۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۴۵۴۷۱۷
حجت الاسلام پناهیان:

عشق خداوند به انسان علت دستوری بودن دین است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به علت دستوری بودن دین، گفت: یکی از دلایل دستوری بودن دین عشق خداوند به بنده خود است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در جلسه سخنرانی خود که شامگاه یکشنبه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد با بیان اینکه جوانان از سوال های ساده زندگی خود به سادگی عبور نکنند، گفت: یکی از سوال های مهمی که در سن 14 سالگی پیش می آید این است که علت خلقت چیست، بسیاری از جوانان از این سوال به سادگی عبود می کنند، البته به آن پاسخ آسان نیست.
 
وی افزود: اگر جوانان به این سوال جواب ندهند درگیر زندگی روزمره خود می شوند، یکی از دیگر مسایلی که در زندگی مطرح می شود موضوع فلسفه دین است، یکی از سوالات در این زمینه این است که چرا خداوند به انسان دستور می دهد و جهنم و بهشت را ضمانت دستور خود قرار داده است. چرا خداوند عقوبت عمل نکردن به دستورات را در این دنیا به انسان وارد نمی کند، مانند اینکه اگر انسان مسواک نزند دندانهایش خراب می گردد.
 
حجت الاسلام پناهیان، گفت: مساله اینجاست که دستور راز عبور از رنج های زندگی و راز رسیدن به لذت است، با توجه به اینکه دستور و تکلیف یک سختی به همراه خود دارد، در پاسخ به این سوال نباید سهل انگاری رخ دهد.
 
وی ادامه داد: انسان باید به جایی برسد که عاشق انجام دستورات الهی شود، نباید به زور دینداری کنیم که اگر چنین شود مغرور شده و در نتیجه دیگران نسبت به دین بدبین می شوند، اگر بخواهیم با لذت دینداری کنیم باید فلسفه و علت دستوری بودن دین را بدانیم.


استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیریگ از سخنان خود اظهار داشت: اگر انسان عاشق انجام دستورات الهی نباشد بی دین شده و از دین فراری می شود، اگر چنین شود بهره بردن از دین ممکن نخواهد بود، افرادی که از دستورات الهی متنفر بودند و علت خلقت را متوجه نشده بودند در تاریخ آمده است.
 

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به آیات قرآن کریم، گفت: قرآن می گوید هر فردی که مقابل پیامبران ایستاده به این دلیل بوده است که رسولان مخالف هوای آنان سخن می گفتند، برخی خداپرست هستند و برخی هوا پرست، البته هوا پرست ها معتقد به حضور خدا هستند.
 
استاد حوزه با اشاره به تفاوت افرادی که عاشق انجام دتسورات الهی هستند با افرادی که انجام دستورات را دوست ندارند، گفت: آنان که دوست ندارند دستورات الهی را انجام دهند ماند فردی هستند که درستهایش را به اسب بسته  و در پشت اسب منفعلانه کشیده می شوند و آسیب خواهند دید، راه پیموده می شود ولی مشکلات خواهد بود، حال اگر انسان عاشق دستور باشد بر روی اسب سوار خواهد شد سپس جلو می رود.

وی افزود: بندگان عاقل خداوند با فکر عاشق می شوند و با فکر به حب می رسند، اگر انسان عاشق اجرای دستور باشد بی دین نمی شود.
 
حجت الاسلام پناهیان، گفت: برخی آن قدر از اجرای دستور الهی تنفر دارند که به طور مثال وقتی زمان نماز می شود می گویند ای وای دوباره اذان شد، ولی زمانی که انسان عاشق اجرای دستورات الهی باشد وقت نماز می شود خوشحال شوند. خیلی از افراد به دلیل دستوری بودن دین از آن متنفر هستند.

وی در جواب علت دستوری بودن دین، بیان کرد: دوست داشتن انسان از سوی خداوند از جمله دلایل دستوری بودن دین است، علت بعدی این است که انسان عبد شود، عبد واقع بودن بهترین حس یک انسان در زندگی است./201/811/ب1

ارسال نظرات