۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۴۵۵۲۵۶
استاد حوزه و دانشگاه:

عزای حسینی نباید از عقلانیت دور باشد/ هدف عاشورا اعتلای کلمه توحید بود

حجت الاسلام داداش زاده با بیان اینکه عاشورا یک حرکت عقلانی بود، گفت: نباید عزای امام حسین(ع) را با مسائلی غیرمنطقی به انحراف کشاند.
امام حسین (ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت اسلام داداش زاده، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در جمع عزاداران حسینی مسجد میانه مارالان با بیان اینکه نباید سوژه سوء استفاده را در اختیار دشمن قرار داد، گفت:‌ قمه زنی یکی از بهانه هایی است که دشمن می تواند به سوگواری امام حسین (ع) آسیب بزند.

وی با اشاره به اینکه قمه زنی یک مسأله ای است که با عزاداری ارتباطی ندارد و بی معنا است، ابراز داشت:‌ تداعی حوادث کربلا یک امر مطلوبی است اما نه آنکه بی حد و مرز باشد، نباید به بهانه تداعی حوادث کربلا به دنبال قمه زنی رفت که هیچ ارتباطی با عزای امام حسین(ع) ندارد.

حجت الاسلام داداش زاده با بیان اینکه دشمن ریشه قمه زنی را به روحانیت نسبت می دهد و توده قمه زنان را احمقهایی می دانند که حاصل فعالیت روحانیت است، خاطرنشان کرد: چنین کسانی تلاشهای بزرگان دینی که تشیع را زنده نگاه داشته اند را با کار نامعقول قمه زنی زیر سؤال می برند و تلاش دارند تشیع را با بهانه قمه زنی تضعیف کنند.

وی ادامه داد: انسان آیا در مجلس عزای خویشاوندان خود به کارهای نامرسومی مانند قمه زنی روی می آورد که امروز برخی با عزاداریهای نامرسوم سوگواری امام حسین(ع) را مورد هجمه قرار می دهند و عظمت عزای سید الشهدا (ع) را تضعیف و کوچک جلوه می دهند، عزای حسینی باید در نهایت وقار و در شأن اباعبدالله باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از لخت شدن در عزای امام حسین (ع)، گفت: انسان مگر در عزای خویشان خود لخت می شود که در عزای امام شیعیان به چنین کارهای دون از شأن دستگاه اباعبدالله دست می زند، عزای امام حسین (ع) باید خالی از انحرافات، خرافات و عزاداریهای مخالف شأن ایشان باشد.

وی با بیان اینکه برخی از عزاداریهای نامرسوم چون لخت شدن بر اساس مسائلی بدون سند که به روز عاشورا نسبت داده می شود شکل گرفته است، گفت: همین امر لخت شدن را که به عابس نسبت داده می شود که بر اساس یک روایت مرسل از بحار اخذ شده است و اشتباه و نامربوط است.

این کارشناس دینی تصریح کرد: با عزای حسین(ع) ارمنی ها و حتی لائیک ها گریه و اشک ریخته اند و نباید سوگواری محرم طوری باشد که دیگران از عزای محرم دور شوند، نباید عقلانیت از دستگاه امام حسین(ع) دور شود، تمام حرکات سید الشهدا(ع) عقلانی بود و شیعیان را با رفتار خود به عقلانیت دعوت می کند.

وی با بیان اینکه حرکت امام حسین(ع) به کربلا در نهایت عقلانیت و تدبیر بود، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) دید که دین اسلام در خطر است و با فدا کردن هر آنچه داشت دین اسلام را حیات بخشید و بنی امیه ملعون را از میان برداشت تا دین اسلام ناب در زیر خاکها دفن و از میان نرود.

حجت الاسلام داداش زاده افزود: اگر قیام عاشورا نبود اسلام با معاویه و یزید شناخته می شد و چیزی از اسلام باقی نمی ماند، در حقیقت قیام عاشورا برای از میان بردن این آسیب از دامن اسلام بود، اگر قیام عاشور نبود دین اسلام از مسیر حقیقی خود منحرف می شد و چیزی باقی نمی ماند.

وی هدف اساسی امام حسین(ع) را اعتلای کلمه توحید خواند و افزود: ترس زمانی بر انسان چیره می شود که نگاه توحیدی انسان دچار ضعف شود، کوفیان از ضعف توحیدی ترسیدند و امام حسین(ع) را تنها گذاشتند، از این رو امام حسین(ع) رفت تا توحید را بار دیگر اعتلا بخشد و اسلام را احیا کند./۸۵۴/203/ب2

ارسال نظرات