۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۴۵۵۸۲۳
مسؤول کانون های مساجد مازندران خبر داد؛

راه اندازی بیش از هزار کانون فرهنگی در مساجد استان

مسؤول کانون های مساجد مازندران با بیان این که هزار و ۵۹کانون فرهنگی هنری مساجد در مازندران راه‌اندازی شد که از این تعداد 665 کانون روستایی و 394 کانون شهری است، گفت: 4 هزار و 103 مسجد در استان داریم که بر اساس برنامه پنجم توسعه درباره ایجاد کانون های فرهنگی هنری مساجد جلوتر از برنامه هستیم.
کانون مساجد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، محمد فوقی، مسؤول کانون های فرهنگی و هنری مساجد مازندران در جمع خبرنگاران، فعالیت های کانون ها را مسجدمحوری دانست و اظهار داشت: توجه به عمران معنوی مسجد، نیازهای فکری و فرهنگی مساجد و توجه به تراز اسلامی در مساجد از برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

فوقی با بیان این که طرح های بومی و استانی در کانون های فرهنگی هنری مساجد اجرا شده است و اعتباراتی برای آن درنظر گرفتیم، عنوان کرد: خانواده به عنوان مهم ترین نهاد جامعه برای پیشیگری از آسیب ها، افزایش جمعیت، تمدن نوین اسلامی ایرانی و معرفت افزایی مورد هدف برنامه ها و فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد قرار دارد.

وی گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی را از وظایف کانون های فرهنگی هنری در مساجد دانست و خاطرنشان کرد: کارآفرینی فرهنگی در کانون های فرهنگی هنری مساجد بعنوان یک ضرورت دنبال می شود.

مسؤول کانون های فرهنگی هنری مساجد مازندران با بیان این که برای خواهران کانون های فرهنگی هنری مساجد برنامه هایي در نظر گرفته شد که در بیش از 500 مسجد رابط خواهر وجود دارد، افزود: مناطق روستایی برای ما اهمیت زیادی دارد چون توسعه فرهنگ روستایی برای جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان این که هزار و ۵۹کانون فرهنگی هنری مساجد در مازندران راه‌اندازی شد که از این تعداد 665 کانون روستایی و 394 کانون شهری است، ادامه داد: چهار هزار و 103 مسجد در استان داریم که بر اساس برنامه پنجم توسعه در خصوص ایجاد کانون های فرهنگی هنری مساجد جلوتر از برنامه هستیم.

فوقی با اشاره به این که در برنامه ششم توسعه به دنبال کیفی سازی برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد هستیم، تصریح کرد: از 46 مصلی نماز جمعه استان مازندران در 12 مصلی کانون های فرهنگی هنری ایجاد شده است که شبهات دینی در آن جمع آوری و پاسخگویی می شود.

وی با بیان این که هر دانشگاهی که در استان مسجد داشته باشد ما آمادگی داریم کانون فرهنگی هنری دانشگاهی ایجاد کنیم تا پایگاه فرهنگی خوبی در سطح دانشگاه و محیط علمی ایجاد شود، افزود: 256 کتابخانه عمومی در کانون های فرهنگی هنری مساجد مازندران ایجاد شده است.

فوقی از راه‌اندازی 71 خانه‌نور برای فعالیت های قرآنی در مازندران خبر داد و گفت: در دو هزار و 506 مسجد استان طرح تلاوت نور برگزار شد که روزانه قرآن در آن تلاوت می شود.

وی با بیان این‌که هزار کتاب تفسیر قرآن در اختیار امامان جماعت مساجد مازندران قرار داده شد، عنوان کرد: سطح بندی مساجد سال گذشته اختیاری بود اما برای امسال اجباری است و به ازای درجه ای که دارند اعتبارات تخصیص داده می شود.

فوقی با اشاره به اجرای کلاس های اوقات فراغت در مساجد مازندران، بیان کرد: کلاس ها و برنامه های خوبی در هزار و 39 پایگاه اوقات فراغت استان برگزار شد که جوانان و نوجوان از آن بهره گیری کردند.

وی با اشاره به فعالیت هزار و 200 مربی در کلاس های اوقات فراغت کانون های فرهنگی هنری مساجد مازندران، اضافه کرد: 36 هزار و 400 هنرجو در این کلاس ها حضور داشتند و از فعالیت های قرآنی، معارف، ورزشی و فرهنگی بهره مند شدند.

مسؤول کانون های فرهنگی هنری مساجد مازندران با بیان این‌که 24 کانون فرهنگی هنری به صورت تخصصی در حوزه های قرآن، نماز، حجاب و عفاف، کتابخوانی، ایثار و شهادت، شعر و ادبیات، آموزش و پژوهش فعالیت می کنند، بیان کرد: نیازسنجی کانون ها اعلام شد و بر اساس تعداد کودک و نوجوان در هر منطقه برای آنها باید برنامه داشته باشیم.

وی با بیان این‌که 396 هزار کودک و 683 هزار و 270 جوان در استان داریم که این نشان می دهد استان ما جوان است و باید برای جوانان فعالیت های بیشتری داشته باشیم و با تهاجم فرهنگی دشمن مقابله کنیم، تصریح کرد: 105 هسته پژوهشی در مساجد استان تشکیل شد.

مسؤول کانون های فرهنگی هنری مساجد مازندران با بیان این‌که طرح چهره به چهره در سطح مساجد اجرا شد که مربیان زیر سی سال حداقل 15 جوان و نوجوان را تحت پوشش قرار می دهند که 90 مربی در آن فعالیت می کنند، افزود: مساجدی که برنامه های خوبی داشته باشند برنامه های آنها به عنوان الگو به دیگر مساجد و کانون ها معرفی می شود.

این مسؤول با بیان این‌که برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد بر اساس ذائقه های عمومی مردم برنامه ریزی می شود، تصریح کرد: روحانیان کانون های فرهنگی هنری مساجد در طول سال آموزش های لازم را می بینند تا بتوانند جوانان را به سمت کانون جذب کنند.

فوقی با بیان این‌که امسال 18 میلیارد ریال برای حمایت از کانون های فرهنگی هنری مساجد در مازندران در نظر گرفتیم اما هنوز از بودجه های استانی استفاده نکردیم، گفت: اگر می خواهیم در برابر تهاجم فرهنگی دشمن مقابله کنیم این مقدار اعتبار جوابگو نیست و باید توجه بیشتری به کانون ها شود./950/101/ب2

ارسال نظرات