل پيدا نمي کنند.

وي با عقلي خواندن همه مسائل دين اسلام اذعان کرد: همه مسائل دين اسلام را مي توان با ادله عقلي اثبات کرد، اگر شبهه اي براي شما ايجاد شد به عالم مراجعه کنيد و آن شبهه را حل و فصل کنيد، نگذاريد شبهه در ذهنتان بماند، هرچند دشمنان اسلام چون ادله اي براي رد کردن سخنان علما ندارند، با آوردن بخشي از سخنانشان در شبکه هاي مجازي آنها را مسخره مي کنند، ولي ما براي هر قسمتي از دين دليل عاقلانه و منطقي داريم.

آيت الله مهدوي با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه با شيعه انقلابي و معيارهاي آن تبيين کرد: فکر انقلابي، عمل انقلابي و انقلابي ماندن از مباحثي است که رهبر معظم انقلاب مکرراً به آن اشاره کرده اند، شاخصه هاي شيعه انقلابي در سخنان مقام معظم رهبري در 14 خرداد امسال بيان شده است، نخستین شاخصه شيعه انقلابي آن است که فرد خودش را پايبند به اصول اسلام بداند، آن هم اصولي که علماي اسلام آن را تعيين مي کنند نه اصولي که آمريکا و انگليس تعريف مي کنند.

نماينده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: نخستین چيزي که يک شيعه انقلابي بايد به آن احاطه کامل داشته باشد اصول عقايد دين اسلام است، همه افراد حتي بي سوادها موظف هستند اصول عقايد دين اسلام را با آوردن ادله محکم براي خودشان اثبات کنند، اولويت با اين مسأله است که انسان اول دينش را بشناسد، بايد متذکر شوم در اصول عقايد تقليد جايز نيست بلکه مراجعه به عالم در اين مسائل بايد براي تحقيق صورت بگيرد، ديني که در آن نسبت به اصول عقايدش شبهه وجود دارد ناقص است.

امام جمعه موقت اصفهان با انتقاد از جلساتي که در آن اصالت با مداحي و مرثيه سرايي است، تأکيد کرد: برگزاري چنين جلساتي نشانه کم بودن معرفت افراد برگزار کننده آن جلسات است، متأسفانه جوانان به دنبال سبکهاي مداحي جديد رفته اند در صورتي که نمي توانند به يک شبهه ساده ديني پاسخ دهند، ذهنشان پُر از شبهه است و عزاداري مي کنند، اين عزاداري به چه دردي مي خورد؟.

نماينده ولي فقيه در هلال احمر اصفهان به دومين مسأله اي که يک شيعه انقلابي بايد به آن توجه داشته باشد اشاره کرد و گفت: دومين مسأله اي که شيعه انقلابي بايد احاطه کامل روي آن داشته باشد، احکام الهي است، از ملاکهاي اصلي انقلابي گري اين است که افراد اعمالشان را مطابق با نظر خداوند انجام دهند، اگر احکام را ندانيم رفتار ما اشتباه است و مسلماً خداوند کوتاهي در يادگيري احکام را نخواهد پذيرفت.

استاد اخلاق حوزه علميه در پايان يکي از ملاکهاي ديگر انقلابي گري را امام شناسي معرفي کرد و افزود: شيعه انقلابي بايد امام شناس خوبي باشد، بداند اگر پيامبر(ص) يا ائمه اطهار(ع) و يا حتي ولي فقيه حکمي را دادند واجب است به آن حکم عمل کند، برخي در ظاهر ادعاي پيروي از ولي فقيه را دارند ولي وقتي نظر خودشان با نظر ولي فقيه در تعارض بود، نظر خودشان را اعمال مي کنند، در مسأله برجام اين قضيه به وضوح قابل مشاهده بود./201/867/ب1

ارسال نظرات