۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۴۵۴۸۶۴
معاون پژوهشی تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی:

فرصت شب عاشورا برای بازگشت آزادگانی همچون حر بود

معاون پژوهشی تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: اگر امام حسین(ع) یک شب فرصت گرفته و جنگ را به تاخیر انداختند برای بازگشت افراد درستکاری همچون حربن‌ریاحی بود.
علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید سجاد علم الهدی، معاون پژوهشی تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی امروز در مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد، گفت: حادثه کربلا از یک نگاه می‌تواند به شکل تاریخی مورد بررسی قرار گیرد که نیروهای مختلف عامل شکل‌گیری این حادثه بودند.

وی با اشاره به نگاه دیگر در بررسی حادثه کربلا، اظهار داشت: اما نگاه دیگر حادثه کربلا را همچون مکتب و آموزگار همیشگی برای مسلمانان و انسان‌ها می‌داند چراکه اگر این حادثه صرفا یک واقعه تاریخی بود در مقطعی از زمان فراموش می‌شد.

معاون پژوهشی تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی، با اشاره به درس‌های عاشورا، عنوان کرد: حادثه کربلا سبب می‌شود شخصیت شیعیان، اصحاب امام حسین(ع) و انسان‌های ترسو، دنیاطلب، قدرت طلب، ظالم مورد مطالعه قرار گرفته و شناسایی شوند.

حجت‌الاسلام علم الهدی در توضیح مفهم توفیق که برخی می‌گویند «اگر خداوند توفیق دهد فلان کار را انجام می‌دهم» بیان داشت: این اصطلاح باید به گونه‌ای تفسیر و ترجمه شود که با ادبیات دینی ما سازگاری داشته باشد؛ برخی توفیق را به معنایی از جبر ترجمه می‌کنند که گویا انسان در اعمال یا اتفاقاتی که خود مسبب آن است هیچ اراده‌ای ندارد.

 وی افزود: ممکن است ما تصور کنیم که زندگی حر در عرض یک شب تغییر کرد درحالیکه اینگونه نبود او و کسان دیگری که همانند او به سپاه امام حسین(ع) ملحق شدند پیش زمینه داشتند، امام حسین(ع) هم اگر یک شب فرصت گرفته و جنگ را به تاخیر انداختند به این علت بود که چنین افرادی فرصت تصمیم گیری داشته باشند.

معاون پژوهشی تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی، در ادامه گفت: امام حسین(ع) شب عاشورا به افراد سپاه دشمن فرصت دادند تا فکر کرده و مسیر زندگی خود را انتخاب کنند، اگرچه بسیاری از آنان اهل فکر نبودند و تعداد کمی از آنان بازگشت داشتند.

حجت‌الاسلام علم‌الهدی ابراز کرد: اینکه انسان در زندگی چه مسیری را برای خود انتخاب کند می‌تواند عاقبت او را مشخص کند اگر ما در زندگی خود حقی را ضایع یا به کسی ظلم کرده باشیم به طور قطع مسیر زندگی ما عاقبت به خیر نخواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر حربن ریاحی در شب عاشورا درست فکر کرده و با تصمیمی صحیح مقابل امام حسین(ع) ادب می‌کنند این امر نتیجه یک عمر زندگی ایشان است./201/807/ب1

ارسال نظرات