عمل به تکلیف جامعه را به سوی پاکی و تکامل معنوی سوق میدهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام یعقوب شادمند استاد حوزه علمیه قزوین امشب در مسجد احمد بیک قزوین با اشاره به عمل به تکلیف، گفت: آن چیزی که از سوی خداوند و دین به عنوان تکلیف بر عهده مسلمانان گذاشته شده است برای رسیدن به مصالح و جلوگیری از مفاسد است.
عمل به تکلیف جامعه را به سوی پاکی و تکامل معنوی سوق میدهد
وی در ادامه با اشاره به اینکه عمل به تکلیف جامعه را به سوی پاکی و تکامل معنوی سوق میدهد افزود: اگر افراد در جامعه به تکلیف خود عمل کنند جامعه به سوی تکامل معنوی پیش میرود اما ترک تکلیف یا بی اعتنایی نسبت به آن پیامدهای ناگواری را در پیش خواهد داشت.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه تکلیف هر کس متناسب با موقعیت اجتماعی خاص او است اظهار کرد: کسانی که در جامعه جایگاه ویژهای دارند و عملکردشان مورد توجه و کارساز است رسالتی مضاعف دارند و ترک تکلیف از سوی آنان عواقب وخیمتری دارد به عنوان نمونه عالمان دین تکلیف سنگینتری دارند و اگر در برابر ظلم و ستم سکوت کنند این امر ریشهدارتر شدن ظلم ظالم را به همراه خواهد داشت.
حجت الاسلام شادمند با اشاره به فرمایش امام حسین(ع) خطاب به علمای وابسته به دربار امویان ابراز کرد: امام با بیانی توبیخ آمیز و تلخ به آنان میفرماید شما با دیدن عهد الهی که شکسته میشود فریاد نمیزنید و با ستمگران به سازش رفتار میکنید اگر از حق جدا نمیشدید جریان کار به دست شما بود اما اکنون کاری کردید که ستمگران بر شما مسلط شدند و در تلاش هستند که خواستههای خود را محقق کنند.
وی در ادامه با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در تحلیل این مسأله خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در تحلیل خود ضمن تقسیم بندی افراد جامعه به خواص و عوام و اینکه عوام پیوسته دنباله رو خواص جامعه هستند و نقش خواص در جامعه بسیار مهم است میفرمایند وقتی امام حسین(ع) قیام کرد با آن عظمتی که در جامعه اسلامی داشت بسیاری از خواص پیش امام نیامدند تا به او کمک کنند ببینید به وسیله همین خواص چقدر وضعیت در یک جامعه خراب میشود.
وظیفه یک مسلمان متعهد ایستادن در کنار حق و مبارزه با باطل است
این کارشناس دینی تقابل حق و باطل را در جامعه پیوسته و دائمی دانست و تاکید کرد: وظیفه انسان مسلمان متعهد این است که همواره در کنار حق بایستد و با باطل مبارزه کند چرا که نمیتوان نسبت به جریان حق و باطل بی تفاوت بود چون این امر موجب تضعیف جبهه حق و تقویت ظلم خواهد بود.
حجت الاسلام شادمند با بیان اینکه در حوادث تلخ صدر اسلام به نمونههایی از عمل نکردن به تکلیف برخورد میکنیم خاطرنشان کرد: مجموعه سهل انگاریها و عمل نکردن به تکلیف موجب شد که در پارهای از شرایط حساس حق منزوی شود و باطل چیره و مسلط شود در حقیقت تکلیف گریزی مردم موجب دوام سلطه ظالمان شد و این یک سنت الهی و عبرت تاریخی از عاشورا است.
وی در پایان گفت: هواداران حق اگر از یاری و نصرت حق و امام و پیشوای صالح و شایسته دین کوتاهی کنند نتیجه آن تقویت ظالمان و موفقیت طاغوتها در ریشهکن کردن حق و عدالت و نابود ساختن پیروان آن خواهد بود./202/873/ب1