۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۴۵۴۷۰۲
حجت الاسلام سالک:

متحد نباشیم دشمن عنان کار جامعه را به دست می گیرد

حجت‌الاسلام سالک گفت: مهم ترين مسأله در کسب اخلاق ميانه روي در شهوت، غضب و فکر است، اگر در اين سه اعتدال ايجاد شد، ميوه شيريني به نام عدالت گل مي کند.
احمد سالك، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس

به گزارش خبرنگار خبرگزاي رسا در اصفهان، حجت الاسلام احمد سالک در محفل سوگواری که در سپاه مقاومت ناحيه امام صادق(ع) واقع در خيابان پاسداران برگزار شد، گفت: تلاش به موقع در شرايط و زمان هاي مختلف جامعه را از مرگ تدريجي مي رهاند.

وي در ابتدا افزود: اولا خدا را شاکرم که اين توفيق را نصيب بنده کرد که باز هم در محفل امام حسين(ع) شرکت کنم و از خداوند مي خواهم آن چه مصلحت اين جمع است را بر زبان بنده جاري کند.

حجت الاسلام سالک ادامه داد: هر سال محافل حسيني از دو حيث کيفيت و کميت بايد پر شور تر، با شعور تر و به روز تر برگزار شود و باز هم خداوند را شاکريم که در سر تا سر کشور اين شور و شعور جريان دارد.

نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي در ادامه اظهار کرد: مسأله اي که امشب مي خواهيم پيرامون آن صحبت کنيم، پيرامون حيات اجتماعي است، بايد متذکر شوم حيات انسان و جامعه بستگي به تلاش و کوشش و سعي افراد و نهادهاي آن جامعه دارد، اگر قرار است زنده بمانيم، اگر قرار است حيات فکري و معنوي داشته باشيم بايد در زمانهاي مختلف تلاشهاي به موقع داشته باشيم وگرنه مرگ تدريجي ما شروع مي شود و نابودي ما حتمي است.

عضو کمیسیون فرهنگي مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر امروز اسلام در سرتاسر جهان رو به گسترش است، اگر بيداري اسلامي رو به رشد است، اگر دشمن به شکل عکس العملي وارد ميدان شده است، به خاطر خدا باوري و دين باوري مردم در جمهوري اسلامي ايران است، اين عامل اصلي است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: دومين عاملي که دشمن را به حرکت عليه کشور ما واداشته، بندگي و عبوديت مردم ما در محضر خداوند است، بندگي خالصانه به دور از هرگونه ريا و خود نمايي در اين مسئله ملاک بوده است.

استاد درس خارج فقه و اصول اخلاق را يکي از مسائل حياتي در جامعه اسلامي دانست و تبيين کرد: مسأله سوم اخلاق است، جامعه ما بايد از اخلاق برخوردار باشد، اگر اخلاق در جامعه اي بميرد و ما در راستاي احياي آن تلاش نکنيم جامعه گرفتار درون پوسيدگي مي شود.

وي با توجه به سخنان بزرگان دين ادامه داد: پايه هاي اصلي علم اخلاق در بيان بزرگان ميانه روي در قوه شهوت و قوه غضب است؛ در زندگي بايد از افراط  و تفريط پرهيز شود، اگر در قوه شهوت و نيروي جنسي اعتدال را رعايت کنيم دو ميوه شيرين به نام هاي غيرت و عفت گل مي کند و اگر در قوه غضب ميانه روي رعايت شود، ميوه شيرين ديگري به نام غيرت و شجاعت گل مي کند، ميانه روي در قوه انديشه و فکر نيز،به حکمت منجر مي شود و در نهايت اگر در اين سه قوه اعتدال ايجاد شد، ميوه شيرينش عدالت است.

حجت الاسلام سالک افزود: مؤمن خدا باور و دين باور انساني صاحب شجاعت و عدالت است، اگر در يک جامعه اين سه قوه معتدل شد، جامعه اسلامي به نهايت هدفش نائل مي شود، اگر در جامعه بي عفتي مي بينيم به خاطر اين است که خودمان را در بُعد اخلاقي در اختيار دين نگذاشته ايم، اين را بدانيد بشر و انسان بي اخلاق يک عنصر زائد است.

نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي بصيرت را يکي از ارکان مهم حيات بخشي به جامعه دانست و اظهار کرد: اگر قرار است حيات داشته باشيم بايد بصير باشيم بايد آگاهي هاي فردي و اجتاعي و حاکميتي و جهاني داشته باشيم، بايد بدانيم در محيط هاي گوناگون چه مي گذرد، اگر خوب اين مسئه را درک کنيم، جايگاه ما در جدول ارتقا و علم مشخص مي شود و به نقاط ضعف و قوت پي مي بريم و با بررسي نقاط ضعف و قوت به کمالات مي رسيم.

وی تبعيت از محور حاکميت ديني و اسلامي را به عنوان يک اساسي و مهم معرفي کرد و گفت: اطاعت از رهبر و حاکميت ديني توأم با محبت است، محبت و اطاعت دو مقوله به هم پيوسته است و وجود يکي بدون يکي ديگر مسلماً پيش برنده نيست، البته اين اطاعت مخصوص کسي است که لايق اطاعت باشد، کسي قرآن او را تحت عنوان اولي الامر معرفي مي کند.

این فعال سیاسی و فرهنگی ابراز کرد: نکته آخريکه براي ارتقا و بالندگي يک جامعه نياز است، آينده نگري است، آينده نگري در دو بُعد اخروي و دنيوي، البته اصالت با آخرت است و انسان هاي غير معتقد به قيامت به فرموده اميرالمؤمنين(ع) مرده هاي عمودي هستند.

استاد درس خارج فقه و اصول با توجه به آيه«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَينَهُمْ» افزود: اين يک اصل اصيل قوي و با اقتدار و اساسي در زندگي فردي و اجتماعي است، پيامبر(ص) رسول خداوند است و کساني که با رسول خداوند هستند به دنبال دو اصل اساسي هستند، اولاً با کفار با شدت و غلظت برخورد مي کنند و ثانياً رفتار با خودشان محبت آميز است، با چنين رفتاري دو نتيجه حاصل مي شود، اول اين که صف کفر و باطل از صف دوست و حق جدا مي شود و با مشخص شدن مرز، هر که از آن طرف مرز به اين طرف مرز آمد حرکت نفوذي دارد.

وي ادامه داد: اگر اخوت بين مسلمانان ايجاد نشود دشمن از لا به لاي ما نفوذ خواهد کرد و عنان کارِ جامعه ما را دست مي گيرد./867/پ202/ج

ارسال نظرات