۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۴۵۴۶۹۳
حجت الاسلام صالحی خوانساری مطرح کرد؛

«هیهات منا الذلة»؛ فلسفه بزرگ قیام امام حسین

استاد حوزه علمیه قم انتخاب یکی از دو راه «صلت» و «عزت» را مقابل امام حسین (ع) قلمداد کرد و گفت: «سلت» لبه تیز شمشیر است. «ذلت» رفتن زیر پرچم یزید شرابخوار است. فرمود بین «ذلت» و «سلت» مرا مخیر کرده اند. شعار امام حسین (ع) «هیهات من الذلة» بود.
صالحی خوانساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید مرتضی صالحی خوانساری  از اساتید حوزه علمیه قم، شامگاه یکشنبه در هشتمین شب از ماه محرم در حرم مطهر رضوی به بررسی دو راه خیر و شر پرداخت.

حجت الاسلام صالحی خوانساری با اشاره به آیه «انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا» افزود: خداوند دو راه را جلوی انسان قرار داده است. راه خیر و راه شر، راه عبادت و راه معصیت، راه خدا و راه شیطان، راه عقل و راه نفس، راه بهشت و راه جهنم. می گوید ما راه را نشان دادیم یا شاکرند و یا کفورند.

وی راه خیر و شر در مسیر زندگی انسان را جاری و همیشگی عنوان کرد و گفت: راه راست مورد سفارش اهل بیت بوده است. اصحاب یمین باشی نه اصحاب شمال. پول، مقام، شهرت و شهوت آلوده است.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: با داشتن خدا، عقل، قرآن، شرع، معصومین مراقب باشیم کدام راه را انتخاب می کنیم.

حجت الاسلام صالحی خوانساری بیعت یا سر دادن را دو راه پیش روی امام حسین (ع) برشمرد و ابراز کرد: از منظر امام حسین (ع) بیعت کردن، به عار و ننگ رسیدن و دادن سر، عزت است.   

وی انتخاب یکی از دو راه «سلت» و «عزت» را مقابل امام حسین (ع) قلمداد و اظهار کرد: «سلت» لبه تیز شمشیر است. «ذلت» رفتن زیر پرچم یزید شرابخوار است. فرمود بین ذلت و صلت مرا مخیر کرده اند. شعار امام حسین (ع) هیهات من الذلة بود.

حجت الاسلام صالحی خوانساری مسؤولیت دولتمردان را مسؤولیتی خطیر خواند و گفت: مسؤولان و صاحبان بیت المال مردم، فردای قیامت حساب و کتاب عجیبی دارند. حضرت امام (ره) و شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم دم دروازه قیامت ایستادند. نمی توانیم پاسخ سوال یکی از شهدا را بدهیم.

وی ادامه داد: روز قیامت امام و شهدا از دولتمردان و مسؤولان می پرسند پس از ما چه کردید؟ دولت و ملت، عالم و عامل؛ هزار میلیارد دزدی و حقوق های نجومی تاسف بار است.

این استاد حوزه علمیه قم «خون سرخ بهتر از زندگی ننگین» را فلسفه بزرگ قیام امام حسین (ع) دانست و افزود: یزید به عمر سعد وعده داد سر حسین بن علی (ع) را بزن و در ازای آن بر ملک ری حکومت کن. عمر سعد گفت بین دو گزینه ملک ری و آلوده شدن دستم به خون امام حسین (ع) گیر کردم. سر دو راهی خیر و شر گیر کرد. به من می گویند اگر حسین (ع) را بکشی جهنم نصیبت می شود و از طرف دیگر می گویند ملک ری را به تو می دهیم.  قیامت نسیه است و ملک ری نقد.

وی در پایان به ماجرای گفت و گوی امام حسین با عمر سعد در خیمه ای در کربلا پرداخت و خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) به عمر سعد گفت دستت را به خون من آغشته نکن تا عاقبت به خیر شوی. عمر سعد پاسخ داد می خواهند ملک ری را به من بدهند. اباعبدالله (ع) فرمود یک خانه و مزرعه ای که معاویه با قیمت بسیار زیاد می خواست از من بخرد را به تو می دهم. عمر سعد گفت مال و جان و ناموسم در امان نیست و همسرم به اسیری می رود. امام حسین (ع) گفت زینب دختر زهرا (س) به اسیری برود برایت ارزشی ندارد؟

حجت الاسلام صالحی خوانساری ادامه داد: عمر سعد از جایش بلند شد و به امام حسین (ع) پشت کرد. حضرت اباعبدالله او را نفرین کرد. یکی اینکه خداوند تو را در رختخواب بکشد و دیگری اینکه به گندم ملک ری نرسی و چنین شد./201/820/ب1

ارسال نظرات